• bonnieloveskim

FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?

Vad är falukorv enligt dig?

motivera gärna ditt svar med varför du anser så och hur du äter/tillagar den så att du anser den vara så.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?
  • LyckligtSlut

Helfabrikat. Man kan äta den direkt ur plasten typ.

Skulle aldrig äta korv eller ge det till någon annan. Riktigt dålig mat (vissa undantagsfall förstås, själva formen gör ju inte maten dålig).

• Schnauser

Halvfabrikat säger jag. Den process korven gått igenom och de ingredienser och tillsatser den har, talar för det. 

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Karl Fazer

Helfabrikat - eftersom man kan äta den direkt om man så vill.

• bonnieloveskim

Man kan  ju äta  köttfärs sm den är med.. ta RÅBIFF tex..

i sådanna fall är även köttfärs helfabrikat.

men min åsikt är att falukorven är äcklig att äta "rå" utan bör tillagas.

man kan ha den på macka... precis som man kan äta råbiff.

men jag anser att det är meningen att tillagas.

• livet leker
    bonnieloveskim skrev 2010-03-31 20:32:30 följande:
    Man kan  ju äta  köttfärs sm den är med.. ta RÅBIFF tex..i sådanna fall är även köttfärs helfabrikat.men min åsikt är att falukorven är äcklig att äta "rå" utan bör tillagas.man kan ha den på macka... precis som man kan äta råbiff.men jag anser att det är meningen att tillagas.
    Ska man säga som du gör så KAN man ju äta rå fisk osv osv...
  • Anova

Helfabrikat..

Råvara: Kött
    Halvfabrikat: Falukorven innan den är rökt
    Helfabrikat: Falukorv då den finns i butik

Halvfabrikat behöver ju ytterligare behandling för att kunna användas, men är förädlade råvaror. Råvaror är den helt obehandlade varan.

Ett exempel till

Råvara: Veteax
    Halvfabrikat: vetemjöl
    Helfabrikat: pannkaka

• livet leker
    Anova skrev 2010-03-31 22:02:14 följande:
    Helfabrikat.. Råvara: KöttHalvfabrikat: Falukorven innan den är röktHelfabrikat: Falukorv då den finns i butikHalvfabrikat behöver ju ytterligare behandling för att kunna användas, men är förädlade råvaror. Råvaror är den helt obehandlade varan. Ett exempel tillRåvara: VeteaxHalvfabrikat: vetemjölHelfabrikat: pannkaka
    Exakt
  • bonnieloveskim
    livet leker skrev 2010-03-31 21:55:39 följande:
    Ska man säga som du gör så KAN man ju äta rå fisk osv osv...
    Du missade nog poängen i det jag som jag skrev..
    jag skrev att jag anser att det bör tillagas..

jag anser att korv är en typ av råvara..  precis som köttfärs.

Föressten.. Rå fisk.. har den malts pressatas eller behandlats nåt?
    jag meanr.. köttfärsen är ju styckad  och mald och korven är ju också mald och lagd i skin med div andra saker i.. köttfärs coh falukorv är ju behandlad.

hur menar du fisken..
    menar du då kalla fiskbullar eller.. det tor jag nog att många kan äta utan problem, precis som  falukorv utan att tillaga dem.
  • glasbubblan

Jag har ingen åsikt, men min man tycker halvfabrikat... 

• k a t t a
    bonnieloveskim skrev 2010-03-31 22:05:43 följande:
    Du missade nog poängen i det jag som jag skrev.. jag skrev att jag anser att det bör tillagas.. jag anser att korv är en typ av råvara..  precis som köttfärs. Föressten.. Rå fisk.. har den malts pressatas eller behandlats nåt? jag meanr.. köttfärsen är ju styckad  och mald och korven är ju också mald och lagd i skin med div andra saker i.. köttfärs coh falukorv är ju behandlad. hur menar du fisken.. menar du då kalla fiskbullar eller.. det tor jag nog att många kan äta utan problem, precis som  falukorv utan att tillaga dem.
    Råvara är en vara som utvunnits ur naturen men inte behandlats. (Källa Wikipedia)
    Tycker du att det stämmer in på korv?
  • bonnieloveskim
    k a t t a skrev 2010-04-01 14:14:55 följande:
    jag vet inte om jag varit otydligt någonstans....???

i trådstarten skriver jag tydligt,

"FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?
    Vad är falukorv enligt dig?"

jag anser fortfarande att för mig så är falukorv råvara.

jag har inte efterfrågat någon fakta.. utan vad DU anser det vara.

