• greywolf

Resonera med hyresvärden eller gå till hyresgästföreningen?

Visste inte i vilken kategori jag skulle posta detta inlägg, men behöver verkligen lite råd och tips här.

Idag har min sambo och jag skickat in papper angående ett bostadsbyte. Vi bor i en hyresrätt i stockholm, och vill flytta till en större hyresrätt för att vi väntar barn.
    Innan vi skickade in papprena ringde vi förvaltaren för att höra om det finns möjlighet att sätta in någon barnvagsnramp i trappen. Fastigheten har hiss, men det är en trappa på 8 trappsteg från porten tills man når hissen.
    Förvaltaren sa att eftersom det bor så många gamla människor i fastigheten kommer det bli ett ramaskri över en eventuell ramp för folk kan ju snubbla och göra sig illa på den.
    Min sambo hade då frågat om det inte är så att dessa gamla människor kanske har behov av en ramp isåfall, för eventuella rullatorer?
    Nej, rullatorer ställer de tydligen på gården eller utanför porten på gatan.

Vi tänkte inte så mycket mer på det än att vi får väl fundera ut en lösning.

Nu har förvaltaren ringt den nuvarande hyresgästen och uttryckt sin starka oro över att vi ska bli krångliga hyresgäster och att hon inte vill godkänna bytet. Kvinnan, förvaltaren, är själv en gammal dam i 75-årsåldern och lite åt det nervösa hållet misstänker jag.

Nu till frågan:
    Vad skulle ni göra i en sådan situation? Vi vet ju att vi kan vända oss till hyresgästföreningen (eventuellt har vi rätt att kräva att en ramp installeras, kanske inte..) men vi vill ju inte starta vårat nya boende på det viset.
    Samtidigt känns det helt sjukt att behöva kuvas för att någon tycker det blir besvärligt med en liten ramp/räls så vi kan få upp barnvagnen till lägenheten, särskilt när trappan är ganska bred och det finns gott om plats för gamla människor att ta sig upp för trappan utan att behöva göra sig illa och ramla.

Detta känns så himla tråkigt, dessutom är jag rädd för att om vi insisterar på att få en ramp, att förvaltaren börjar krångla och mobba/hota oss. Man läser ju om det i tidningen hur vissa hyresvärdar håller på, och jag är helt ointresserad av att ge mig in i ett bråk med den nya hyresvärden.

Långt detta.
    Vad säger ni?

Det finns inget annat förutom trappan när man kommit in i porten, alltså inget cykel/barnvagnsrum förräns man tagit sig upp för trappan och nått själva trapphuset.

• Svar på tråden Resonera med hyresvärden eller gå till hyresgästföreningen?
  • antispantis

det går hur bra som helst att ta upp barnvagnen dessa trappor, inga som helst problem, det gör jag varje dag

Svar på tråden Resonera med hyresvärden eller gå till hyresgästföreningen?