• Varja

När barnen börjar fråga om deras pappa..fler som tycker det känns jobbigt?

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av lite tips inför den dagen barnen börjar fråga om sin frånvarande pappa...

Själv har jag en son på snart tre år där hans pappa har valt att inte ta sitt ansvar,  vi har ingen kontakt alls med honom.  Nu börjar tiden närma sig då frågan kommer att komma upp om var hans pappa är.
    vad ska man svara egentligen? beroende på ålder mm Hur har ni lagt upp det? och ni som har äldre barn hur har dom tagit det hela?

• Svar på tråden När barnen börjar fråga om deras pappa..fler som tycker det känns jobbigt?
  • Sunstar83
    MikuAndSaraLi skrev 2011-07-17 01:18:47 följande:
    Jag blir irriterad när barnen gör så och fröknarna slätar över med ett "Hennes pappa är nog hemma eller på jobbet."
    Då skiter jag i det och säger brutalt som det är.
    "Nej, hon har ingen pappa - han är död och han var en elak människa!"
    Han är inte död - men man kan inte skrika ut på allmän plats "Denhär människan våldtog mej! Så honom pratar vi inte om!"
    När min dotter är äldre och frågar.. jag VET faktiskt inte vad jag ska säga till henne..
    "Du har ingen pappa." räcker ju inte.
    Jag kan inte heller säga "Provrörsbefruktning" för allt står ju i de där fucking papperen som hon får läsa när hon är 18 - om hon vill.
    Men just nu säger jag så. "Du har ingen pappa, älskling. Du har en morfar (hade) och en morbror och plastmorbröder och gudfäder och en hel massa killar som älskar dej jättemycket."
    Hon frågar inte - hon är bara 2 år.
    Men visst kommer ordet pappa upp ibland - för att hon hör dom andra barnen säga så.
    Men hon har förstått att hon själv inte har en pappa - men hon kan prata om andra barns pappor, att idag kom den och dens pappa och hämtade osv.
    Det gör ont i mej.

Tyvärr har mina upplevelser (negativa, brutala och ärrande) genom mitt liv med män skadat mej otroligt och jag är väl närmast manshatare.
    Jag hatar ALLA män. Även de som jag räknar som nära vänner och kompisar.
    Jag vägrar vara ensam med någon av dom - även fast jag vet att dom aldrig skulle röra mej.
    Jag kämpar hårt för att inte föra över det på min dotter, men det tar en hel del på mej efter dagens slut.
    En spontan tanke/ fundering.. får du någon hjälp att bearbeta allt som du fått gå igenom? Jag förstår att det inte fungerar med män omkring dig just nu och jag kan inte ens föreställa mig vad du gått igenom men att du än är här och kan finnas för din dotter betyder att du är stark och har kämparglöd!

Sen förstår jag inte hur vissa förskolepedagoger och barnskötare är funtade.. jag blir mörkrädd när jag hör om hur de bortförklarar och ursäktar fäders frånvaro och dessutom tar för givet att det finns en pappa med. Jag förstår om du egentligen inte vill berätta om hur det ligger till för personalen men tror du inte att det kanske faktiskt skulle få dem att tänka sig för och tänka efter lite på vad de säger?? Kanske kan någon hjälpa dig att informera om läget så du inte måste prata om det direkt till dem?
    Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Baileys03

Oj, var ett tag sen jag var in här på Familjeliv. Passade på & kolla denna tråden & såg att det varit lite aktivitet igen...

Kan berätta att lillan fått träffa sin biologiska far en gång. Han hörde av sig & ville ses. Anledningen var att hennes äldre halvbror så gärna ville träffa sin lilla syster. De två trivdes bra ihop, men hon var inte intresserad av sin biologiska far. Hon som annars är så social & förtjust i människor, men troligen märkte hon av hans inställning & då var han inte intressant. Hon var  1½år när det träffades, bara hört av honom via ett julkort & sen ett sms då hon fyllde 2 efter det.

Hon ställer inga frågor än heller & jag har bra samtal med personalen på förskolan. Den förskollärare som är mentor för Amanda är riktigt bra & vi har bra samtal, så inga konstigheter där inte. Det tycker jag är skönt, men mycket beror på att jag som ensam förälder valt att vara tydlig med situationen & vad jag förväntar mig av de. Tipsa bland annat om Anna-Clara Tidsholms bok Min Familj, som för övrigt är lillans favoritbok Skrattande

Får se när hon börjar fråga. Jag gör i alla fall skillnad på pappa & biologisk far. En pappa är närvarande & delaktig i min mening.

