• snillis

TV-tittande

EN uppriktig och ärlig fråga - hur får ni era barn att låta bli att sätta på TV:n?

Vår son, 4,5 år är väldigt intresserad av att se på film och är extremt dålig på att leka själv (hönan eller ägget - vet ej).
    Men hur får man honom att inte sätta på? Kan ju nämna att han är inne i sin värsta trotsperiod och skiter fullständigt i vad vi säger typ.
    Hur gör ni?
  • Svar på tråden TV-tittande
  • snillis
    esther skrev 2010-03-31 14:17:45 följande:
    Fast om jag intem inns fel från en annan tråd så är familjesituationen lite i olag just nu, och skulle du inte kunna koppla av och känna att TVn faktiskt kan vara en skön barnvakt som du kan utnyttja utan att skuldbelägga dig själv för mycket. Tar du bort TVn så tror jag det kommer att bli mycket bråk och fortsatt fokus på TVn, kanske kan du exv istället till en början se till att ni stannar ute en stund efter dagis (kanske ha med mallanmål när ni hämtar), eller placera roliga leksaker väl synliiga så han får lust att leka med dem (förslagsvis något han inte sett på ett tag, om det går att rota fram något sådant).
    Ja, det stämmer.
    Vi tar alltid en promenad hem efter fsk, oftast stannar vi på lekplatsen en stund eller nu på vintern har vi klättrat i snöhögar etc.
    ME ndet där med TV:n har alltid varit lite besvärligt eftersom han verkligen inte vill göra något annat än att se på TV.
    Men de två senaste kvällarna har vi faktiskt lekt med hans Duplo, så det är väl så att man får vara lite mer aktiv helt enkelt (fastän det är skittråkigt att leka lekar )
  • esther
    snillis skrev 2010-03-31 14:23:34 följande:
    Ja, det stämmer. Vi tar alltid en promenad hem efter fsk, oftast stannar vi på lekplatsen en stund eller nu på vintern har vi klättrat i snöhögar etc. ME ndet där med TV:n har alltid varit lite besvärligt eftersom han verkligen inte vill göra något annat än att se på TV. Men de två senaste kvällarna har vi faktiskt lekt med hans Duplo, så det är väl så att man får vara lite mer aktiv helt enkelt (fastän det är skittråkigt att leka lekar )
    Det finns vetenskapliga studier som visar på att föräldrar och barn som leker mycket tillsammans kommunicderar bättre och har färre konflikter så det kanske skulle löna sig på flera sätt att leka mer tillsammans. Sen kanske du kan försöka hitta en lek som du tycker är okej, du kanske gillar att spela fotboll eller tävla med radiostyrda bilar bättre än att bygga duplo? Sonen kommer nog att hänga med på det som du tycker är roligt. Det nya och oväntade brukar locka till lek enligt min erfarenhet, exv kan man plocka bort leksaker som inte används just n u för att senare återupptäcka dem. Exempelvis brukar en stor skål med vatten kunna inspirera till lek (duplogubbarna kanske vill bada i en swimmingpool eller kanske bilarna vill blir nytvättade).
  • snillis
    esther skrev 2010-03-31 14:39:01 följande:
    Det finns vetenskapliga studier som visar på att föräldrar och barn som leker mycket tillsammans kommunicderar bättre och har färre konflikter så det kanske skulle löna sig på flera sätt att leka mer tillsammans. Sen kanske du kan försöka hitta en lek som du tycker är okej, du kanske gillar att spela fotboll eller tävla med radiostyrda bilar bättre än att bygga duplo? Sonen kommer nog att hänga med på det som du tycker är roligt. Det nya och oväntade brukar locka till lek enligt min erfarenhet, exv kan man plocka bort leksaker som inte används just n u för att senare återupptäcka dem. Exempelvis brukar en stor skål med vatten kunna inspirera till lek (duplogubbarna kanske vill bada i en swimmingpool eller kanske bilarna vill blir nytvättade).
    Jag tycker iofs att jag leker mycket med barnen och att de på annat sätt är med mig, tex vid matlagning etc. Men man (jag) kan ju inte vara med dem dygnets alla vakna timmar utan måste ju få vara ifred ibland plus att jag inte tycker att det är "sunt" att barnen har ett behov av att vara med någon hela tiden.
    Min son har extremt svårt för att vara ensam med den betydelsen att han inte är tillsammans med någon (vuxen, för lillasyster duger inte) annat när han ser på TV. Till en början såg vi det som positivt, att vi hittat något där han kan vara själv en stund och att han kunde koncentrera sig längre än endast korta stunder, men nu har det blivit så att TV är det enda han gör, om inte vi är med.
  • esther
    snillis skrev 2010-03-31 15:09:49 följande:
    Jag tycker iofs att jag leker mycket med barnen och att de på annat sätt är med mig, tex vid matlagning etc. Men man (jag) kan ju inte vara med dem dygnets alla vakna timmar utan måste ju få vara ifred ibland plus att jag inte tycker att det är "sunt" att barnen har ett behov av att vara med någon hela tiden. Min son har extremt svårt för att vara ensam med den betydelsen att han inte är tillsammans med någon (vuxen, för lillasyster duger inte) annat när han ser på TV. Till en början såg vi det som positivt, att vi hittat något där han kan vara själv en stund och att han kunde koncentrera sig längre än endast korta stunder, men nu har det blivit så att TV är det enda han gör, om inte vi är med.
    Hm, vad tror du om en ny lockande leksak som "vuxna inte får leka med". Kanske kan fungera i en övergångsperiod. Olika pyssel? Fråga honom vad han skulle kunna tänka sig att leka med på egen hand kanske.
  • Korint

