• MamToHolly

    Shake baby syndrom.. *rädd*

    Jag är så fylld av oro och ångest just nu... Är så otroligt orolig för att jag ska ha skadat de jag älskar mest i hela värdlen!

    Vi satt på sängkanten förut, jag höll min dotter i famnen, och så ville jag liksom komma upp längre i sängen så jag hoppa till med ordentlig kraft för att flytta oss upp i sängen, det blev ett värre stutts och hopp än jag tänkt och nu är jag så otroligt orolig att jag har skadat henne, shake baby syndromet!
    Hon reagerade med för att det stuttsa till så.. hon är 3,5 månader..

    Hur kan jag se om det hänt henne något? Vad är det för symtom på shake baby?

  • Svar på tråden Shake baby syndrom.. *rädd*
  • mandelblomma

    man kan absolut inte få shaken baby syndrome av det....

  • parvati

    Det är ingen fara. Jag antar att hon mår som vanligt nu?

  • hic sunt leones

    Shaken baby syndrome är när du skakar ditt barn upprepade gånger så hårt att hjärnan skadas. En studs på sängen kan inte åstadkomma några skador.

  • olandstoken

    Symtom på shaken baby syndrome Barnet kan ha kramper, svårt att andas, vara vid sänkt medvetande eller medvetslöst. Det kan också vara slött, kräkas och ha svårt att suga eller svälja.  
    Ögonundersökning och hjärnröntgen är de enda möjligheter läkarna har att visa att barnet blivit skakat.

    Källa: Björn Tingberg, Vårdguiden

  • MiaCharlotta

    Man måste skaka kraftigt fram och tillbaka. Inte ens fallskador ser likadana ut som skador vid shaken baby. Det ska alltså mycket till för att skada så allvarligt.

  • Tygtiiger

    Hon har inte fått shaken baby syndrome av det, det kan jag lova dig (om det du skriver stämmer).

    Shaken baby kräver ett helt annat sorts skakvåld - oftast tar man tag om barnets bröstkorg och skakar kraftigt fram och tillbaka i några sekunder (det räcker med fem - tio) så att huvudet kastas fram och tillbaka. Det är något som sker i affekt och desperation, oftast som reaktion på ett skrikande barn.

    Ett hopp upp i sängen ger inte samma kraft. Det är ingen fara. Man kan inte heller ge ett barn men av att köra barnvagnen över en tröskel etc. Men om du någon gång skulle oroa dig för att ditt barn blivit skakat av någon så ska du inte tveka att söka vård!

  • MamToHolly

    Tack för alla lugnande svar!! Usch jag trodde inte jag skulle bli en så orolig mamma men jag är nog den oroligaste på hela jorden...! =( Tösen har suttit och jollrat och smilat till mej efter "hoppet" och nu sover hon så de är nog som ni säger ingen fara me henne.. men kommer inte släppa de fören jag verkligen ser att hon är okäj..
    Usch vet inte om jag har psyke att vara mamma.. oro, oro, oro!

  • Tygtiiger

    Min mamma säger att oron får man på köpet när man blir mamma och att det bara är att vänja sig, för det blir inte bättre

  • parvati

    Det finns en bok som heter"Oron som gör oss till bättre föräldrar" skriven av Malin Alfven. Kanske något att läsa?

  • MamToHolly

    Ja de låter juh verkligen sm en bok för mej! =) Får leta upp den!

Svar på tråden Shake baby syndrom.. *rädd*