• MikuAndSaraLi
    Sunstar83 skrev 2011-07-17 12:53:02 följande:
    En spontan tanke/ fundering.. får du någon hjälp att bearbeta allt som du fått gå igenom? Jag förstår att det inte fungerar med män omkring dig just nu och jag kan inte ens föreställa mig vad du gått igenom men att du än är här och kan finnas för din dotter betyder att du är stark och har kämparglöd!

Sen förstår jag inte hur vissa förskolepedagoger och barnskötare är funtade.. jag blir mörkrädd när jag hör om hur de bortförklarar och ursäktar fäders frånvaro och dessutom tar för givet att det finns en pappa med. Jag förstår om du egentligen inte vill berätta om hur det ligger till för personalen men tror du inte att det kanske faktiskt skulle få dem att tänka sig för och tänka efter lite på vad de säger?? Kanske kan någon hjälpa dig att informera om läget så du inte måste prata om det direkt till dem?
    Jag har försökt få hjälp.
    Jag var inblandad med socialen som ville ta min dotter ifrån mej för jag var tydligen ingen bra mamma (kvinnan som var min handläggare avskydde öppet ensamstående, "yngre" mammor - det sa hon tom till mej en gång)
    Jag försökte prata om mina "problem".
    Då förvred dom det hela. Jag hade inte människokännedom så det var farligt för min dotter att vara hos mej. Det var mitt eget fel att det hände.
    Och eftersom jag blivit utsatt, skulle jag utsätta andra - först och främst mitt barn.
    Sen kom dom med falska vittnesmål som dom senare inte kunde bevisa och förnekade alltihopa helt - inte hade dom sagt nåt sånt, inte. Detta trots att jag själv hade 2 vittnen med mej.
    Det gjorde otroligt ont. Jag skrek och grät och ville bara banka och slå men höll i mej i stolen jag satt på så jag inte skulle resa mej och göra oss olyckliga.

I slutet av förra månaden reste jag mej på ett LVU möte (inför politiker och högsta hönsen) och talade passionerat om min kärlek till min dotter, hur mycket hon betyder för mej, vad jag skulle göra för hennes skull och hur soc behandlat oss båda två.
    Att jag kände mej kränkt, för att jag var ensamstående, självständig och Kvinna!
    98 procent av de närvarande var kvinnor och jag fick medhåll från i stort sett allihop att dom förstod PRECIS hur jag menade.

Jag vann. Målet lades ner och soc får aldrig mer kontakta mej.

Efter det, pratar jag inte med NÅGON om det.
    Jag har hanterat det sen jag var 17 (det har hänt mer än 1 gång) och har gjort det bra, tycker jag.
    Visserligen avskyr jag min skräck för män - men jag kan inte göra annat än att försöka bearbeta det på mitt eget sätt.
    Det känns bra att prata med folk som förstår - eller bara folk som inte ska avbryta och börja prata om sej själva eller något annat.
    Men aldrig att jag går till en så kallad "psykolog" eller "kurator" igen. Aldrig någonsin.

Jag har funderat på att prata med dagis om det hela, men är osäker.
    Det har ju egentligen dom inte med att göra. Dom skulle se mej på ett annat sätt.
    "Åh, där är dendär mamman. STACKARS henne!!!"
    Nej..
  • MammatillAlva
    Sunstar83 skrev 2011-07-17 12:53:02 följande:

Tänkte skriva något liknade och vill också skicka en stor KRAM till dig. Du är stark som har tvingats gå igenom allt detta.
  • MammatillAlva
    MikuAndSaraLi skrev 2011-07-22 12:47:04 följande:
    Jag har försökt få hjälp.
    Jag var inblandad med socialen som ville ta min dotter ifrån mej för jag var tydligen ingen bra mamma (kvinnan som var min handläggare avskydde öppet ensamstående, "yngre" mammor - det sa hon tom till mej en gång)
    Jag försökte prata om mina "problem".
    Då förvred dom det hela. Jag hade inte människokännedom så det var farligt för min dotter att vara hos mej. Det var mitt eget fel att det hände.
    Och eftersom jag blivit utsatt, skulle jag utsätta andra - först och främst mitt barn.
    Sen kom dom med falska vittnesmål som dom senare inte kunde bevisa och förnekade alltihopa helt - inte hade dom sagt nåt sånt, inte. Detta trots att jag själv hade 2 vittnen med mej.
    Det gjorde otroligt ont. Jag skrek och grät och ville bara banka och slå men höll i mej i stolen jag satt på så jag inte skulle resa mej och göra oss olyckliga.

