• Hoppentoss

    Ett nytt försök Filippinerna

    Hej!

    Vi är totalt ensamma med att adoptera från Filippinerna.
    Eftersom AC aldrig får till sin chatsida så börjar vi bli rätt desperata i att hitta några fler som väntar eller vill Adoptera från filipinnerna.

    En enda person vet jag här på FL.

    Var finns ni?  Finns ni överhuvudtaget.

    Vore kul att spekulera och fundera hur lång tid det är kvar till barnbesked m.m.
    Ge stöttning och få stöttning vid nergångar.
    Hjälpa varandra att tolka nyhetbrev m.m

    Snälla skriv. !!

    Tossan

  • Svar på tråden Ett nytt försök Filippinerna
  • Maganda

    Hej Hoppentoss

    Tack för hjälpen. I ert prästintyg, vad skrev prästen då? Är det en präst ni känner väl?

    Jasså, så det är bara mannen som ska intyga att han står för kostnaderna för barnet första tiden som fosterbarn. Inte vi tillsammans då?

    Ja, det är min uppfattning också att filippinare är vackra =).

    Kram

  • Hoppentoss
    Maganda skrev 2010-04-05 01:10:14 följande:
    Hej HoppentossTack för hjälpen. I ert prästintyg, vad skrev prästen då? Är det en präst ni känner väl?Jasså, så det är bara mannen som ska intyga att han står för kostnaderna för barnet första tiden som fosterbarn. Inte vi tillsammans då?Ja, det är min uppfattning också att filippinare är vackra =).Kram
    Hej igen.

    Prästen berättade om oss som par och våra drömmar om barn och om vår tro. Vi känner prästen väl så för oss var det rätt lätt.

    Ja det är mannens inkomster som slog högst. Det är han som är den som försörjer familjen enligt papperna.  Japp så mannen är försörjningskyldig. Fint va ??

    Berätta gärna hur du upplever landet?  Vi skall åka dit en vecka innan och resa när vi hämtar barnet. Vi vill uppleva landet så vi kan berätta för barnet om landet.
    Man ser mycket små gatubarn på bilderna. Stämmer det att det är så där? Eller är det bara oturen att det är barnen som hamnar på bild? 

    Men gud vad söta dom är. 

    Kram Tossan

     
  • sodkt

    Vad jag vet så är de flesta adoptioner från Filippinerna ett barn som man redan känner till och utanför någon adoptionsorganisation, iallafall om är boende i Sverige.

    Jag bor på Filippinerna och hr ofta fått frågan om vi kan tänka oss att adoptera. Det är inte så enkelt! Däremot stöder vi flera fmailjer och både skolor och enskilda barn. Jag har bl.a en skola med 67 barn som jag stöttar sedan många år.

    Här är det mycket viktigt att man är troende eller fär egen del har jag t.om lämnat svenska kyrkan då religion inte är det som är min levnadstro i livet.

    Filippinerna är ett mycket mycket fattigt land och barndädligheten är mycket stor.

    Jag bistår i den mån jag kan med information,,

  • Hoppentoss
    sodkt skrev 2010-04-05 13:54:38 följande:
    Vad jag vet så är de flesta adoptioner från Filippinerna ett barn som man redan känner till och utanför någon adoptionsorganisation, iallafall om är boende i Sverige.Jag bor på Filippinerna och hr ofta fått frågan om vi kan tänka oss att adoptera. Det är inte så enkelt! Däremot stöder vi flera fmailjer och både skolor och enskilda barn. Jag har bl.a en skola med 67 barn som jag stöttar sedan många år.Här är det mycket viktigt att man är troende eller fär egen del har jag t.om lämnat svenska kyrkan då religion inte är det som är min levnadstro i livet.Filippinerna är ett mycket mycket fattigt land och barndädligheten är mycket stor. Jag bistår i den mån jag kan med information,,
    Tack för din information.  

    Hur går det till när dom frågar dig om du vill adoptera? Är det barnhemmen eller mammorna?

    För oss ser det ut så här just nu.
    Vi har haft papperna i landet i ett år. Och presis skickat ny information om oss till landet.

    Papperna ligger vad jag förstått i hyllor och rooster.
    Varje månad släpper dom en Rooster och barnhemmen får gå igenom den Roosten och välja ut 2 familjer till varje barn. 1 familj är reserv. Har man otur är man reserv många gånger och då tar det längre tid.
    I en Roosterns finns alla familjer från alla länder som blivit godkända vid samma tid.  Vi t.ex tror inte vår Rooster kommer att släppas förrän till sommarn.

    Hela systemet gör att man måste ha bäst papper och vara så perket som möjligt för att bli vald. Vi svenskar har ett handlikap mot dom från USA. Vi är lite för dåliga på att lyfta fram våra bra sidor. 

    Hoppas du förstår vad jag menar.

    En fråga som slagt oss. I dom flesta asiatiska länder brukar det vara mest flickor som adopteras bort. I Fillipinerna är det väldigt få flickor men många killar.  Utav 7 barn i år som kom tills sverige så var bara 2 tjejer. Finns det någon orsak till att det kommer färre flickor?

