Mår mkt dåligt över att rodna....
Hej,
jag har sedan tidig skolålder haft ganska lätt för att rodna. Det har dock lugnat sig i vuxen ålder, det har hänt någon gång ibland, men inte känts som ett så stort problem. Nu sedan jag blev gravid (är nu i v.23) blir jag knallröd i ansiktet om jag känner mig minsta lilla obekväm - det räcker egentligen med att någon ställer en oladdad fråga till mig som jag inte är förberedd på. Jag är vanligtvis en stark tjej, med skinn på näsan men detta har fått mig att bli en helt annan person under graviditeten. Och det bara eskalerar och eskalerar. Jag mår så såligt över det att det nu präglar mina dagar - jag tänker på det hela tiden, planerar flyktvägar och undanflykter att fly fältet om jag sitter i ett möte exemelvis. Jag gömmer mig, säger inte vad jag tycker, styr in samtal på oladdade ämnen som jag känner jag kan hantera. Jag försöker att inte undvika att träffa människor, jag försöker att utsätta mig för det som stressar mig och jag försöker strunta i att jag rodnar. Men det är lönslöst. En dag på jobbet blir jag högröd i ansiktet flertalet gånger, och nu har kollegorna börjat ifrågasätta varför jag bir så röd i ansiktet jämt? Jag känner mig helt modlös, självförtroende går spikrakt nedåt, jag blir arg på mig själv, jag blir ledsen, jag blir rädd att detta bara kommer eskalera till ett jätteproblem och att jag får social fobi tillslut. Hur jag än försöker, vilka knep jag än tar till, så kan jag inte vända mina tankar. Det har gått så långt att detta plågar mina tankar från det jag vaknar tills det jag somnar. Nu räknar jag bara ner tiden till jag går på mammaledighet så att jag kan gömma mig hemma i ett år.....
Har du några tips? Jag vet att jag har extra mycket blod i kroppen under grav och att rodnaden beror på det, men den vetskapen hjälper inte. Har funderat på terapi av något slag men vet inte vilken. Detta är en spiral som just nu går spikrakt nedåt.