I slutet av förra månaden reste jag mej på ett LVU möte (inför politiker och högsta hönsen) och talade passionerat om min kärlek till min dotter, hur mycket hon betyder för mej, vad jag skulle göra för hennes skull och hur soc behandlat oss båda två.
    Att jag kände mej kränkt, för att jag var ensamstående, självständig och Kvinna!
    98 procent av de närvarande var kvinnor och jag fick medhåll från i stort sett allihop att dom förstod PRECIS hur jag menade.

Jag vann. Målet lades ner och soc får aldrig mer kontakta mej.

Efter det, pratar jag inte med NÅGON om det.
    Jag har hanterat det sen jag var 17 (det har hänt mer än 1 gång) och har gjort det bra, tycker jag.
    Visserligen avskyr jag min skräck för män - men jag kan inte göra annat än att försöka bearbeta det på mitt eget sätt.
    Det känns bra att prata med folk som förstår - eller bara folk som inte ska avbryta och börja prata om sej själva eller något annat.
    Men aldrig att jag går till en så kallad "psykolog" eller "kurator" igen. Aldrig någonsin.

Jag har funderat på att prata med dagis om det hela, men är osäker.
    Det har ju egentligen dom inte med att göra. Dom skulle se mej på ett annat sätt.
    "Åh, där är dendär mamman. STACKARS henne!!!"
    Nej..
    Vad skönt att du vann målet, för bara för att man själv råkat ut för något hemskt betyder det inte att man själv kommer göra det emot andra. Förstår hur det måste kännas att berätta för dagis, men vad har du sagt till dom nu? Att hennes pappa är död?
  • MikuAndSaraLi
    MammatillAlva skrev 2011-08-31 21:13:48 följande:
    Vad skönt att du vann målet, för bara för att man själv råkat ut för något hemskt betyder det inte att man själv kommer göra det emot andra. Förstår hur det måste kännas att berätta för dagis, men vad har du sagt till dom nu? Att hennes pappa är död?
    Helt ärligt så vet jag inte vad dom vet.
    Dom frågar inte. Nämner inte ens  min dotters "pappa".
    Eftersom min mamma jobbar på dagis inom samma område och allihop har samma chef och både mamma och jag är tajta med henne så tror jag faktiskt det är hon som sagt ifrån att man inte pratar om hennes hemförhållanden inom den aspekten.
    Tror inte hon vet precis hur det hela gått till. Mamma kanske sagt något, men jag vet inte i såna fall.

Får extrem huvudvärk och ångest bara jag börjar tänka på det.

Jag SKÄMS över att jag blivit utsatt så många gånger som jag blivit utsatt.
    Från killar/män som jag liksom skulle LITA på.
    "Hur kunde jag vara så dum att jag litade på ett sånt as IGEN????" tänker jag och skäms så jag bara vill gråta.
    Jag kommer aldrig kunna ha ett "normalt" förhållande igen.
    Visst kan jag ha sexuellt umgänge - men efteråt mår jag jättedåligt och äcklas både av mej själv och den andra, som jag känner mej våldtagen av.

Min dotter kommer aldrig ha ett "normalt" familjeliv.

Ibland beklagar jag det, så det gör ont.
    Jag VILL ju ha ett förhållande. Ett "normalt" liv.
    Men jag kommer aldrig kunna ha det - för hur många människor där ute finns det som klarar sej utan sex??
  • SweetCarro1980
    Varja skrev 2011-06-05 08:58:00 följande:
    Bararobbins: just precis! Men när dom är 18år då gäller ju inte det förstås..
    Det är du som avgör i allt, bara för att dom har umgängesrätt så betyder inte det att vi ska lämna dom ensamma med barnen, det avgör vi, vill pappan ha barnet själv eller under natten och inte mamman vill det, då får pappan dra det hela till tingsrätt, där får dom avgöra om han är lämplig eller ej..

Hej. det är såhär ja o pappan har gemensamvårdnad o dottern är 17 ånader o han tror att han ska ha henne nu. HAN har inget eget. O han ska ha henne si o så. Men han bara bråkar o håller på. O när det givk då innan funkade tisdagar o torsdagar som ahn kom hit. Så gick han bara in o drog upp henne o höll i henne så gör man inte hon blev ju ledsen o det struntade han i. HAn släptte inte ner henne. Vi ska ju till familjerätten snart i denna månad o jag kommer säga ALLT. HAn bryr sej inte annars. HAn ska bara ha makt. Han släkt säger så o så så gör han så annars struntar i det. O när han var här de dagar så gick han tidgare o sen säger han att han träffar henne för lite. O han har sagt jag är sjuk jag ska ta henne ifrån dej o såna saker,
  • Varja

Sweetcarro: stå på dig! Vill du ha ensam vårdnad i slutändan så fixar du det! Usch vilka kräk det finns...

