• Blöjan

    Tvillingar födda februari/mars -10

    {#lang_emotions_heart} Hejsan alla Tvillingföräldrar! {#lang_emotions_heart}

    Vore roligt om vi kunde följas åt här på FL som har fått i februari eller mars - 10.

  • Svar på tråden Tvillingar födda februari/mars -10
  • Blöjan

    Mina tvillingpojkar föddes 28 februari -10
    Liam & Noel

    Dem är nästan fem veckor nu och jag ammar fortfarande dem fullt båda två.
    Undrar lite över hur man ska göra för att hålla igång amningen så länge som möjligt.
    Ammar ni och hur går det?

  • frökenmumin

    Hej!

    Jag hänger gärna på här om det är okej
    Mina killar kom visserligen den 10 januari 2010 i vecka 31+4 alltså alldeles förtidigt. Dom var egentligen beräknade till den 9 mars. Så korrigerat är dom bara några veckor gamla.

    Mina killar, Max och Melvin väger idag 4435 gram respektive 4190 gram och växer så det knakar
    Jag ammar inte, jag fick det aldrig att fungera med pumpen under sjukhusvistelsen. Så jag kör NAN1 fullt ut, fungerar jättebra!

  • Favvoanna

    Hej!
    Mina tjejer (som ännu inte fått några namn) kom i tisdags 30/3. Amningen är i full gång och funkar bra, men man ammar ju och ammar och ammar. Måste öva på att dubbelamma. Hur gör du Blöjan? Dubbelammar du?

  • Blöjan
    Frökenmumin: Klart det är okej att du hänger här. Bara bra när det blir fler.
    Vart köper man NAN1?

    Favvoanna: GRATTIS till dina tjejer!!!
    Nej, jag dubbelammar inte.
    Det tar ungefär 45 min för mig att amma båda två inklusive blöjbyten.
    Tycker det är mysigt att amma en och en. Vill ge dem lite egen tid.
    Dem sover ju resten av tiden så det är lite mysigt att amma tycker jag.
    Dem äter ca. var fjärde timme, nån gång på dagen blir det var tredje.

    Så det går mycket tid till matning.
    Har tänkt på att gå över till ersättning eftersom det är många som tycker att det går så mycket fortare.

    Hur stora var era små när dem föddes och vilken v. kom dem i?
  • Blöjan
    Frökenmumin: Tänkte lite på hur ofta dina äter och hur lång tid det tar?
  • frökenmumin
    Blöjan skrev 2010-04-04 18:26:56 följande:
    Frökenmumin: Tänkte lite på hur ofta dina äter och hur lång tid det tar?
    NAN1 köper man i vanliga matbutiken. Men det är dyrt, det blir så uppenbart nu eftersom jag inte ammar och så har jag ju TVÅ killar att mata .

    Mina killar äter med 3-4 timmars mellanrum. Dom brukar äta tätare på dagarna och lyckas sen "hålla sig" lite längre på nätterna, upp emot 5 timmar . Max äter mellan 130-150 ml och Melvin mellan 120-130 ml.

    Dina då, hur mycket och ofta äter dom?
    Sover dom fortfarande mycket, mina sover rätt mycket fortfarande. Däremot har dom börjat ha längre och "tydligare" vakenstunder. Varje morgon mellan ungefär 7-9 och kvällarna mellan 18-20 så är dom nästan alltid vakna
  • Blöjan
    Frökenmumien: Ja, jag förstår att det går åt en del ersättning med tvillingar.
    Men kan man förbereda NAN1 inför natten eller hur gör du då?

    Mina äter också var tredje var fjärde timme.
    På natten är det alltid var fjärde.
    Jag ammar ju mina så jag vet inte riktigt i ml hur mycket dem äter.

    Mina små sover hela tiden när dem inte äter. Kan vara vaken emellan nåt mål men dem ligger ju antingen i sängen eller på golvet ändå. Man vill ju inte skämma bort dem med att bära på dem.
    Ska köpa babysitter tänkte jag, så dem kan sitta i dem när dem blir lite större.
    Har ni såna??

    Använder era napp??

    Hur lång tid tar det att mata dina?? Matar du dem samtidigt eller var och en för sig??

    Igår och idag har jag dubbelammat mina, det har gått jätte bra. Det går mycket snabbare att amma då. Men man är rätt låst. Men tror jag ska dubbelamma något mål varje dag och sen något mål var för sig.

