• enannan

Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn

Jag är så TRÖTT på alla äckliga moraltanter som tror deras sätt att göra är det enda rätta!!! Typ att alla som inte gör som de är fruktansvärt dåliga, egoistiska föräldrar som borde tvångssteriliseras. Vet ni om att man kan göra så här (jag skriver "kommer att få också om de saker som de redan fått), så tänker nämligen jag göra:

Mina barn kommer när de går ut att få röra sig _fritt_ på hemorten senast när de är sex år gamla, åtminstone någon gång ibland. De kommer att få vistas ensamma i hemmet korta stunder (räknat i minuter) från ungefär två års ålder. De kommer att få vara ensamma i timmar så att jag finns i huset (sover, jobbar eller något annat) så fort de accepterar det själva och inte skriker. En timme åt gången innan ett år.

De kommer att få röra sig fritt i huset enligt egen förmåga förutom i trappan från födseln. De kommer att få äta frukost själva om jag inte orkar stiga upp när de vaknar. Mina barn kommer inte att ha hemkomsttider utsatta om de inte själva visar att det absolut behövs för att de missköter sig, så länge de inte är hos en kompis vars familj jag inte tycker ska störas efter ett klockslag.

Det här kanske ses som ett inlägg skrivet för att provocera men fast jag vill skapa diskussion också så vill jag mest visa att det finns såna här sätt som kan fungera och att barn kan mer än många tror. Ställ gärna frågor, jag kan lägga till vad mina barn får och inte får.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:07
    Dessa punkter behöver ju inte fungera för alla, men det är fullt möjligt att det fungerar för många. Era barn kan mycket :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:34
    Och det där med att barnen rör sig själva utomhus kanske var onödigt generaliserande eftersom det för mig gäller bara på så små orter att man verkligen känner alla som bor där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-31 16:57
    Mina barn är inte ofta ensamma. Jag försöker inte träna dem till ensamhet heller. I min uppfostran tror jag stenhårt på att umgås med barnen så mycket som möjligt, men de mår bättre av att ha en mamma som inte utplånar sig själv till förmån för föräldraskapet och av att märka att de kan ha roligt själva också. Om de visar att de är missnöjda med ensamheten så behöver de inte vara ensamma längre, som AW förespråkar.

• Svar på tråden Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn
  • Cloud Berry
    UpsyDaisy skrev 2010-04-02 09:12:42 följande:
    Eller så är det helt enkelt så att vissa har starka band till sin mamma och vissa har inga band alls till sin mamma?
  • Korint
    Eller så är det helt enkelt så att vissa har starka band till sin mamma och vissa har inga band alls till sin mamma?
    En förklaring kan ju också vara att vissa mammor överför sin oro gör barnen nervösa. En trygg unge som vet att mamma kommer om man ropar borde ju rimligtvis kunna leka en liten stund själv utan att mamma sitter precis bredvid.

Tror jag! Det kan ju vara så som du säger också, men det är ju knappast enda anledningen till att en del barn kan vara nöjda i sitt eget sällskap.
  • Kyanita
    Cloud Berry skrev 2010-04-03 18:24:30 följande:
    Eller så är barnen olika med olika personligheter. Min store var väldigt lillgammal och klarade sig själva ganska mycket, mellankillen var väldigt mammig och lilleman vill nog gärna vara själv men han är en riktig buse så jag vågar inte lämna honom själva...
  • Ronjan709
    Kyanita skrev 2010-04-04 19:22:02 följande:
    Eller så är barnen olika med olika personligheter. Min store var väldigt lillgammal och klarade sig själva ganska mycket, mellankillen var väldigt mammig och lilleman vill nog gärna vara själv men han är en riktig buse så jag vågar inte lämna honom själva...
    Jag tror på dig. Ja menar om det skulle vara mamman det beror på antingen att hon inte är där för barnet som hon borde o barnet därför blir för självständigt för tidigt eller själv oroar sig för mkt o gör barnet oroligt att vara själv så skulle ju knappast samma mamma ha så olika erfarenheter med olika barn. Jag tror barn är olika helt enkelt.
  • Kyanita
    Liljan75 skrev 2010-04-04 21:54:04 följande:
    Jag tror på dig. Ja menar om det skulle vara mamman det beror på antingen att hon inte är där för barnet som hon borde o barnet därför blir för självständigt för tidigt eller själv oroar sig för mkt o gör barnet oroligt att vara själv så skulle ju knappast samma mamma ha så olika erfarenheter med olika barn. Jag tror barn är olika helt enkelt.
    Jag tror precis som du att det är väldigt mycket som spelar in. Om barnet är som min store hade det mycket väl fungerat som Ts beskriver men inte med de andra 2.
  • Farth Vader

Jag avskyr när föräldrar låter sina barn springa vind för våg utan fasta tider.