• MammatillAlva
    MikuAndSaraLi skrev 2011-09-02 10:03:15 följande:
    Helt ärligt så vet jag inte vad dom vet.
    Dom frågar inte. Nämner inte ens  min dotters "pappa".
    Eftersom min mamma jobbar på dagis inom samma område och allihop har samma chef och både mamma och jag är tajta med henne så tror jag faktiskt det är hon som sagt ifrån att man inte pratar om hennes hemförhållanden inom den aspekten.
    Tror inte hon vet precis hur det hela gått till. Mamma kanske sagt något, men jag vet inte i såna fall.

Får extrem huvudvärk och ångest bara jag börjar tänka på det.

Jag SKÄMS över att jag blivit utsatt så många gånger som jag blivit utsatt.
    Från killar/män som jag liksom skulle LITA på.
    "Hur kunde jag vara så dum att jag litade på ett sånt as IGEN????" tänker jag och skäms så jag bara vill gråta.
    Jag kommer aldrig kunna ha ett "normalt" förhållande igen.
    Visst kan jag ha sexuellt umgänge - men efteråt mår jag jättedåligt och äcklas både av mej själv och den andra, som jag känner mej våldtagen av.

Min dotter kommer aldrig ha ett "normalt" familjeliv.

Ibland beklagar jag det, så det gör ont.
    Jag VILL ju ha ett förhållande. Ett "normalt" liv.
    Men jag kommer aldrig kunna ha det - för hur många människor där ute finns det som klarar sej utan sex??
    Tycker så synd om dig, kan du inte få någon hjälp med att bearbeta det som har hänt? Förstår att du kanske inte vill ha någon som tycker synd om dig, men alla pyskologer etc. jobbar ju inte på det viset och kanske kan du få en som kan få dig att inse att alla män/killar inte är som de du tyvärr stött på och att de faktiskt kanske dyker upp en som du kan älska, och som kan älska dig så småningom.
  • SweetCarro1980
    Varja skrev 2011-09-07 12:37:32 följande:
    Sweetcarro: stå på dig! Vill du ha ensam vårdnad i slutändan så fixar du det! Usch vilka kräk det finns...

Ja tack. Ja vi har vårdnadtvist o han bryr sej inte om  vad jag  säger han t.ex rör hennes öra när lillan har ont  han låter inte henne vara när hon är sjuk. Hon hade öroninflammation o han skulle pilla i hennes öra fast jag sa ifrån bara där lyssna han inte.
  • MikuAndSaraLi
    MammatillAlva skrev 2011-10-03 00:54:20 följande:
    Tycker så synd om dig, kan du inte få någon hjälp med att bearbeta det som har hänt? Förstår att du kanske inte vill ha någon som tycker synd om dig, men alla pyskologer etc. jobbar ju inte på det viset och kanske kan du få en som kan få dig att inse att alla män/killar inte är som de du tyvärr stött på och att de faktiskt kanske dyker upp en som du kan älska, och som kan älska dig så småningom.
    Tack.
    Tyvärr har jag gått igenom många olika slags psykologer - alla har blandat in sin personliga åsikter.
    Det var någon som inte tyckte om homosexuella. Det var en annan som inte tyckte om mitt utländska efternamn, en tredje som tyckte det var med synd om sej själv och tyckte jag skulle sluta klaga - och tom en som tyckte det var mitt eget fel.
    Så jag litar inte på psykologer. Alls.

Jag tvivlar starkt på att jag kommer "hitta" någon. Jag letar inte ens, till att börja med - och när det dyker upp folk som är intresserade, avspisar jag dom kallt.

Det är mest män som "hör av sej" och som visar intresse - jag är inte ett dugg intresserad av män över huvud taget. Faktiskt så äcklas jag mer och mer av alla män.

Såklart med vissa undantag.
  • MammatillAlva
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-04 13:46:38 följande:
    Tack.
    Tyvärr har jag gått igenom många olika slags psykologer - alla har blandat in sin personliga åsikter.
    Det var någon som inte tyckte om homosexuella. Det var en annan som inte tyckte om mitt utländska efternamn, en tredje som tyckte det var med synd om sej själv och tyckte jag skulle sluta klaga - och tom en som tyckte det var mitt eget fel.
    Så jag litar inte på psykologer. Alls.

Jag tvivlar starkt på att jag kommer "hitta" någon. Jag letar inte ens, till att börja med - och när det dyker upp folk som är intresserade, avspisar jag dom kallt.

Det är mest män som "hör av sej" och som visar intresse - jag är inte ett dugg intresserad av män över huvud taget. Faktiskt så äcklas jag mer och mer av alla män.