Hmm, själv har jag inget emot tv-tittande, vår tv står ofta på, men min killar sitter inte stilla och tittar utan far runt och leker under tiden. De leker ofta själva parallellt, de vill ha exempelvis "Thomas och Vännerna" på dvd, samtidigt leker de hej vilt med tågbanan bredvid och härmar. Det är ofta deras favoritfilmer som ger inspiration tycker jag mig se när de leker inomhus. Är det vettiga grejer på tv:n tycker inte jag det är något problem, men hade de suttit helt passiva och bara glott timme efter timme hade jag inte gillat det och styrt upp dem.

Jag kan tänka mig att han blir skitsur om du plötsligt bara nekar honom tv:n. Kan du inte pröva att styra vad det är han få se på tv? ge honom något han lär sig vettiga grejer av, kanske "5 myror är fler än 4 elefanter"? Det är ju inte helt otroligt spännande heller utan lagom halvtrist, då kanske han själv föredrar att göra något annat.

Modell-lera? Pysselbok?

Går han på dagis och leker mycket med andra barn där? Har han varit på dagis under dagen kankse han helt enkelt tycker det skönt att chilla lite. Annars är det en kompis som behövs emellanåt. Är man ensam är det nog lättare att fastna framför tv:n kan jag tänka mig.

• Hädvigg

Kanske införa ngn viss tid när han får titta? T.ex 45 min. på kvällen? Då är det enklare att avgränsa. 

Låt honom göra en lista/säga t.ex. 3 saker som han vill göra i stället.
    Funkar det att sätta igång någon lek och sedan dra sig tillbaka? Rensa bland leksakerna, ta bort en del för en tid, så blir de mera spännande när de dyker upp igen. 
    Kan han lyssna på en ljudbok i stället för att titta på tv om han är trött när han kommer hem? 
    Vad tycker han om? Rita och pyssla? Kanske en pysselbok, fönstermålning, vattenfärg, virknål och garn, eller bara sax, tejp och tomma toapapperrullar...
    Bygga saker? Lego, meccano? Kanske söka reda på en bild + instruktioner till ngn ny figur man kan bygga? Så kanske ni kan hjälpa till med början och han fortsätter?
    osv, osv. 
  • Hädvigg

Oj, jag kanske skulle svara på frågan också.

Han får se på tv en stund på morgonen (han är ganska morgonpigg...), då säger vi till när det börjar närma sig slutet på tiden, t.ex: "Efter Charlie och Lola får du komma och äta frukost" och det brukar fungera ok. Skulle det bli bråk faller tv-tittandet bort nästa morgon.
    På kvällen får han titta på bolibompa, efter att han har plockat bort sina leksaker och satt på sig pyjamasen. 
    Vill han titta på dagen säger jag bara att han får titta i kväll, nu får han hitta på ngt annat. 
  • Shmone

Vi har inte tv-n ikopplad överhuvudtaget.. har den bara för att titta på video och dvd. Och barnen får inte och har aldrig fått - sätta på den själva. Att se nån dvd eller nåt har blivit nåt som de får göra nån gång ibland.. tex när vi storstädar. Dom tittar i snitt högst en gång i veckan. och vi har aldrig haft några problem med tjat eller så. Det ingår helt enkelt inte i våran vardasrutin o det är inget dom saknar. Dom målar, pysslar, och leker i sitt rum istället.