Det hände jämt att en sexårig flicka som bor i kvarteret kom och knackade på hos oss tidigt på morgonen och ville leka med dottern som är nio. Min dotter var inte särskilt förtjust över detta. kom hon klockan nio kunde hon slänga ur sej "Jag ska vara hemma senast klockan sju". Ehhh, knappast troligt .

Många släpper ut sina barn och struntar fullkomligt i var dom hänger på dagarna och om det passar sej eller ej. Det är inte helt enkelt att bara neka någon att komma in heller när dom väl står bakom dörren. Vill inte ljuga och säga att vi ska bort eftersom det käns helknasigt att ljuga inför mina barn.

Min dotter har flera vänner som hon umgås med men då är det alltid okejat först. Antingen ringer dottern och kollar om det är okej att leka eller så ringer kompisen.

Ibland vill man bara vara hemma med familjen och ta det lugnt och då är det inte okej att någon bara kliver in.

Visste ingenting om denna flicka när hon helt plötsligt började dyka upp. Hade aldrig pratat med hennes föräldrar, visste inte vad dom hette, hade inget telefonnummer. Hon var också jäkligt duktig på att bjuda in sejsjälv på lunch och middag. Inte en enda gång hörde hennes föräldrar av sej och undrade var hon var, eller efterlyste henne till lunch/middag.

Kanske känns härligt modernt och frisläppt att "släppa ut" sina barn i tidig ålder men inte alltid lika kul för den som får ansvara för just detta barn.

Free Family Books --> www.freefamilybooks.com
  • Ronjan709
    Farth Vader skrev 2010-04-05 11:27:01 följande:
    Jag avskyr när föräldrar låter sina barn springa vind för våg utan fasta tider.Det hände jämt att en sexårig flicka som bor i kvarteret kom och knackade på hos oss tidigt på morgonen och ville leka med dottern som är nio. Min dotter var inte särskilt förtjust över detta. kom hon klockan nio kunde hon slänga ur sej "Jag ska vara hemma senast klockan sju". Ehhh, knappast troligt .Många släpper ut sina barn och struntar fullkomligt i var dom hänger på dagarna och om det passar sej eller ej. Det är inte helt enkelt att bara neka någon att komma in heller när dom väl står bakom dörren. Vill inte ljuga och säga att vi ska bort eftersom det käns helknasigt att ljuga inför mina barn.Min dotter har flera vänner som hon umgås med men då är det alltid okejat först. Antingen ringer dottern och kollar om det är okej att leka eller så ringer kompisen.Ibland vill man bara vara hemma med familjen och ta det lugnt och då är det inte okej att någon bara kliver in.Visste ingenting om denna flicka när hon helt plötsligt började dyka upp. Hade aldrig pratat med hennes föräldrar, visste inte vad dom hette, hade inget telefonnummer. Hon var också jäkligt duktig på att bjuda in sejsjälv på lunch och middag. Inte en enda gång hörde hennes föräldrar av sej och undrade var hon var, eller efterlyste henne till lunch/middag.Kanske känns härligt modernt och frisläppt att "släppa ut" sina barn i tidig ålder men inte alltid lika kul för den som får ansvara för just detta barn.
    Det låter ju kanske som att flickan inte har det så bra hemma om hon helst vill vara ute direkt när hon vaknar till sent på kvällen o om ingen någonsin saknade henne till lunch o middag kanske det också är ett teckan på att det inte är så ok hemma hos henne.
    Men denna tråd handlar väl mer om att barnet kan roa sig själv en timme el två och inte om att man släpper ut barnen vind för våg en hel dag!
  • enannan
    Liljan75 skrev 2010-04-05 16:10:50 följande:
    Det låter ju kanske som att flickan inte har det så bra hemma om hon helst vill vara ute direkt när hon vaknar till sent på kvällen o om ingen någonsin saknade henne till lunch o middag kanske det också är ett teckan på att det inte är så ok hemma hos henne. Men denna tråd handlar väl mer om att barnet kan roa sig själv en timme el två och inte om att man släpper ut barnen vind för våg en hel dag!
    Exakt, intressant vilka paraleller folk drar {#lang_emotions_smile}
  • Farth Vader