    Vi tänkte åka en vecka innan vi får vårt barn och försöka lära oss så mycket som möjligt om landet så vi har mycket att berätta för barnet om sitt fördelseland. Har du några tips vad som kan vara lite extra att uppleva? 

    Kram Tossan
  • Poppeloppelus

    Vi håller på att adoptera från Filippinerna. Handlingarna är på väg dit nu. Jag har också letat efter annat folk som ska adoptera därifrån. Härligt att det finns fler.

    Kram

  • Smulan1973

    Jag läste häromdagen på AC svarar att det tydligen inte finns någon kö kvar till Filippinerna, utan passar man in får man skicka direkt. Kanske det är så att det inte finns så många som passar in på deras krav?

  • xena

    Hoppentoss, från Thailand kommer det också mer pojkar än flickor. Det beror på att flickorna oftare får nya hem inom landet.

  • Poppeloppelus

    Det stämmer att det inte är nån kö till Filippinerna om man ansöker om barn upp till 3 år. Kraven har dock blivit hårdare med psykologintyg, bmi och t ex diabetes.

    Sara

  • EdaT

    Hej!
    Jag och min man ska precis börja vår hemutredning. Vi kämpar på med våra personliga brev just nu...
    Vi har Filippinerna som förstahandsval. Är inte så insatt ännu...

  • X2010

    Hej.
    Vi är en familj som är i ungefär samma situation som dig Hoppentoss. Vi har via AC haft våra handlingar i Filippinerna sedan januari 2009.

  • Hoppentoss

    Hej!


    Trevligt att du tog kontakt. Vi har känt oss rätt ensamma i väntan i Landet Filipinerna .
    När tror ni att ni får barnbesked?

    Det har tagit en helt annan vändning för oss än vi kunnat tro. 


    Vi håller på att  adoptera en liten baby från Sverige.


    Så det blev ingen lite söt Filipino utan en blek liten söt kille istället.

    Mer törs jag knappt skriva förrens allt är helt klart.

    Det konstiga är att man gott igenom en liten sorg över den lille Filipinska barnet mitt i alla glädje.
    Man är konstig.


    X2010 skrev 2010-10-27 12:25:09 följande:
    Hej.
    Vi är en familj som är i ungefär samma situation som dig Hoppentoss. Vi har via AC haft våra handlingar i Filippinerna sedan januari 2009.

     

  • ninna02

    Hej,

    Å va glad jag blev att jag hittade en liten tråd om adoption från Filippinerna! Även om det verkar som det slutar annurlunda för dig hoppentoss. Adoption från Sverige, trodde knappt det existerade?! Om du känner att du vill så får du gärna berätta hur det gick till?


    Jag och min man har pecis ställt oss på kö till ett par olika länder hos AC och är öppna för i princip alla världsdelar. Men vi har också varit lite extra nyfikna på Filippinerna sen en tid tillbaka men insåg nu att när det inte är någon kötid i Sverige så måste vi ta ett beslut rätt fort om det ska bli Filippinerna eller inte för då har vi ingen anledning att dra ut på att få iväg våra handlingar i och med att kötiden i landet verkat växa till dryga 2 år.

    Vi är lite osäkra pga att det under 2009 endast kom 3 barn under 2 år, av dom få som kom. Vi känner ganska starkt, som många andra, att vi önskar ett så litet barn som möjligt och vet då inte om Filippinerna är rätt för oss av dedn anledningen. Har ni nån uppfattning om åldern på barnen från Filippinerna?

    Hur går det för er X2010 och Poppeloppelus? Ni har ju snart haft era handlingar på Filippinerna i 2 år, så ni borde snart va på tur tycker man? Hur har ni upplevt att era handlingar legat i landet så länge? Har ni någonsin tvivlat på att handlingarna verkligen kommer upp på "bordet" nån gång eller att man har risk att hamna underst i högen hela tiden?

    Oj känner att mitt huvud är proppat av frågeställningar men får nu sluta så nån orkar läsa detta....

    Kram på er alla i alla fall!

    //Karolina


     


     

  • Poppeloppelus

    Ninna 02- Vi blev godkända i Filippinerna i år. I juli månad så vi har inte väntat så länge. Vi har ansökt om barn upp till 4 år. Allt för att det kanske kan gå lite fortare då. Det är vad vi hoppas på iallafall. Sedan vi blev godkända har det varit knäpptyst. Det är bara en enda lång väntan nu. Visst hoppas man, men tror inte det är rimligt att tro att vi kommer att få något barn förrän om 2 år. Trist att det tar sån tid. Nu i vinter ska vi börja renovera det blivande barnrummet. Det ska bli så himla skoj.
    Hoppas det går bra för alla andra blivande adoptionsföräldrar.

    Sara

  • Liljekonvaljblomman

    Finns det några kvar i denna tråd????

    KRAM till alla 

Svar på tråden Ett nytt försök Filippinerna