Har jag för stränga konsekvenser?
Min bonusdotter har periodvis ett väldig kaxig attityd mot oss vuxna. Antar att det är helt normalt. Men ska en 8åring få konsekvenser för sitt uppträdande?
Pappan gör ganska ofta saken värre då han ofta ger med sig för hennes tjatande.
Tex. Igår hade hon en trökig attityd mot oss (hon håller på och härmas när vi ber henne vara tyst vid tvn, hon säger bara nej, nej, nej så fort någon öppnar munnen osv), hon tjatade om gröt som kvällsfika och fick de. Hon fick även sitta framför tv och äta.
Sen när det var dags för tänderna så tjatade vi i säkert 15 min innan sambon fick komma och lyfta upp henne från golvet. Vi sa flera gånger att ju längre tid du ligger där ju mindre lästid blir det. Sen när hon äntligen är inne i badrummet så är det Vårat fel att hon får mindre lästid för vi skulle ha lyft upp henne tidigare (hon hade legat på golvet och lekt bäbis som inte kunde gå).
Jag kände och känner än spontant att blir det fler såna beteende så tycker inte jag att man ska få favoritgröten till kvällsfika, när man är kaxig och inte lyssnar på vad vi säger. Samt ingen läsning alls om hon inte går och tar tänderna när vi säger att det är dags.
Tänker jag i för stränga banor?
De här är bara ett exempel av många.