Under hela min uppväxt har jag sett mina föräldrar följa de klassiska normerna för vad man ska göra som man respektive kvinna - pappa har bytt däck och snickrat och haft 'projekt' på gång, mamma har tvättat, städat, lagat mat, sett till att vi ungar haft gympakläder med oss osv osv. Jag tycker det oerhört befriande att i alla fall inte ha någon som helst möjlighet fastna i könsuppdelning av sysslorna! Allt behöver ju göras och det kommer bli gjort av en kvinna :)
Vi delar upp hushållspysslet som så att om någon tycker att något är roligt/mindre tråkigt att göra så gör den personen huvuddelen av den sysslan. Min fru lagar t ex mer mat än jag och jag tvättar mer. Städa tycker vi i gräsligt tråkigt bägge två och där har vi delat upp huset i ansvarsområden. Har den ena mer tid eller ork än den andra under en period så tar den det större lasset, det brukar jämna ut sig i det långa loppet. Jag jobbar vanligen fler timmar/månad än min fru och då gör hon vanligen fler jobbtimmar här hemma. När bägge är trötta och det är grejer kvar att göra så brukar den ena säga t ex "vad vill du helst, tömma diskmaskinen eller gå ut och ge hästarna nattmaten?".
Men jämställdhet handlar ju om mycket mer än fördelning av vardagspyssel! Något jag ex tycker är viktigt är att om den ena är hemma mer med barnen än den andra (föräldraledighet, deltid, vab) så får den andra kompensera den personen så att dennes pension inte blir lidande. Jag tycker också att det är viktigt att den ena inte får stå tillbaka för att den andra ska kunna utbilda sig eller göra karriär etc - man får i alla fall inte göra val som man ångrar och blir bitter över ifall förhållandet spricker längre fram.
Nähäpp, nu ska jag ut och natta hästarna (frugan slipper det ikväll :)