FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?
Vad är falukorv enligt dig?
motivera gärna ditt svar med varför du anser så och hur du äter/tillagar den så att du anser den vara så.
Vad är falukorv enligt dig?
motivera gärna ditt svar med varför du anser så och hur du äter/tillagar den så att du anser den vara så.
Helfabrikat. Man kan äta den direkt ur plasten typ.
Skulle aldrig äta korv eller ge det till någon annan. Riktigt dålig mat (vissa undantagsfall förstås, själva formen gör ju inte maten dålig).
Halvfabrikat säger jag. Den process korven gått igenom och de ingredienser och tillsatser den har, talar för det.
Helfabrikat - eftersom man kan äta den direkt om man så vill.
Man kan ju äta köttfärs sm den är med.. ta RÅBIFF tex..
i sådanna fall är även köttfärs helfabrikat.
men min åsikt är att falukorven är äcklig att äta "rå" utan bör tillagas.
man kan ha den på macka... precis som man kan äta råbiff.
men jag anser att det är meningen att tillagas.
Helfabrikat..
Råvara: Kött
Halvfabrikat: Falukorven innan den är rökt
Helfabrikat: Falukorv då den finns i butik
Halvfabrikat behöver ju ytterligare behandling för att kunna användas, men är förädlade råvaror. Råvaror är den helt obehandlade varan.
Ett exempel till
Råvara: Veteax
Halvfabrikat: vetemjöl
Helfabrikat: pannkaka
Jag har ingen åsikt, men min man tycker halvfabrikat...
För mig är en råvara något som så lite som möjligt gjorts med, alltså inga tillsatser, processer etc. Halvfabrikat tycker jag är t ex korv, köttbullar, fiskpinnar -saker som är färdiga att tillaga. Helfabrikat är för mig typ färdiga mikromiddagar och liknande.
Okej. Jag anser att jorden är platt och att jag är statsminister
Halvfabrikat är per definition en produkt som genomgått en industriell förädlingsprocess. Falukorv och all form av mat som genomgår en sådan process räknas alltså till halvfabrikat. Övervägande delen av den mat som säljs i matbutikerna är alltså halvfabrikat.