Jag har inte efterfrågat om falukorv är, utan vad du anser.

stor skillnad.

det hjälper inte hur många fakta du lägger fram.. för när jag lagar mat så anser jag fortfarande att falukorv är råvara.
  • Fru Plommon81

För mig är en råvara något som så lite som möjligt gjorts med, alltså inga tillsatser, processer etc. Halvfabrikat tycker jag är t ex korv, köttbullar, fiskpinnar -saker som är färdiga att tillaga. Helfabrikat är för mig typ färdiga mikromiddagar och liknande.

• k a t t a

Okej. Jag anser att jorden är platt och att jag är statsminister

• nickefiki
    k a t t a skrev 2010-04-01 20:40:32 följande:
    Bra jobbat där!
  • bonnieloveskim
    det ÄR bra att man anser bra saker om sig själv...

men nu pratade vi inte om dig utan om falukorv.

• Hanah

Ja, man kan väl inte bara anse saker som inte är sant?! Hahaha, låter ju helt galet... Jag anser att himlen är röd.

sorry för OT
  • bonnieloveskim
    Hanah skrev 2010-04-02 12:13:28 följande:
    Ja, man kan väl inte bara anse saker som inte är sant?! Hahaha, låter ju helt galet... Jag anser att himlen är röd. sorry för OT
    och det stämmer ju iblnad att den är röd.. ellerhur

men den är inte röd.. eller heller blå.. utan det är atmosfären som får den att se ut i olika färger och solens vinkel..
    precis som en regnbåge.. den är färglös.. men ändå så är den en skala av alla färger.

det beror på reflektionen av ljusets strålar på vattendroppar... 

jaja.. men om man tar fram en fotboll så kan ju någon anse att den är för mjuk, någon att den är alldeles lagom att sparka med och någon annan kan anse att den tom är för hård att sparka med.

även om man rättar sig efter all fakta om vilket lufttryck som en fotboll ska ha så finns det fortfarande de som anser att det är för hårt, eller för mjukt.. och en del anser att så som det står i faktat stämmer med vad de anser...

likadant frågade jag vad ni anser om falukorv.
    vad är det för er?

för mig är det råvara.. jag äter den aldrig råd, jag ser den inte som färdigköpt mat när jag handlar hem mat utan jag tillagar den.

men så finns det en grupp suringar som tycker att om man inte tycker så som det står i NE eller Wikopedia så är man konstig.

jag anser också vetemjäl vara råvara då jag inte tycker att jag lever på 1800 talet utan i ett morderna 2000tals samhälle där vi inte föder upp egna djur och har en egen åker utan där man kan köpa vetemjäl o affären, eller halvfärdigt bröd bara mixa ut med vatten, jäsa och grädda eller där det är helt klart att bre smör på.

elelr vetemjäl att göra själv med, eller pulversås blanda mjölk å koka eller köp såsen helt färdig...

eller vetemjöl, pizzamix, färdigfryst pizza eller få pizzan hemlevererad till dörren varm å klar.

om jag har bakat själv så frågar ingen om jag har malt mjölet själv.
  • Monkey

Halvfabrikat är per definition en produkt som genomgått en industriell förädlingsprocess. Falukorv och all form av mat som genomgår en sådan process räknas alltså till halvfabrikat. Övervägande delen av den mat som säljs i matbutikerna är alltså halvfabrikat.

Svar på tråden FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?