• Plutteli

Det är barnplågeri att omskära sina barn!

Eftersom min tråd om håltagning på bebisar ramlade in på omskärelse också så startar jag denna tråd!

Låt barnens kroppar var deras och tillför eller ta inte bort nått utan deras medgivande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 18:09
    Lägger till detta i TS nu: Flera skriver att man inte kan jämföra att kvinnlig omskärelse med manlig och att det därför skulle vara en självklarhet att manlig omskärelse får vara lagligt på små barn. Saken är ju den att ALL kvinnlig omskärelse är olagligt, tom så kallad prickning som bara går ut på att ta en nål, skrapa fram EN droppe blod från insidan av blygdläpparna eller klitoris och sedan är det klart! Dvs INGET skärs bort från könet och inget påverkas inför framtiden. Som sagt är även denna form av kvinnlig omskärelse olaglig TROTS att den är mildare än manlig omskärelse som är laglig! Jag tycker det skall införas ett förbud mot att omskära pojkar under 15 års ålder! Pojkar har precis lika stor rättighet till sin kropp som flickor har, punkt! Och nej. Det finns inte ETT ENDA argument som motiverar att skära förhuden av bebisar och småbarn!

• Svar på tråden Det är barnplågeri att omskära sina barn!
  • Achillea

*** Hörrni! ***
    Börjar bli lite väl mycket pajkastning här i tråden, tänk på netiketten!

// Moderator

• LillPiraten
    Sara62 skrev 2010-04-11 14:05:32 följande:
    Det kan vi inte veta - det är där tron kommer in. Varför just förhuden ska tas bort är något som vi kan ha teorier om, men bara Gud vet.
    Vad är era teorier? *nyfiken*
  • Triskele
    LillPiraten skrev 2010-04-13 00:07:58 följande:
    Det rationaliseras ett flertal gånger som hygienskäl i tråden.
    Trots att detta inte stämmer då kroppen är till viss del självrengörande och förhuden även har en skyddande funktion mot mikroorganismer.
    Men av någon anledning anses inte lysozym viktigt i jämförelse med att en man ställde sig och skar i sitt kön med en yxa. Samma man som menade att offra sitt barn som brännoffer till denna gud och som, återigen enligt sägnen, slängde ut sitt första barn att dö i öknen.
    Inte direkt en ypperlig pappa i det stora hela.
    *ideas are bulletproof*
  • Sara62
    LillPiraten skrev 2010-04-13 00:07:58 följande:
    Vi judar har inte teorier här - annat än möjligen personliga funderingar. Det handlar om tro - att vi inte kan veta.

Vi har fått ett bud av vår Gud att vi ska omskära våra söner på åttonde dagen, som ett tecken på vårt folks förbund med Gud. Det förbund som Gud slöt med vår fader Abraham. Så är det för oss, inget hygienskäl eller annat (teorier och bonuseffekter).

Det var för övrigt ingen som karvade i sig själv med en yxa. 
  • Irit

Bara läst TS.

Det är värre plågeri att tvinga dem genomlida att omskära sig när de är vuxna. Känner många vuxna män som pga konvertering har behövs omskära sig i vuxen ålder och vartenda en av dem säger att de önskar att de gjort det när de var små, och självklart kommer de att omskära sina barn, eftersom de vill att barnen ska slippa lida på det sätt de har gjort.

Är judinna. Mina söner kommer att omskäras. Därför att annars får de inte fira shabbes ("ej heller må oomskurna vistas i dess vila"), de får inte göra sin bar mitzva, en mycket stor del av judiska pojkars liv, osv osv. De missar en så otroligt stor del av vårt liv som de inte får göra om de inte är omskurna.

• Här och nu
    Plutteli skrev 2010-03-29 19:21:05 följande:
    Eftersom min tråd om håltagning på bebisar ramlade in på omskärelse också så startar jag denna tråd!

