Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn
Jag är så TRÖTT på alla äckliga moraltanter som tror deras sätt att göra är det enda rätta!!! Typ att alla som inte gör som de är fruktansvärt dåliga, egoistiska föräldrar som borde tvångssteriliseras. Vet ni om att man kan göra så här (jag skriver "kommer att få också om de saker som de redan fått), så tänker nämligen jag göra:
Mina barn kommer när de går ut att få röra sig _fritt_ på hemorten senast när de är sex år gamla, åtminstone någon gång ibland. De kommer att få vistas ensamma i hemmet korta stunder (räknat i minuter) från ungefär två års ålder. De kommer att få vara ensamma i timmar så att jag finns i huset (sover, jobbar eller något annat) så fort de accepterar det själva och inte skriker. En timme åt gången innan ett år.
De kommer att få röra sig fritt i huset enligt egen förmåga förutom i trappan från födseln. De kommer att få äta frukost själva om jag inte orkar stiga upp när de vaknar. Mina barn kommer inte att ha hemkomsttider utsatta om de inte själva visar att det absolut behövs för att de missköter sig, så länge de inte är hos en kompis vars familj jag inte tycker ska störas efter ett klockslag.
Det här kanske ses som ett inlägg skrivet för att provocera men fast jag vill skapa diskussion också så vill jag mest visa att det finns såna här sätt som kan fungera och att barn kan mer än många tror. Ställ gärna frågor, jag kan lägga till vad mina barn får och inte får.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:07
Dessa punkter behöver ju inte fungera för alla, men det är fullt möjligt att det fungerar för många. Era barn kan mycket :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:34
Och det där med att barnen rör sig själva utomhus kanske var onödigt generaliserande eftersom det för mig gäller bara på så små orter att man verkligen känner alla som bor där.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-31 16:57
Mina barn är inte ofta ensamma. Jag försöker inte träna dem till ensamhet heller. I min uppfostran tror jag stenhårt på att umgås med barnen så mycket som möjligt, men de mår bättre av att ha en mamma som inte utplånar sig själv till förmån för föräldraskapet och av att märka att de kan ha roligt själva också. Om de visar att de är missnöjda med ensamheten så behöver de inte vara ensamma längre, som AW förespråkar.