Ehh, så här skrev ju faktiskt TS: "Mina barn kommer när de går ut att få röra sig _fritt_ på hemorten senast när de är sex år gamla, åtminstone någon gång ibland. "

"Mina barn kommer inte att ha hemkomsttider utsatta om de inte själva visar att det absolut behövs för att de missköter sig,"

• Ronjan709
    Farth Vader skrev 2010-04-07 18:26:39 följande:
    Ehh, så här skrev ju faktiskt TS: "Mina barn kommer när de går ut att få röra sig _fritt_ på hemorten senast när de är sex år gamla, åtminstone någon gång ibland. ""Mina barn kommer inte att ha hemkomsttider utsatta om de inte själva visar att det absolut behövs för att de missköter sig,"
    Ok. Just det läste jag nog inte.  Jag lekte fritt på gården när jag var 6 år men man gick väl inte så långt. Svårt att säga hur jag kommer göra när min son är 6 år men nog kommer jag vilja ha koll på var han är.
  • enannan
    Farth Vader skrev 2010-04-07 18:26:39 följande:
    Ehh, så här skrev ju faktiskt TS: "Mina barn kommer när de går ut att få röra sig _fritt_ på hemorten senast när de är sex år gamla, åtminstone någon gång ibland. " "Mina barn kommer inte att ha hemkomsttider utsatta om de inte själva visar att det absolut behövs för att de missköter sig,"
    Det betyder väl inte att jag släpper ut barnen vind för våg hela dagarna heller. Antar att jag har haft för klara bilder av vad jag menar utan att tänka på att det kan tolkas på andra, i mina ögon konstiga sätt.

Att barnen får röra sig fritt på hemorten någon gång ibland betyder inte att de får röra sig vart de vill NÄR de vill. Det tycker jag att jag uttryckte ganska tydligt. Det är inte varje dag eller ens varje vecka, men de kommer vid den åldern att någon gång få lov att röra sig själva på orten om de vill.

Och så det där med hemkomsttider, jag skrev redan i trådstarten att de har hemkomsttider om de är hos en kompis så att jag tycker det är fel att vara där efter ett visst klockslag. Innan de får vara ute på egen hand kan de ju inte annat än följa mina tider.

När de kommer till den åldern att de börjar leka ute på kvällarna, springa i skogen och bygga kojor eller lite senare "hänga runt" med kompisarna så sätter jag inte ut hemkomsttider, det betyder inte att jag släpper iväg dem på morgonen och så kommer de när de vill. Äta med oss måste de i vilket fall som helst och det är senare på kvällen de går ut för att leka. Jag ger dem ett förtroende att klara av att komma hem när det är dags. IFALL de inte klarar av det så sätter jag ut hemkomsttider, svårare än så är det inte. Så jag tycker inte det var något fel på Sia75:s inlägg.
  • Farth Vader

Så länge man hör av sej till kompisarna man ska leka med är det okej. Alla familjer har ju olika tankar när det gäller lämpliga tider. Kommunikation är skitviktigt . Dottern har som sagt en massa vänner hon leker med och jag och deras föräldrar stämmer alltid av med varandra när det gäller tider.

• enannan
    Farth Vader skrev 2010-04-09 09:40:25 följande:
    Så länge man hör av sej till kompisarna man ska leka med är det okej. Alla familjer har ju olika tankar när det gäller lämpliga tider. Kommunikation är skitviktigt . Dottern har som sagt en massa vänner hon leker med och jag och deras föräldrar stämmer alltid av med varandra när det gäller tider.
    Jepp {#lang_emotions_smile} Så gör vi också! Inte bra om barnen lider av att kompisens föräldrar tycker de stannar ouppfostrat länge bara för att ingen berättat för dem när det är lämpligt att gå hem! Sådant kan de ju inte förstå själva men vet många fall där barns (inte mina) kompisars föräldrar stört sej på barnet när föräldrarna inte gett ut tider! Stackars barn {#lang_emotions_frown}
  • Farth Vader

Nä, gud vad hemst att störa sej på barnet bara för att föräldrarna inte kan sköta det här med vettiga tider! Jag kanske låter som en surkärring när jag skriver vissa inlägg men äldrig någonsin skulle jag låta att barn känna att det "kommer och stör".

Tycker bara det är viktigt att föräldrarna till barnet som är ute på äventyr kollar med kompisarnas föräldrar om vad dom tycker gällande beök och tider.

Ibland vill vi bara vara hemma och umgås med familjen, baka, spela spel osv. Då kanske det inte passar att någon kommer förbi oanmäld och vill stanna flera timmar.

Svar på tråden Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn