• Cloud Berry

Är ditt barn socialt med andra barn?

Vi kan ta barn som är mellan 3 och 8 år.

Min 4-åring är extremt social på så sätt att om vi är på Max och trycker hamburgare så kan hon i lekhörnan hunnit hitta en kompis som vilja följa med henne hem för att leka.

Social= Kontaktsökande, vill ta hem kompisar/vill åka till kompisar, oblyg mot andra barn.
    Inte social= Inte alls intresserad att ta hem vänner eller lära känna nya barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt barn socialt med andra barn?
  • Linda1976

Kan inte svara.

Social ja - intresserad av de barn hon redan känner på dagis/bland vänner osv.
    Social nej - inte ute på stan/Donken/tåget whatever med barn hon inte känner.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • 071001

Ja, väldigt. Hon är tre år.

• annca

Inte speciellt. Hon är tyvärr rätt lik som jag var i den åldern - sitter helst för sig själv och läser, eller leker med nån bästis.

Fast på dagis *leker* hon med alla, vill bara inte gå hem till nån, och det är bara ett par tre som hon vill ska komma hem till oss.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • iolanthe

Ja, väldigt social, precis som din dotter. På både gott och ont, ibland tycker jag riktigt synd om henne då hon vill vara vän med alla och inte förstår att den där tjejen hon lekte med 5 min i ett väntrum nånstans inte blir hennes nya bästa vän bara för att dom lekt en gång.

• Elli47

Ja båda är det. 7-åringen är mest social av dem, han har väldigt lätt för att hitta nya kompisar överallt, extra kul eftersom han har en språkstörning och pratar väldigt dåligt!

• iconic
    Cloud Berry skrev 2010-03-30 13:17:45 följande:
    Social= Kontaktsökande, vill ta hem kompisar/vill åka till kompisar, oblyg mot andra barn.Inte social= Inte alls intresserad att ta hem vänner eller lära känna nya barn.
    Hm...tycker det är väldigt svårt att svara på din fråfa eftersom din definition av social inte stämmer överens med min egen definition av social. Ja, min son är social men han är inte oblyg mot främmande barn eller vuxna och vill inte ta hem barnen från Donken för att leka.
  • Cloud Berry
    iconic skrev 2010-03-30 14:58:38 följande:
    Man kan ju vara social fast man är blyg, kontaktskapandet tar då bara lite längre tid.
  • Vasen

Ja, 5-åringen, vilket han varit från det han föddes i princip. Han lyckas ragga upp gamla tanter på Ica som han vill ta med sig hem, i en del fall har det faktiskt gått så långt att en viss vänskap har uppkommit. En av sonens bekantskaper från mataffären- en drygt 80 årig herre- är numera stamgäst här hemma på lördagsförmiddagarna. Fast sonen är mer förtjust i att hitta nya kompisar som är barn. Pensionärerna tar han till är det inte finns några barn i närheten.

Dottern är inte riktigt 3 år än, och hittills har hon inte visat några såna tendenser, hon är lite mer tillbakadragen.

• Belzon

7åringen & 1åringen är sociala medans 4åringen tycker att alla barn är fula och stör henne hon gillar bara sina syskon och 3andra barn.

• 3tjejer

Nej, de skulle nog inte bjuda hem någon de precis mött. I början står de mest och tittar på de andra barnen men sen är de ganska bra på att hitta kompisar. Nu pratar jag om 4 åringen och 6 åringen, 1,5åringen är lite för liten för att vara social på det sättet.

• trolldamm

Min 7 åring är extremt social, han gillar alla i sin närhet och vill helst vara kompis och leka med hela världen. Även 2 åringen har visat såna "tendenser", vilket är lite jobbigt då det känns som att han skulle kunna ränna iväg med vem som helst som är snäll och rolig enligt honom. Den enda som är blyg här hemma är 5 åringen, 7 åringen är inte blyg men gillar att vara ensam och filosofera, läsa en bok eller så. 4 åringen och 9 åringen är väl "normala", dvs gillar att umgås när tillfälle ges men börjar inte prata med vem som helst.

• JuliaåRonjasmammis

Ja, väldigt! Min snart 8-åring är nästan ybersocial, och har alltid varit. Han knyter kontakter och blir kompis väldigt lätt med mäninskor oavsett ålder och status.

Han har från tidig ålder själv sökt kontakt med andra barn i lekparker och som i Ts exempel McD lekhörnor. Han har alltid älskat Ikeas "Småland", för där träffar man många nya bekantskaper. Älskar att prata med expediter i affärer, gamla tanter på caféer när man är och fikar osv.

Han hade en "gubbe" som han blev störtpolare med förut, en äldre man som sålde "Situation Stockholm" i centrumet mitt emot där vi bodde förut. "Min gubbe" kallade han honom, tog med små presenter och teckningar, vattenflaskor, mackor och annat när vi skulle handla, och var väldigt noga med att köpa ett ex av tidningen varje gång de möttes, oavsett om det var nytt nr eller inte. Ibland ville han sitta där medan jag/vi var och handlade, och då hjälpte han farbrorn att sälja tidningen genom att stoppa folk och i princip prata omkull dom tills dom köpte tidningen.

Vet inte vad det ska bli av den ungen, antingen blir han väl försäljare eller så gör han karriär på Radiosporten med den svadan han har.{#lang_emotions_wink}

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Winnertaco

Jag gissar på att vår 3-åring är ungefär som andra 3-åringar när det gäller att vara social. Hon har lätt för att börja leka med andra tex i parken eller på leklandet, men inte så att hon vill följa med dem hem.

Johanna -06 Ludvig -08
  • cicci85

Nej, sonen blir 5 i sommar och söker inte kontakt med andra barn. Han blir snarare irriterad om nån försöker leka med honom när han leker ensam. Han börjar aldrig leka med andra barn på lekplatser eller lekhörnor...

• SaraSahara

Min son är verkligen inte "social" eller vad man kan kalla det. (snart 4 år)

Så fort jag och pappa inte är med så leker han med andra bart- på dagis.
    Men så fort vi är med så ska han bara vara med oss.

Förra midsommarafton så satt han med mig inne i tältet med de vuxna heeela kvällen. Totalt 8 timmar. Han ville inte leka med barnen utanför....
    Jag hoppas verkligen det blir bättre när han blir större, annars får vi problem...

• Maggis

Japp. Båda två är väldigt sociala och hittar kompisar överallt.
    Min 6½-åring brukar ha långa diskussioner även med äldre kunder i affärer och annat.

//Maggis
Svar på tråden Är ditt barn socialt med andra barn?