• annie80

Gå på kalas eller inte...

Jag är just nu väldigt kluven. Min 5 åriga dotter är bjuden på sitt första kalas imorgon av en dagis kompis och hon har sett fram emot detta hela veckan. Nya kalaskläder och present är inköpta.

Nu hände det att under en konflikt mellan mig och henne att hon kallade mig tjockskalle. Kan verka som en bagatell men jag är starkt emot att man kallar oss föräldrar, ja alla vuxna för fula ord.

Fick långt om länge fram att en dagiskompis sagt detta till henne själv för nån vecka sedan.

Nu är jag osäker på om det känns rätt att låta henne gå på kalaset imorgon. Har sagt till henne att jag ska tänka på det tills imorgon.

Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 10:11
    Ser att många fortsätter kommentera och tänker förtydliga att dottern ska gå på kalaset idag.

• Svar på tråden Gå på kalas eller inte...
  • La Lola
    annie80 skrev 2010-04-02 08:07:47 följande:
    Maken och jag pratade om det igår och vi tog även ett gemensamt prat med dottern om att säga fula ord och dylikt. Nu kan alla lugna sig för dottern ska gå på kalas i dag i sina nya kläder..
    Bra.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Liiza

Vi gillar inte heller när våra barn använder fula ord...

Men ärligt talat, det VET de.. De kommer ändå hem från dagis
    varje dag med något nytt ord..
    Herregud våra barn skulle aldrig få göra någonting.

Hahahaha

• Plutteli

Har bara läst TS.

Är din tanke att hon inte ska få gå på kalaset som ett straff eller är det för att du anser barnet som fyller år olämplig som vän för att hon lärt ditt barn säga tjockskalle? I vilket fall tycker jag det är självklart att ditt barn skall gå!
    När jag var liten hände det ganska ofta att mina föräldrar straffade mig för småsaker genom att förbjuda mig att gå på saker jag sett fram emot länge att få gå på. Är verkligen att bli kallad tjockskalle en så stor sak att ditt barn inte bara förtjänar att inte få gå på nått hon sett fram emot, men också att få skämmas inför sina vänner? För tro mig,skäms som fan gör man på ett allt annat än produktivt sätt! Jag hatade när jag blev bestraffad på detta sätt och det värsta i det hela var att förklara sig för sina vänner varför man inte fick komma, det var tortyr varje gång!

Nä, låt ditt barn gå och kom på nått vettigare sätt att straffa henne på om det nu är så nödvändigt!

• sanne82

Har inte läst hela tråden.. Men nu har du ju pratat med henne och säkert bett om en ursäkt i följd med att hon ev lovar att hon inte ska säga så mer etc. Nu känner inte jag din dotter eller hur ni brukar göra vid konflikter men för oss hade det räckt.

• sanne82
    Maken och jag pratade om det igår och vi tog även ett gemensamt prat med dottern om att säga fula ord och dylikt. Nu kan alla lugna sig för dottern ska gå på kalas i dag i sina nya kläder..
    {#lang_emotions_laughing}
  • nadja84
  • ebben

tycker INTE du ska "STRAFFA" henne med att hon inte får gå på kalaset!!!!!!!
    Straff är aldrig bra. Bättre att liksom bestämma sen vad som ska ske-hon vet att hon gjorde fel..
    hon borde få gå på kalaset!!!

• Liiza
    Härligt

Jag brukar tänka att det är bättre att belöna än att bestraffa. Hitta saker att  belöna

Fula ord gillar jag inte heller, men jag förstår att det kommer att komma, massor av ord, jag kan bara visa och säga till när jag ogillar dem.
  • Smilla75

Fy så grymt att dra in kalaset i ert bråk, det tycker jag inte du ska använda dig av.

• La Lola
    Jag föreslår att ni som fortsätter att endast läsa Ts trådstart även läser inlägget nu mot slutet där hon skriver att dottern ska få gå på kalaset.
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-04-02 09:12:43 följande:
    Jag föreslår att ni som fortsätter att endast läsa Ts trådstart även läser inlägget nu mot slutet där hon skriver att dottern ska få gå på kalaset.
    Inlägg nr 70.
  • Cloud Berry

Var du en tjockskalle då?
    Larvigt, att ta till sådana straff för att ungarna vågar käfta lite med sina föräldrar.

Såg att ni tog ert förnyft till fånga dock...

• pingstlilja

Jag tycker du är alldeles förhård. Du har ju gjort det su ska, pratat med henne.

Lite OT: våra bästa kompisars barn 4 ½år. Hon ritade på deras tapet. Då sa mamman o pappan till flickan
    . nu tar vi dina pengar på banken o köper nya tapeter.....
    Flickan fattade ju ingenting av detta o jag tror deta är samma sak här. Hon är 5 år. Hon kommer göra o säga en massa saker under åren. 

• Linda1976
    Liiza skrev 2010-04-02 08:10:48 följande:
    Vi gillar inte heller när våra barn använder fula ord... Men ärligt talat, det VET de.. De kommer ändå hem från dagis varje dag med något nytt ord.. Herregud våra barn skulle aldrig få göra någonting. Hahahaha
    Men eller hur... jag har fått heta allt från slemsnigel, bajskorv, kisskorv (VAD är det?), skitunge, dumskalle.... för mig räcker det att dottern VET att det inte är trevliga ord, men vill hon testa mig om jag blir arg - fine! Det orkar jag inte bli.... Nästa v är det nåt annat ord som måste testas på de arma föräldrarna...
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • ebben

mina söner skriker "dum idiot mamma".eller "dum idiot jävel " åt mig då de är arga... typ varje dag då de blir nekade att slåss med varann eller då jag säjer att de inte får dricka saft i datarummet tex.........

• ragatan

Barn lär sej en massa saker av sina kompisar på dagis och skola. Men barn "ärver" också föräldrars sätt att tilltala varandra och sina barn. Precis som svärande föräldrar får svärande barn, vet man precis hur föräldrarna tilltalar sin partner coh sina barn genom att lyssna på hur barnen tilltalar varandra och kamrater.
    Ilska, trots och motsättningar kan uttryckas på andra sätt och bättre, än genom invektiv och kommentarer om motpartens utseende och begåvning. Måste ta till sånt är diskussionen redan förlorad.
    Man kan inte bara skyla på skola och dagis. Det största ansvaret för barnens språkbruk har föräldrarna.

• Trollet Ludenben

Bra att hon ska få gå på kalaset. Säga fula ord och inte gå på kalas följande dag är inte ihopkopplat med varandra alls och inte alls relevant att dra in kalaset.

Älskade ungar
  • livet leker

Du skulle gjort mer fel än hon har gjort -om du skulle straffat henne genom att hon inte skulle få går på kalas.

TS försök att se att trots är livsviktigt för hennes utveckling, det är inte första ordet du kommer att få höra.. Sätta gränser är jätteviktigt, men att straffa barn, det gör bara att det blir värre. Jag lovar.

Svar på tråden Gå på kalas eller inte...