Om barnen ska se TV dagligen så tror jag det är viktigt med rutiner. Bestämda program på bestämda tider.

• snillis

Vi har försökt att sätta igång honom och sedan dra oss tillbaks men det går icke. Han är knappt intresserad av att leka ens tillsammans med oss. Han har väldigt kort tid där han klarar av att vara koncentrerad, det är det som är problemet. Därför såg vi från början TV:n som något positivt, för det var enda gången som han kunde sitta ner längre än typ 5 minuter. Men nu är det det enda han vill göra.

Vi försöker med allt, modellera, målarfärg, böcker, bilar, stor - och smålego, tågbana etc etc etc.
    Det funkar i några minuter - sedan är det inte kul längre.
    Jag ser inte heller TV:n som _bara_ dåligt. Vi styr ju vad han ser och försöker se till att det är bra grejer men det är just det att det inte är nåt annat som är intressant.
    I perioder är det jättekul med datorn men det är ju nästan som samma sak.
    Tack alla för ert engagemang och goda råd!
  • Shmone
    snillis skrev 2010-03-31 15:09:49 följande:
    Jag tycker iofs att jag leker mycket med barnen och att de på annat sätt är med mig, tex vid matlagning etc. Men man (jag) kan ju inte vara med dem dygnets alla vakna timmar utan måste ju få vara ifred ibland plus att jag inte tycker att det är "sunt" att barnen har ett behov av att vara med någon hela tiden.Min son har extremt svårt för att vara ensam med den betydelsen att han inte är tillsammans med någon (vuxen, för lillasyster duger inte) annat när han ser på TV. Till en början såg vi det som positivt, att vi hittat något där han kan vara själv en stund och att han kunde koncentrera sig längre än endast korta stunder, men nu har det blivit så att TV är det enda han gör, om inte vi är med.
    uppmuntra till att måla, klippa, klistra..
    bygga med smålego, trä halsband eller lägga pärlplattor

Vet att inte alla barn är jätteförtjusta i kreativa grejer.. men många är det.
  • StaffenAssar

Nu är min son lite yngre, så kanske funkar inte detta för er. Vi har fattat beslutet att han bara får se på tv efter middagen. Tv-kontrollen ligger så att han inte når den, och så har vi någon vanlig kanal där det inte är barnprogram förinställd på tv:n. När sonen sedan kommer hem och vill titta på tv och går och sätter på den så vill han sedan inte titta eftersom det enligt honom är "storbarnsprogram" på. De första dagarna var det många utbrott pga att vi vägrade byta kanal, men efter ungefär 3-4 dagar så gav han upp och går oftast och leker istället, eller hjälper till med maten. Det är också ett annat tips om han är intresserad, min kille är drygt 3 och vill gärna hjälpa till med det mesta just nu (men det kanske är en åldersgrej som inte alls funkar för er) så jag brukar tänka ut saker som han kan hjälpa till med, typ duka, salta i pastavattnet, måtta upp och hälla i sådant som ska hällas i osv. Detta funkar inte alla dagar, ibland vill han inte och då är det ju jobbigare såklart, men det är ett mysigt sätt att umgås och samtidigt göra det som behövs göras de dagar det funkar

• Lisa E

Sonen har ännu inte uppnått åldern att han kan sätta på en film helt själv, men en kollega som har problem med sina söner som gärna vill sitta framför tv:n (5 och 7 år) har berättat om sin deal med killarna. Utomhuslek genererar tv-tid. Så länge som de är ute efter dagis/skolan så mycket får de titta på tv. Vet inte om det fungerar, men det verkar åtminstone fungera för dem.

• Magrat

Hemma hos mig är det jag som bestämmer om det blir tv eller ej.
    Dottern (5 år) frågar och jag säger ja eller nej. När hon tittat en viss tid och jag anser att hon ska sluta så får hon en förvarning en stund innan och sedan ska hon stänga av.
    Hon skulle aldrig någonsin slå på tv:n om jag inte sagt ja först, men så har jag haft det här så från början också. Hon kan bli lite grinig om hon vill se längre stund, men då får jag försöka styra upp henne till att göra något lite snabbt så går det över.

Det har kommit många bra aktiverande tips av andra. Ett konkret tips för att hindra att tv:n slås på fast man vill ha den framme - göm fjärrkontrollen.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
Svar på tråden TV-tittande