• HannaPanna29

"Hur gammal är din bebis?"

När nån frågar dig på stan hur gammal ditt barn är, säger du då "7 veckor men h*n är född fem veckor för tidigt"? Eller säger du bara rakt av "2 veckor"?

• Svar på tråden "Hur gammal är din bebis?"
  • Mama Li
    Kajsan skrev 2010-04-02 17:02:33 följande:
    Naturligtvis så kan jag inte påstå att alla föräldrar tjatar på det sättet, det hoppas jag verkligen inte.
    Du, jag är ledsen, jag når inte fram med vad jag försöker förklara.
  • Kajsan
    Mama Li skrev 2010-04-02 17:13:56 följande:
    Du, jag är ledsen, jag når inte fram med vad jag försöker förklara.
    Nä, du gör inte det uppenbart.
    Jo just det!
  • Kajsan
    gosnosens mamma skrev 2010-04-02 17:08:18 följande:
    Att prata (tjata) om det kan vara ett sätt att bearbeta. Själv går jag flera gånger per dag igenom i huvudet vad vi gått igenom. Och det 'är 1 år sen vår son föddes. Och tjatar och ältar med familj ovh vänner gör jag garrat också! Men de förstår varför jag gör det!
    Ja det kan jag förstå! Det är ju ett naturligt sätt att bearbeta.
    Jo just det!
  • Erkens mamma

Jag har två barn som klassas som prematura. Den första som kom i vecka 36 har jag aldrig korrat eftersom hon vägde över tre kilo när hon kom och utvecklades inom ramarna för vad som känns normalt.

Mitt sista barn däremot är född i vecka 29. Han var sedan sjuk i tre perioder sina första tre/fyra månader efter neotiden och vi blev inlagda igen och igen och igen... Så ja honom talar jag om att han är född november -08 eftersom många på tex öppna förskolan ju gärna vill veta om de kommer bli ev. "klasskompisar eller lagkompisar". Men sedan tillägger jag att han är prematur och att jag tycker att han är ungefär som en 11-12 månaders nu när han okorrigerat är 17 månader.

För mig är det viktigt att folk förstår att de inte kan jämföra honom rakt över med en frisk och fullgången 17 månaders. Elias går inte ännu, han pratar inte mer än babyjoller och enstaka ljud typ smack för god mat. För att vara 17 månader är han ju väldigt onormal och jag vill förklara varför.

• Mama Li
    Kajsan skrev 2010-04-02 17:18:38 följande:
    Nä, du gör inte det uppenbart.
    Överens om det i alla fall.
  • Fru U

(inte läst tråden)

Jag har inga prematurbarn men om jag frågar så undrar jag hur länge bebisen varit utanför magen (så att säga) men även hur gammal bebisen är (dvs om det är en prematur så blir svaret tex 8 veckor korrigerat men 13 veckor okorrigerat)

Jag svamlar lite men vad jag menar är att jag förstår vad ni än svarar

Svaren bor i hjärtat
  • Sunkiissed

Beror helt på om jag orkar!

Mina tvillingar föddes i v24+4 den 24 Aug och hade BF 9 December.
    Skulle jag säga att de är 7 månader så får jag frågan "Men de är ju så små?" och så kommer det hundra frågor om hur det har gått, hur mkt vägde de, kommer de få men osv osv..

Är jag på bra humör, har tid och ork att tänka på den jobbiga perioden så säger jag och berättar gärna. Men är det en dålig gad säger jag barnens korrigerade ålder så slipper jag frågor, fast man får ändå frågan "Oj det måste vara jobbigt med tvillingar?"

• Katarina F
    Written Fiction skrev 2010-04-02 16:49:35 följande:
    Min son fick höra att han var nyfödd fram tills han var 7-8 månader. Men har man en startvikt på 700-800 gram har man en hel del att ta igen;) Det är ju aldrig samma sak att äta sig upp i vikt än att få näring och gå upp i vikt i magen. Frågar någon svarar jag okorr, får jag då följdfrågor svarar jag på dom. Enkelt.
    Håller helt med dej!
  • Ida04Emma06Thea09

Alla mina tre barn är prematurer (Ida29+4, Emma32+5, Thea27+6) och med dom första två så sa jag alltid deras exakta ålder okorrat men fick alltid massa frågor så denna gången så säger jag hur gammal thea skulle ha varit dvs 3veckor när folk frågar orkar inte dra allt igen och igen..  

• sweet saint

än så länge säger jag både och. Våran tjej är född i v 25 så 3,5 månad förtidigt. Hon är nu 10 mån okorr.
    Det känns liksom naturligt faktiskt. Det skiljer sig j-ligt mycket utvecklingvis mellan ett barn som är 10 månader eller 6,5 månader.