Låt barnens kroppar var deras och tillför eller ta inte bort nått utan deras medgivande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 18:09
    Lägger till detta i TS nu: Flera skriver att man inte kan jämföra att kvinnlig omskärelse med manlig och att det därför skulle vara en självklarhet att manlig omskärelse får vara lagligt på små barn. Saken är ju den att ALL kvinnlig omskärelse är olagligt, tom så kallad prickning som bara går ut på att ta en nål, skrapa fram EN droppe blod från insidan av blygdläpparna eller klitoris och sedan är det klart! Dvs INGET skärs bort från könet och inget påverkas inför framtiden. Som sagt är även denna form av kvinnlig omskärelse olaglig TROTS att den är mildare än manlig omskärelse som är laglig! Jag tycker det skall införas ett förbud mot att omskära pojkar under 15 års ålder! Pojkar har precis lika stor rättighet till sin kropp som flickor har, punkt! Och nej. Det finns inte ETT ENDA argument som motiverar att skära förhuden av bebisar och småbarn!
    Håller fullt med dig, förutom att det inte är "bara" att sticka en nål i klitoris. Det är kvinnokroppens känsligaste punkt.
  • Här och nu
    Sara62 skrev 2010-04-09 20:23:26 följande:
    Vi judar har fått ett bud från Gud att låta omskära våra söner på åttonde dagen som ett teckan på förbundet mellan Gud och det judiska folket. Det är en fundamental del av vår tro och vårt folk.
    Då får man väl ta ett snack med Gud och upplysa honom om att utvecklignen gått framåt. En religion kan inte va särskilt stark om den faller, ifall man inte får skära i barn.
  • Här och nu
    Irit skrev 2010-06-08 16:55:16 följande:
    Bara läst TS.

Det är värre plågeri att tvinga dem genomlida att omskära sig när de är vuxna. Känner många vuxna män som pga konvertering har behövs omskära sig i vuxen ålder och vartenda en av dem säger att de önskar att de gjort det när de var små, och självklart kommer de att omskära sina barn, eftersom de vill att barnen ska slippa lida på det sätt de har gjort.

Är judinna. Mina söner kommer att omskäras. Därför att annars får de inte fira shabbes ("ej heller må oomskurna vistas i dess vila"), de får inte göra sin bar mitzva, en mycket stor del av judiska pojkars liv, osv osv. De missar en så otroligt stor del av vårt liv som de inte får göra om de inte är omskurna.
    Då kan de ju låta bli att omskära sig som vuxna om de inte kan uthärda det. Vill man bli fin får man lida pin, om man nu anser att det är finare utan förhud. Om barn inte får delta i relgiösa gemenskaper utan att bli skurna i, hade jag inte sett de gemenskaperna som värdiga för mitt barn.
  • BigDaddy
    Bara läst TS.

Shalom Irit,

Som judinna, hur skulle du reagera om Mohelernas arbete förbjöds i Sverige? Om omskärelse klassades som barnplågeri (eller barnmisshandel är nog den legala termen) och därmed kunde beläggas med fängelsestraff? Hur skulle det påverka dig som svensk och judisk?
  • lennartsdotter
    Bara läst TS.

Jo, trauman tas helst i tidig barndom eftersom de då lätt förträngs/glöms bort. På vilket sätt tror de att deras barn kommer lida mindre? Jag utgår ifrån att spädbarn läker snabbare, men i övrigt?
  • Rakad Apa
    Sara62 skrev 2010-04-13 08:43:07 följande:
    Vi judar har inte teorier här - annat än möjligen personliga funderingar. Det handlar om tro - att vi inte kan veta.

Vi har fått ett bud av vår Gud att vi ska omskära våra söner på åttonde dagen, som ett tecken på vårt folks förbund med Gud. Det förbund som Gud slöt med vår fader Abraham. Så är det för oss, inget hygienskäl eller annat (teorier och bonuseffekter).