Såklart med vissa undantag.
    Vad jobbigt det måste ha varit för dig att stöta på så många mäniskor, utan att få någon som förstår sig på dig och din situation och faktiskt hjälper dig framåt. Hoppas för din skull att du finner den rätte sen när det är dags, och att du kan börja "älska" igen utan att äcklas.
  • MikuAndSaraLi
    MammatillAlva skrev 2011-10-07 11:01:32 följande:
    Vad jobbigt det måste ha varit för dig att stöta på så många mäniskor, utan att få någon som förstår sig på dig och din situation och faktiskt hjälper dig framåt. Hoppas för din skull att du finner den rätte sen när det är dags, och att du kan börja "älska" igen utan att äcklas.
    Jag har inga stora förhoppningar.
    Har alltid trivts med att vara ensam, även när jag var yngre.

Jag trivs att vara ensam mamma =)
    Jag älskar att inte behöva kolla om något är okej för den andre.
    Vill jag åka bort en helg med min dotter, behöver jag inte kolla med min partner om det är okej för henne, jag bara drar iväg ändå.

Skulle inte passa i ett förhållande i vilket fall - ingen skulle stå ut med en sån nonchalant partner.
  • MammatillAlva
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-07 12:14:31 följande:
    Jag har inga stora förhoppningar.
    Har alltid trivts med att vara ensam, även när jag var yngre.

Jag trivs att vara ensam mamma =)
    Jag älskar att inte behöva kolla om något är okej för den andre.
    Vill jag åka bort en helg med min dotter, behöver jag inte kolla med min partner om det är okej för henne, jag bara drar iväg ändå.

Skulle inte passa i ett förhållande i vilket fall - ingen skulle stå ut med en sån nonchalant partner.
    Jag är inne i en sådan period också faktiskt. Har varit det sedan det tog slut i mellan mig och min dotters pappa, har liksom fokuserat fullt ut på mig själv  och min dotters behov, drömmar etc. men jag vet att jag vartefter kommer vilja ha ett förhållande och få fler barn osv. och helt enkelt bilda familj på riktigt.
  • MikuAndSaraLi
    MammatillAlva skrev 2011-10-08 01:09:47 följande:
    Jag är inne i en sådan period också faktiskt. Har varit det sedan det tog slut i mellan mig och min dotters pappa, har liksom fokuserat fullt ut på mig själv  och min dotters behov, drömmar etc. men jag vet att jag vartefter kommer vilja ha ett förhållande och få fler barn osv. och helt enkelt bilda familj på riktigt.
    Definiera "på riktigt" för mej.

På riktigt som i - mamma, pappa och barn?

Jag planerar att skaffa fler barn i framtiden - utan partner.

Jag kan störa mej på kompisar som hela tiden "måste kolla om han inte lovat bort oss i helgen redan" eller liknande.
    Det är okej för mannen att göra planer utan att kolla - men inte för kvinnan, det är så jag uppfattat det.

Jag kräks nästan vid tanken.
  • MammatillAlva
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-08 12:54:30 följande:
    Definiera "på riktigt" för mej.

På riktigt som i - mamma, pappa och barn?

Jag planerar att skaffa fler barn i framtiden - utan partner.

Jag kan störa mej på kompisar som hela tiden "måste kolla om han inte lovat bort oss i helgen redan" eller liknande.
    Det är okej för mannen att göra planer utan att kolla - men inte för kvinnan, det är så jag uppfattat det.

Jag kräks nästan vid tanken.
    Du har rätt det blev lite dumt formulerat där. Man kan ju faktiskt skaffa barn på andra sätt och de är lika "riktigt" de också, men jag syftade på mamma, pappa och barn.

De där andra har jag inte upplevt så mycket, men för mig är det viktigt i ett förhållande att vi båda är självständiga och har intressen vid sidan om vårt förhållande. Vi ska inte behöva vara med varandra hela tiden, utan kunna göra saker på egen hand / med våra vänner etc. utan att ha vår partner med oss dygnet runt.

Så jag tänker inte bli en sådan som måste kolla varje gång, om min partner har planerat in något utan antingen planerar vi in tillsammans (om de är något vi ska göra tillsammans), eller också planerar vi in något vi själva ska göra på våra lediga dagar (de dagar vi kommit överens om att vi kan göra något på egen hand utan varandra). För jag tror det är viktigt att man inte är med sin partner hela tiden, utan får egen tid ibland också för att hålla förhållandet vid liv.
Svar på tråden När barnen börjar fråga om deras pappa..fler som tycker det känns jobbigt?