    Sover era i samma säng??
  • frökenmumin
    Blöjan skrev 2010-04-08 20:34:30 följande:
    Frökenmumien: Ja, jag förstår att det går åt en del ersättning med tvillingar.Men kan man förbereda NAN1 inför natten eller hur gör du då?Mina äter också var tredje var fjärde timme.På natten är det alltid var fjärde.Jag ammar ju mina så jag vet inte riktigt i ml hur mycket dem äter.Mina små sover hela tiden när dem inte äter. Kan vara vaken emellan nåt mål men dem ligger ju antingen i sängen eller på golvet ändå. Man vill ju inte skämma bort dem med att bära på dem.Ska köpa babysitter tänkte jag, så dem kan sitta i dem när dem blir lite större.Har ni såna??Använder era napp??Hur lång tid tar det att mata dina?? Matar du dem samtidigt eller var och en för sig??Igår och idag har jag dubbelammat mina, det har gått jätte bra. Det går mycket snabbare att amma då. Men man är rätt låst. Men tror jag ska dubbelamma något mål varje dag och sen något mål var för sig.Sover era i samma säng??
    Japp jag har babysitters till dom båda. Det är kanon att ha dom liggandes där, dom ser ju lite mer plus att det är lätt att lyfta med babysittern om man byter rum eller våning.

    Japp mina använder napp. Dom ÄLSKAR nappen . Ibland lyckas jag skjuta på maten en stund om jag stoppar i nappen, fungerar extra bra på natten

    Mina äter ju som sagt ur flaska, så det tar ungefär 15-20 minuter per kille. Jag försöker att ta en åt gången (mest för närhetens skull) men ibland gallskriker ju båda och då matar jag båda samtidigt. På natten brukar jag oftast mata båda samtidigt.

    Vad kul att dubbelammningen fungerar, jag är väldigt imponerad! Hur lång tid tar ammningen när du enkelammar?
  • masi

    Hej på er tvillingmammor!
    Mina enäggspojkar föddes i vecka 33+5, den 6e mars, men var ganska stora för sin vecka. Ville vägde 2190 och Silas 2570. Jag ammar båda men fyller på med nan i snitt vart annat mål eftersom jag upplever att det inte blir mätta med bara amning. Dubbelammar ibland om det är mycket otåliga, men tycker bäst om att amma en i taget. Har använt napp till båda sen dag 3.

    Roligt att läsa lite om hur det fungerar för er andra.

  • Blöjan
    Frökenmumien: Vilken babysitter har du?
    Jag hörde att det fanns någon som man kunde ändra läge på, har du sån?

    Mina använder också napp, dem är väldigt suttiga så det måste dem få göra.
    Tro dem känner trygghet i nappen. Jag brukar ge den ena nappen under tiden jag amma den andra ifall jag enkelammar och den andre är lite hungrig.
    Napp är toppen!!!

    Ja, när jag enkelammar så tar det 15-20 min stycket ungefär så det tar nog 40 min med byte av blöja och byte av bebbe.
    Men när jag dubbelammar går det ju mycket fotare själva matningen, men det kan däremot vara lite bökigt när jag ska lägga till dem och ifall en tappar greppet och bli kinkig. Men det händer inte jätte ofta.
    Vill också enkelamma så man får närheten. Men på natten är det toppen med dubbelamning!!!

    Själv så har jag tänkt på att gå över till flaska eftersom min sambo är pappa ledig och gärna vill känna sig delaktig lite mer.
    Ifall vi kör med flaska så kan vi ta varsin bebbe.
    Hur gör ni?
    Tar ni varsin bebbe ibland?

    masi: GRATTIS!!! Oj, vad stora dina var för den tidiga födslen.
    Mina föddes i v.35+6 och vägde 2555 gram och 2455 gram.
    Fick du vara på neo något?

    Fick ni andra vara på neo?

  • Blöjan
    Frökenmimin: Glömde fråga när du började med babysitter. Som jag har förstått det kan dem inte sitta i dem när dem är för små eftersom dem kan få ont i ryggen.
  • Favvoanna

    Mina tjejer är nu 10 dagar och amningen funkar bra. Ammar mest en och en. Planerar at helamma så länge jag orkar.
     Mina föddes med planerat snitt i v. 37+5 och vägde 3275 och 2610 så dom va ganska stadiga, iaf den ena.

    Mina sitter i babysitter korta stunder. Dom säger ju ifrån när dom inte vill sitta där mer. Dock tror jag inte man kan skämma bort ett litet spädbarn genom att bära på dem mycket, men det kan ju vara svårt när man har två små.

    Vi använder napp lite grann, men dom har inte riktigt fattat tekniken än, men vi övar.

