• Quinnan

Vad använder ni er av vid blöjbyte?

När ni byter blöja på ert barn, vad använder ni er av då? Bara en näsduk, torr tvättlapp, våtservett, blöt tvättlapp osv.. Finns många olika sätt, undrar hur just NI gör :)

• Svar på tråden Vad använder ni er av vid blöjbyte?
  • 071001

Våtservetter. Nån gång ibland har det varit torr tvättlapp, vatten och olja.

• fröken sol

vid kiss oftast inte alls, annars tygtvättlappar och när vi inte är hemma torra tvättlappar med vatten eller våtservetter.

• Pruttiluskan

Hemma har jag våtservetter vid stressiga tillfällen, annars pappersdukar då jag har nära tillgång till handfatet & babyolja & torkar med pappersduk. Vid bajsblöjor tar jag även duschen så hon får känna sig riktigt ren...& då torkar med handduk. =)

När vi är borta beror det på, men har både torra & våtservetter i skötväskan ifall man har tillgång till vatten så använder ja de i första hand. =)

Använder oftast Huggies våtservetter då de är lite kraftigare & känns lättare att göra rent med. =)

• pluvdo

Använder våtservetter. Brukar bara köpa de billigaste som finns i affär. Sonen har bara varit lite röd ett par gånger under sina tio levnadsmånader och då har han varit dålig i magen. Så jag tycker våtservetter fungerar bra. Smidigt också ifall man vill kunna byta där man är istället för att behöva gå till skötbordet.

Jag torkar så gott som alltid av honom med minst en våtservett när jag byter blöja, oavsett vad sonen gjort. Om inte blöjan är jättetorr eller jag har ont om servetter.

Förresten, är det vanligt att man låter bli att rengöra sin 1-1½-åring när denne har bajsat? För en kompis till mig sade för ett tag sedan att hon bara brukar ta av blöjan, ta bort det bajs hon ser med blöjan när hon tar av den och sedan tvätta sonen ordentligt på kvällen. Är det verkligen sjyst? Är det inte bajsrester kvar i rumpan då? Är det många som gör så?

• ElsaT

Spolar av i handfatet hemma annars våtservetter eller skumtvättlappar.

• Dr Mupp

Frottétvättlappar eller våta tvättlappar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Momalicious

Brukar oftast torka bort det värsta med torra tvättlappar, sedan tvätta med antingen blötlagda tvättlappar eller våtservetter.

Svar på tråden Vad använder ni er av vid blöjbyte?