• pyretochbönan0809

En gång för alla - TIPS på blöjavvänjning!!

På dagis har de börjat med att dottern inte har blöja där sen januari och det funkar rätt bra! Olyckor händer lite då och då men hon kissar ändå på pottan. Nu vill jag börja lite mer ordentligt härhemma med men vet faktiskt inte HUR...?

Igår var hon blöjfri ett par timmar på eftermiddagen och hon kissade 3 ggr och bajsade en gång i trosorna. Jag är beredd på att torka en massa nu men börjar vi "rätt"?
    Är det vettigt att det blir en massa torkande i början men att hon lär sig efter ett tag?

Hon reagerade mera på att hon kissade och sa till när hon gjort det.

Hur hade ni gjort?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden En gång för alla - TIPS på blöjavvänjning!!
  • Näbbmusen
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-31 09:50:10 följande:
    Lite så jag tänker med....men igår vart det 10 olyckor på 5 timmar!! hm....det blir nog att sätta henne på pottan varje halvtimme...
    Det låter mycket men eftersom hon kan på dagis så ska hon ju kunna hålla sig hemma med, tycker jag

Sitt gärna låånga stunder och läs eller lek. ett tips kan vara att ha pottan i vardagsrummet eller så så kanske det känns mer naturligt!

Och när det kommer minsta lilla i pottan ska du bli JÄTTE glad (läs överdrivet löjligt glad  )och visa henne. Hjälps åt att tömma pottan och tvätta händerna osv så får ni in bra rutiner på en gång.!

Jag är ju ingen expert och alla barn är olika men det fungerade på min son.
  • pyretochbönan0809

Tack för ditt svar, Näbbmusen!
    Idag har det gått bättre   kissat på pottan 3 ggr på 70 min och sen bajsade hon i trosorna....Nu i efterhand insåg vi att det var därför hon kom med en blöja och att vi borde satt henne på pottan då.

Vi har den i vardagsrummet och hon får hjälpa till att tömma om hon vill

Det är en absolut skillnad på igår och idag även på bara den här dryga timmen! Får se hur det fortsätter men tydligen är vi lite på rätt spår iaf

• Näbbmusen
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-31 16:07:36 följande:
    Tack för ditt svar, Näbbmusen!Idag har det gått bättre   kissat på pottan 3 ggr på 70 min och sen bajsade hon i trosorna....Nu i efterhand insåg vi att det var därför hon kom med en blöja och att vi borde satt henne på pottan då. Vi har den i vardagsrummet och hon får hjälpa till att tömma om hon vill Det är en absolut skillnad på igår och idag även på bara den här dryga timmen! Får se hur det fortsätter men tydligen är vi lite på rätt spår iaf
    Vilken skillnad! Vad roligt! Fortsätt kämpa så är ni nog där väldigt snart!
    Man lär sig snabbt att se signalerna Lycka till!
  • Kali B

Jag hörde barnpsykologen på Tv4 tala om just potträning för någon vecka senan och hon rekommenderade just att man skulle jubla och ha partaj om det har kommit något i pottan. {#lang_emotions_smile}
    Jag pottränar inte min dotter direkt, hon är bara 17 månader.
    Jag försöker bara vänja henne att sitta på pottan i korta perioder.

Men jag följer tråden med intresse, eftersom det blir aktuellt lite senare i alla fall, när hon är redo.

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • pyretochbönan0809

Nu har vi haft ett litet uppehåll på ett par dagar eftersom det har vart så fint väder så vi har vart ute istället Inte direkt läge för avvänjning ute just nu känner jag....

Igår körde vi däremot under fm när vi var hemma och det gick bra ändå (även om det känns som att ha en valp härhemma igen som vi torkar upp pölar efter )
    Med "bra" menar jag att jag tror att jag fått kläm på hennes tider faktiskt för jag missade tiderna som jag trodde med ca 15 min hyfsat konsekvent. Jag skriver upp alla olyckor och när jag satt henne på pottan osv så jag ska kunna se ett mönster där, och har även pratat med dagis på utv.samtalet förra veckan om att vi ska samarbeta i att se hennes mönster på fm.
    Hur som helst så är det inte lika mkt småskvättar som det var i onsdags

• Tiesto

följer med intresse denna tråd då jag har två pojkar som är 30 samt 18 månader gamla.

vill börja prova med den stora nu med. gjort det lite grann men vet inte riktigt hur man börjar? tar man av blöjan visar pottan och säger lik kissa här osv.?
    haha känner mig verkligen helt ovetande. hehe.

• pyretochbönan0809
    Tiesto skrev 2010-04-05 20:10:28 följande:
    följer med intresse denna tråd då jag har två pojkar som är 30 samt 18 månader gamla.vill börja prova med den stora nu med. gjort det lite grann men vet inte riktigt hur man börjar? tar man av blöjan visar pottan och säger lik kissa här osv.?haha känner mig verkligen helt ovetande. hehe.
    När jag har min stora tjej blöjfri hemma så har jag pottan ute i vardagsrummet och hon vet var den är men har nog inte tillräckligt med koll för att gå dit och kissa innan kisset kommer...Men ja, ta av blöjan, visa pottan och förbered dig på att torka
  • Kali B
    pyretochbönan0809 skrev 2010-04-06 09:06:19 följande:
    När jag har min stora tjej blöjfri hemma så har jag pottan ute i vardagsrummet och hon vet var den är men har nog inte tillräckligt med koll för att gå dit och kissa innan kisset kommer...Men ja, ta av blöjan, visa pottan och förbered dig på att torka
    Jag smygtränar ju lite.