• sweet saint
    Kajsan skrev 2010-04-02 00:40:00 följande:
    Det låter så sjukt att hålla på att berätta hur gammalt barnet kanske skulle varit, det struntar väl folk i? Om jag frågar hur gammalt ett barn är så vill jag ju veta det, inte att han kanske kunde vart X antal veckor yngre om han hade kommit ut en annan dag.NÄR slutar folk tjata om det egentligen? -Ja Bertil fyller ju 50 i maj, okorrigerat, han skulle ju egentligen fyllt i juni, vi kanske borde fira då istället?
    stackars dig.... skakar på huvudet..
    Du vet väl att denna åsikt du har innebär att du aldrig kan återberätta något som har betydelse för dig. Vad ensamt och meningslöst.. att inte få dela med sig av sitt liv.
  • Cocco

Stötte på frågan försts gången idag och svarade då på sjukhusvis 37 veckor. Jag undrar om de fattade vad jag menade?
    Milou är ju född v33+2 men han är ju liten även för tiden så det här kommer bli lite lurigt ett tag.

• Mamma mjölkko
    HannaPanna29 skrev 2010-04-01 15:44:58 följande:
    När nån frågar dig på stan hur gammal ditt barn är, säger du då "7 veckor men h*n är född fem veckor för tidigt"? Eller säger du bara rakt av "2 veckor"?
    Jag brukar oftast säga att hon är 3 månader, men hon föddes 8 veckor för tidigt. Någon enstaka gång har jag sagt att hon är 1 månad.
  • Fatima89

ooo det har varit jätte svårt.... lillen föddes 3månader förtiddigt.... och är nu 7månbader, men kroppensstorlek är som om han var några veckor (men lite smal) och utvecklingen är som en 3månaders bebis.... ettv tag så sa jag han är så många månader, men föddes förtiddigt ... osv,, men det blev så långt så nu säger jag antingen 7månader el för att slippa efter frågor 3månader

• SaJo81

om man inte orkar säger jag bara att dom är 5månader(korrigerad ålder), i början sa jag alltid deras okorrade ålder men i princip ALLA sa: -men dom är ju såååå små! och så var man tvungen att förklara att dom kom drygt 2månader för tidigt (10veckor för att vara exakt)

Dom är födda 3september -09 och skulle vart födda 10november, man måste alltid förklara om man säger okorr ålder och ibland är det lite för jobbigt helt enkelt!

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Sarah84

Sonen är 4 veckor för tidig. PÅ BVC korr-räkna de honom, vi har aldrig gjort de, då han aldrig "legat" efter i utveckling & nu ser han snarare ut att vara flera mån äldre än han är. Han är & har alltid vart väldigt stor =)

• MoR58

Min son är snart fem år och han är född i v 35. Jag sa nog det första året att han var för tidig för det var inte rättvist att jämföra honom tex när han var 6 mån men ett annat barn på 6 mån. Bvc provade att göra 6 mån koll när han var 6 mån (ej korr) och det gick inte. Min son var sen och la jag på 5 veckor ja då låg han mer rätt till. För mig var det viktigt. För mig och min man var vår sons första tid väldigt jobbig och ja jag behövde älta det och få berätta det.

Jag har en dotter som är född i vecka 37 (ej för tidigt alltså) och hon har alltid varit i fas. Det är som det händer något magiskt i magen på den lilla tid som dottern var kvar mot sonen.

Jag tycker att man ska göra det som känns rätt för en själv och strunta i va andra må tycka.

• Full av förhoppning

Nu är Elias 2 år så jag korrigerar inte längre då han är väldigt lång så han är lika lång som sina jämnåriga fullgångna.
    Men när han var liten så sade psykologen till oss att korrigera rakt av när någon utomstående man inte kände frågade. Så slapp man de naturliga följdfrågorna som "Oj är han inte väldigt liten" eller liknande.

Kajsan - har du varit i denna situationen?
    Annars bör du nog inte gå in och diskutera det ens då du kanske inte vet vad som gäller vid korrigering av prematurer?!!?
    I utveckling och storlek SKA prematurer korrigeras åtminstone i 18 månader och på kontroller ska de korrigeras upp till skolåldern beroende på hur tidigt de är födda. Om du inte varit med om detta så förstår du kanske inte vilket extremt trauma det är att få ett för tidigt fött barn, och då kanske man ska ta av betongskorna när man kliver in på ett glasgolv.

folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • kela81

nu är min tjej bara "lätt" prematur, född i vecka 36+2 men på BVC idag så räkande hon att hon var "3 dagar" idag
    Vi har inte varit ut så mycket ännu, så de flesta som jag pratat med/som hälsat på  vet ju att hon kom tidigt, och när folk jag inte känner kommenterat henne så har jag bara sagt att hon är nufödd änn så länge.  Får väll se lite sen hur hon utvecklas och vad jag kommer att säga

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Cocco

Kommer aldrig glömma när jag hörde någon säga bakom min rygg
    -Är verkligen nyfödda så små?

(Nej svarade jag och min kompis lite tyst till varandra)

Då vägde han ca 2.5 kg

Svar på tråden "Hur gammal är din bebis?"