Det var för övrigt ingen som karvade i sig själv med en yxa. 
    Märklig och pervers gud ni har som vill att ni ska skära i era barns snoppar Cool
  • BigDaddy
    Rakad Apa skrev 2010-06-09 12:10:27 följande:
    Märklig och pervers gud ni har som vill att ni ska skära i era barns snoppar Cool
    Jesus var också omskuren. Eftersom Jesus är Gud inom Kristendomen så får jag anta att han föregick med gott exempel?
  • Rakad Apa
    BigDaddy skrev 2010-06-09 12:12:04 följande:
    Jesus var också omskuren. Eftersom Jesus är Gud inom Kristendomen så får jag anta att han föregick med gott exempel?
    Gott exempel skulle jag knappast kalla det för. Och var inte jesus jude?
  • BigDaddy
    Rakad Apa skrev 2010-06-09 12:15:39 följande:
    Gott exempel skulle jag knappast kalla det för. Och var inte jesus jude?
    Han var Guds Son och också Gud. Tre-enigheten du vet.
  • Rakad Apa
    BigDaddy skrev 2010-06-09 12:59:25 följande:
    Han var Guds Son och också Gud. Tre-enigheten du vet.
    Är du omskuren?
  • BigDaddy
    Rakad Apa skrev 2010-06-09 13:20:46 följande:
    Är du omskuren?
    Frågar du om jag är Jesus?
  • Eljesa

men snälla nån de stor skillnad mellan flickors omskärelse än pojkars på flickor tar dom bort yttre blygdläppara o klitorisoch lämnar bara ett litet hål för blödning medan på pojar bara lite förhud dom tar ju inte bort en bit av penisen. och de finns dom som måste bli omskurna pga medicinska skäl menar pojkar då. ex vi var tvungna och göra de på vår son då han sen sex månaders ålder hade svårt att kissa och var väldigt trång han var 2 år så och de va på läkarnas begäran tror knappats de barnmisshandel barnmisshandel räknar jag om en imam lr judarnas präst lr va han e får göea som inte är medicinsk kunniga och de kan göra fel. så att barnen plågas.,

• Rakad Apa
    BigDaddy skrev 2010-06-09 13:26:32 följande:
    Frågar du om jag är Jesus?
    Hahaha, nej. Cool 
  • lennartsdotter
    Eljesa skrev 2010-06-09 13:30:26 följande:

men snälla nån de stor skillnad mellan flickors omskärelse än pojkars på flickor tar dom bort yttre blygdläppara o klitorisoch lämnar bara ett litet hål för blödning medan på pojar bara lite förhud dom tar ju inte bort en bit av penisen. och de finns dom som måste bli omskurna pga medicinska skäl menar pojkar då. ex vi var tvungna och göra de på vår son då han sen sex månaders ålder hade svårt att kissa och var väldigt trång han var 2 år så och de va på läkarnas begäran tror knappats de barnmisshandel barnmisshandel räknar jag om en imam lr judarnas präst lr va han e får göea som inte är medicinsk kunniga och de kan göra fel. så att barnen plågas.,

Det finns många sorters könsstympning av flickor. Den minst invasiva varianten är en som tillämpas tex. på Filippinerna, prickning. Det är kanske mest en symbolisk ritual eftersom ingenting faktiskt avlägsnas. Allt som görs är att flickans klitoris direkt efter födseln rispas eller prickas med en nål så att en bloddroppe tränger fram. Även denna variant är förbjuden i Sverige... men pojkar får vi skära bort hela förhuden på. Ställt i relation till varandra vet jag precis vad jag anser vara mest invasivt av de två tingen (och nej, jag tycker inte att något av det ska vara lagligt i Sverige).

Att korrigera förhuden eller tex. blygdläpparna pga. faktiska problem är en annan sak. Då är det medicinskt motiverade ingrepp.
Svar på tråden Det är barnplågeri att omskära sina barn!