• esther

Liten eller stor skola?

Om det enda som skiljde mellan skolorna var storleken, vilken skulle ni våälja då? Jag kan se för och nackdelar med båda alternativen så jag vill gärna höra era synpunkter1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 21:19
    Kan ingen se fördelar med en stor skola?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 07:55
    Rtt tillågg;
    I skolan med en klass går man i samma klass från 6-års till 9:an.
    I skolan med fyra klasser så ändrar de om klassaammansättningen efter förskoleklassen, 2;an och 4:an
    Påverkar den infromationen hur ni ser på det, spontant känner jag att det är bättre ed samma klass men samtidigt antar jag att man inte bara organiserar om klasserna för skojs skull utan att det finns en tanke med det och att man på så sätt lär känna fler barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Liten eller stor skola?
  • iolanthe
    esther skrev 2010-04-01 21:19:23 följande:
    Precis som burberry är jag finlandsvensk, och i min kommun är gränsen att en skola ska ha minst 20 elever, annars dras den in. Tyvärr kommer våra barn att gå i en av dom största skolorna med ca 200 elever.
  • Burberry
    esther skrev 2010-04-01 21:19:23 följande:
    Jo, en skola med parallellklasser är en stor skola i det avseendet att då känner inte lärare och personal alla elever, och då saknar det ganska stort betydelse i frågan i ts om skolan har två eller fyra parallellklasser. Fördelarna från en liten skola finns helt enkelt inte då längre.
    Zumba är jättekul - testa du också!
  • Superbia

Jag vet inte om jag förstod alternativen riktigt, men när jag gick åren 1-6 så var vi tre klasser - hade jag två parallellklasser då? Jag vet inte om det var en stor skola direkt, men jag tyckte att det var bra att det var flera klasser. Självklart var ju C-klassen bäst Sen på högstadiet var vi fem klasser och det var en "stor" skola. Tyckte också att det var bra. Så jag röstade på fyra parallellklasser. Många klasser = många barn = många chanser till vänner osv.

Morten & Vidar 091029
  • Stinky

Jag har gått båda alternativen som yngre, och det finns för- och nackdelar med båda varianterna. Jag föredrog den större skolan.

• esther
    Stinky skrev 2010-04-01 22:32:42 följande:
    Jag har gått båda alternativen som yngre, och det finns för- och nackdelar med båda varianterna. Jag föredrog den större skolan.
    Superbia skrev 2010-04-01 21:49:03 följande:
    Jag vet inte om jag förstod alternativen riktigt, men när jag gick åren 1-6 så var vi tre klasser - hade jag två parallellklasser då? Jag vet inte om det var en stor skola direkt, men jag tyckte att det var bra att det var flera klasser. Självklart var ju C-klassen bäst Sen på högstadiet var vi fem klasser och det var en "stor" skola. Tyckte också att det var bra. Så jag röstade på fyra parallellklasser. Många klasser = många barn = många chanser till vänner osv.
    Jag har lite samma tanke, gick själv på en liten skola och hade det jättebra med många kompisar. Men det gäller ju att man trivs med dem som är i klassen för det finns ju inte så många alternativ.
  • Boothwalker

Gått i många olika skolor och föredrar de små.

Lekis - 2 grupper med 15 barn
    1-4ht  - 3 parallellklasser med 20-25 ungar i varje
    4vt - En klass med 20-25 ungar
    5  - 4 klasser åk 4-6 med kanske 15 ungar i varje (Vissa lektiooner i samma klass som jag gick halva fyran med, samma skola, de bytte system)
    6-9 - Friskola. Vi var mellan 3 och 7 elever i min årskurs och jag gick i 4-6, 6-7 och 8-9. Som minst var vi sju elever i en klass när jag gick i åttan då vi gick med niorna (och vi var bara två tjejer) och som mest var vi 20-25 när jag gick i sexan. Nian var det bästa skolår jag haft nånsin. Jättebra klass (bara två killar) vi var äldst på skolan, lärarna litade på att vi klarade oss mycket själva. Mycket jobba på sitt eget sätt. Grejt.

Efter dess har jag jag prövat på några gymnasieklasser och några folkhögskoleutbildningar men skola är inte min grej. Jag lär mig hellre själv.

Iallafall beror det mest på skolan och stämningen. Jag trivdes bra på lågstadiet. Sådär i 4-5 (då vi flyttat och jag var ny i klassen och inte riktigt passade in) i 6-9 började jag i en friskola och det var jättebra stämning, jag fick bra kompisar som jag fortfarande umgås med osv. Jag väljer lätt en liten skola framför stora men det jag ser mest till är stämningen och hur individuell undervisningen är.

Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • mamma till 2 frön

Stor skola: Motiveringen för oss är enkel, lättare att hålla kompetensen uppe bland personalen. Forskning har visat att barn som går i åldersblandat (vilket ofta är en förutsättning på små skolor) klarar sig sämre i olika kunskapsmätningar, oavsett upptagningsområde, social bakgrund etc. Tyvärr har vi inget val för våra barn då vi valt att bo på en mindre ort och skolan är åldersblandad i 2år.

• esther
    mamma till 2 frön skrev 2010-04-03 10:53:52 följande:
    Stor skola: Motiveringen för oss är enkel, lättare att hålla kompetensen uppe bland personalen. Forskning har visat att barn som går i åldersblandat (vilket ofta är en förutsättning på små skolor) klarar sig sämre i olika kunskapsmätningar, oavsett upptagningsområde, social bakgrund etc. Tyvärr har vi inget val för våra barn då vi valt att bo på en mindre ort och skolan är åldersblandad i 2år.
    Här är det knasiga at den stora skolan åldersblandar (F-2, 3-5 osv) men den lilla skolan har åldershomogena klasser (vilket jag tor är bra)
  • Trollet Ludenben

Jag har bara sett positivt med åldersblandat. Min son får i F-5 men det är nog skillnad på vilken typ av klass man går i.  Han går även i en F-1 och det verkar inte heller vara några som helst problem.

Älskade ungar
  • SaramedM

Liten skola, dvs där det finns en klass per årskurs max

• ugnspannkakan
    Burberry skrev 2010-04-01 21:17:51 följande:
    Håller med dig om detta. Tycker också frågeställningen är konstig, då båda alternativen (åtminstone med finlandsvenska mått) är stora skolor.
    fast det är ju viss skillnad. på låg och mellanstadiet gick jag på en hyfsat liten skola, en klass i varje årskurs och vi var bara femton i klassen i sexan. sedan när jag kom till högstadiet var vi 25 i klassen och det fanns tre klasser i varje årskurs.
Svar på tråden Liten eller stor skola?