• mammahärochnu

När är lämpligt att börja med tygblöjor?

Vi funderar på att mixa med tygblöjor o vanliga då vår baby föds, undrar nu när är "bästa tiden" o starta upp med tygblöjor? Har en känsla själv att ej första tiden då babyn är nyfödd utan då använda vanliga för att se vilka som passar bäst då det finns massa olika märken att välja på o säkert svårt o hitta "rätt" blöja direkt som passar just vår baby.
    Vad har ni för tips, råd o ideer kring detta?

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • Svar på tråden När är lämpligt att börja med tygblöjor?
  • Rosenskära

Hej! Vår dotter fyller två veckor i morgon. Vi använde engångsblöjor på bb, det första mekoniumet är kolsvart och svårt att tvätta bort. När vi kom hem efter 3 dagar började vi med tygblöjor. Min sambo som var ganska negativt inställd till tygblöjor blev övertygad ganska snabbt. Nu kör vi stenhårt på tygisar. Vi har Imse Vimse, jag trivs bäst med vikblöjorna faktiskt. De är billigare i inköp och lätta att både tumla och lufttorka.

Vi använder små frottélappar att tvätta med. De har jag köpt hos Minimundus.se, vi har 48 st som vi tvättar tillsammans med blöjorna, handdukar och annat linne. Vi får inte till några sopor alls. Helt UNDERBART. Idag var vi på BVC och för enkelhetens skull fick lillan ha engångsblöjor då, fy vad de luktar pecka efter en kissning! Tygisarna luktar ingenting.
    Lycka till!
  • mammahärochnu

Tack rosenskära ska ta till mig dina tips. O faktiskt var det mannen som tidigt i grav sa att tygblöjor skulle vi prova o det är jag glad för att han kom med den iden.

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • Ragnar

Vi har haft tyg till båda barnet från första dagen. På bb hade de också bara tygblöjor så ville man inte ha det fick man ta med egna. Tycker vikblöjor är billigast och enklast i början. Det går åt så många blöjor första tiden. Med första barnet böjade vi prova oss fram med andra blöjor vid 3-4 månader. Köpte några olika begagnade till att prova innan vi investerade i blöjor så att det räckte till att tvätta var tredje dag.
    Till andra barnet hade vi redan alla blöjor vi behövde så då har vi börjat använda blöjorna efterhand som hon växt i dem. Men vikblöjorna satt ändå bäst första tiden. Till natten vek jag in en microfibertrasa i blöjan och ullbyxor över. Då räckte det att byta en gång över natten första veckorna.

• sahara sahara

Vi hade mest köpt imse vimses vikblöjor och deras formsydda, och började så fort bebisen inte drunknade i dem. Hon var väl drygt en månad då. Men de kändes jättestora tills hon vägde drygt fem kilo. Vi köpte bara one size-blöjor, och även om vi hade newborn-blöjbyxor så var allting så jättestort.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Cocco

Vi har tygisar nu på vår lilla prematur. Han har haft tygisar sen han vägde ca 1700g.
    Eller rättare sagt han har IKEAS tvättlapp KRAMA som vikblöja med en lite stor ullbyxa och sen har jag sytt några prematur pockets.

Svar på tråden När är lämpligt att börja med tygblöjor?