Jag gör så här, laddar upp med handukar och tvättservetter för golvet skull.
    Fram med pottan och vara uppmärksam på Draken.
    Innan hon kissar blir hon stilla och särar lite på benen.
    Man ser det alltså på henne.

Vi har inte hunnit till pottan och det är ännu inte målet men vi säger "Oj! Kom det kiss? Vad bra att du kände att det kom kiss!"
    Corny jag vet {#lang_emotions_smile}, men jag försöker göra henne medveten om att hon kissar vilket fungerar bra.
    Nästa steg är pottan.
  • pyretochbönan0809
    Kali B skrev 2010-04-09 11:24:56 följande:
    Jag smygtränar ju lite.Jag gör så här, laddar upp med handukar och tvättservetter för golvet skull.Fram med pottan och vara uppmärksam på Draken.Innan hon kissar blir hon stilla och särar lite på benen.Man ser det alltså på henne.Vi har inte hunnit till pottan och det är ännu inte målet men vi säger "Oj! Kom det kiss? Vad bra att du kände att det kom kiss!"Corny jag vet , men jag försöker göra henne medveten om att hon kissar vilket fungerar bra.Nästa steg är pottan.
    Ja exakt! Vår flicka stannar upp precis när hon kissar och säger "oj" och stannar kvar på plats tills jag kommer dit och torkar

Nu har vi haft uppehåll ett tag eftersom hon vart sjuk sen i tisdags. Så fort hon mår helt hundra så är vi på det igen.
  • Kali B
    pyretochbönan0809 skrev 2010-04-13 19:10:31 följande:
    Ja exakt! Vår flicka stannar upp precis när hon kissar och säger "oj" och stannar kvar på plats tills jag kommer dit och torkar Nu har vi haft uppehåll ett tag eftersom hon vart sjuk sen i tisdags. Så fort hon mår helt hundra så är vi på det igen.
    Det där med pottan är svårt dock.
    Hon föredrar att leka med pottan och då tar vi bort den.
    Vi vill ju inte att hon associerar pottan med en leksak utan något man kissar i.
    Min man visar henne hur man ska sitta på pottan men det hjälper föga och då insisterar vi inte.
    Hm...det är kluring det där.
  • Emmyjane

Våran tös leker åsså med pottan klättrar på den, det är en stolliknade sak.
    Hon brukar vara med mig på toan, jag sätter henne på pottan med eller utan blöja när jag gör mina behov, ibland gör jag ljud och säger kiss eller bajs, ibland diskuterar jag med henne om vad man gör och hur man gör. Hon är ett år och en månad, kanske lite tidigt men vill börja tidigt. Vår stora pojke blev blöjfri vid 2½ år.

• Kali B
    Emmyjane skrev 2010-04-18 23:16:05 följande:
    Våran tös leker åsså med pottan klättrar på den, det är en stolliknade sak. Hon brukar vara med mig på toan, jag sätter henne på pottan med eller utan blöja när jag gör mina behov, ibland gör jag ljud och säger kiss eller bajs, ibland diskuterar jag med henne om vad man gör och hur man gör. Hon är ett år och en månad, kanske lite tidigt men vill börja tidigt. Vår stora pojke blev blöjfri vid 2½ år.
    Vi kör också med ljuds såsom kssssssssssss när det kissas. {#lang_emotions_smile}
    Jag tror att det är en bra trigger.
  • Emmyjane

I dag ska hon få gå blöj fri, så får vi se hur det går.

• pyretochbönan0809
    Emmyjane skrev 2010-04-19 09:05:05 följande:
    I dag ska hon få gå blöj fri, så får vi se hur det går.
    Lycka till!! Berätta hur det går
  • Emmyjane

Hon har gjort en miss. Nu får hon ha blöja på när hon sover förmiddag.

• Emmyjane

Vi har varit på resa men försöker att sätta henne på pottan före och efter mat.

• pyretochbönan0809
    Emmyjane skrev 2010-04-25 21:51:10 följande:
    Vi har varit på resa men försöker att sätta henne på pottan före och efter mat.
    samma här...tyvärr är vi inte så konsekventa längre Det blev så svårt när hon var sjuk titt som tätt...nu verkar hon däremot hålla sig frisk så det blir att börja igen snart!
  • Emmyjane

Ja man är inte alltid så konsekven som man önskar. I morse stt jag henne på pottan hon sreg av, jag satte henne igen och hon steg upp föra tt på glada ben springa till badkaret där hon kisar innan jag satt henne i badet.  Nu har jag satt fram pottan i vardagsrummet så jag kan sätta henne när hon visar intresse eller att man ser att hon bajsar.

Svar på tråden En gång för alla - TIPS på blöjavvänjning!!