  • frökenmumin
    Blöjan skrev 2010-04-09 16:39:02 följande:
    Frökenmumien: Vilken babysitter har du?Jag hörde att det fanns någon som man kunde ändra läge på, har du sån?Mina använder också napp, dem är väldigt suttiga så det måste dem få göra.Tro dem känner trygghet i nappen. Jag brukar ge den ena nappen under tiden jag amma den andra ifall jag enkelammar och den andre är lite hungrig.Napp är toppen!!!Ja, när jag enkelammar så tar det 15-20 min stycket ungefär så det tar nog 40 min med byte av blöja och byte av bebbe.Men när jag dubbelammar går det ju mycket fotare själva matningen, men det kan däremot vara lite bökigt när jag ska lägga till dem och ifall en tappar greppet och bli kinkig. Men det händer inte jätte ofta.Vill också enkelamma så man får närheten. Men på natten är det toppen med dubbelamning!!!Själv så har jag tänkt på att gå över till flaska eftersom min sambo är pappa ledig och gärna vill känna sig delaktig lite mer.Ifall vi kör med flaska så kan vi ta varsin bebbe.Hur gör ni?Tar ni varsin bebbe ibland?masi: GRATTIS!!! Oj, vad stora dina var för den tidiga födslen. Mina föddes i v.35+6 och vägde 2555 gram och 2455 gram.Fick du vara på neo något?Fick ni andra vara på neo?
    Jag har två stycken acta graco babysitters. Det flera olika lägen på den, du kan både höja/sänka ryggen och höja/sänka benen. Sen sitter det ett litet babygym över som bebbarna kan spana på (som även går att ta bort givetvis). Klädseln är lätt att ta av och tvätta, för det händer ju ibland att dom spyr

    Jag har mina killar i babysittern redan nu, jag har lagt ett täcke under så det blir mera som en säng och sen har jag satt den i sitt lägsta läge (dvs nästan liggandes) men ändå lite mera upprätt. Dom älskar att ligga där

    Är vi båda hemma så brukar vi ta varsin bebbe om inte det är något annat som behöver göras här hemma. Ett stort plus tycker jag är att JAG har möjlighet att göra något så enkelt som att åka och handla och ändå kunna känna mig trygg att gubben här hemma kan fixa matning och sånt .

    Japp vi låg på Neo i massor med veckor, närmare bestämt i 6 veckor och sen hemvård i 3 veckor. Killarna var ju väldigt små när dom kom (cirka 1,5 kg var) plus att Melvin var allvarligt lungsjuk när han föddes. Har jag nämnt det???

    Vi fick ju åka till Uppsala med honom, där fick han en phrematorax (lungkollaps). Sen när vi väl kom tillbaka till hemsjukhuset så krävde han syrgas under massor med veckor. Vi åkte till och med hem med syrgas på Melvin. Men efter 1,5 vecka hemma så gjorde han sig av med den och har varit utan sen dess

    Inatt var jag och killarna till akuten. Dom hostar och snörvlar massor plus att båda killarna börjde kaskadkräkas och då blev jag jätteorolig så vi åkte in. Läkaren (vi hade sån tur att det var en av läkarna som behandlade killarna när vi låg på Neo)lyssnade på båda och sa att särskilt Melvin lät lite ansträngd och slemmig i lungorna. Båda killarna fick inhalera koksalt och sen fick jag ordinationer av läkaren om hur mycket killarna måste äta och hur jag skulle kontrollera kräkningarna. Vi var hemma igen vid sju imorse. Nu känner jag mig iaf lite lugnare efter att en läkare har tittat på dom och lyssnat på lungorna (särskilt då på Melvin). Så nu får vi hoppas att den här j-a förkylningen ger sig snart.

    Jo, nu har förresten båda killarna lyckats äta 2 mål utan att spy, håll tummarna!!
  • masi

    Blöjan: Ja, de var väldigt stora för sin vecka och mycket större än vad senaste UL visade också. Enligt UL skulle de knappt vägt 2 kg. Skumt, men skönt att det var åt det hållet iaf. Vi har varit inskrivna på neo i nästan 5 veckor varav tre senaste med hemvård. Utskrivna sedan i fredags. Var ni på neo?

    Igår började vi med sempers ersättning istället för nan1, bara för att prova (samt för att jag tycker att nan luktar så illa)

    frökenmumin: Lycka till med killarna, hoppas att de är på bättringsvägen. Här hos oss lyckades vi med konstycket att storebror 2,5år fick RS-virus två dagar efter att vi kommit hem, så jag och de två små har hållt oss isolerade i sovrummet i nästan två veckor medan resten av familjen nyttjade resten av hemmet. Vi bytte tom kläder när vi gick in i sovrummet. Men det var det värt då de små slapp bli sjuka, denna gång. Nu fick storebror öroninflammation i natt...så vi får se hur det blir.

  • frökenmumin
    masi skrev 2010-04-12 19:43:35 följande:
    Blöjan: Ja, de var väldigt stora för sin vecka och mycket större än vad senaste UL visade också. Enligt UL skulle de knappt vägt 2 kg. Skumt, men skönt att det var åt det hållet iaf. Vi har varit inskrivna på neo i nästan 5 veckor varav tre senaste med hemvård. Utskrivna sedan i fredags. Var ni på neo?Igår började vi med sempers ersättning istället för nan1, bara för att prova (samt för att jag tycker att nan luktar så illa)frökenmumin: Lycka till med killarna, hoppas att de är på bättringsvägen. Här hos oss lyckades vi med konstycket att storebror 2,5år fick RS-virus två dagar efter att vi kommit hem, så jag och de två små har hållt oss isolerade i sovrummet i nästan två veckor medan resten av familjen nyttjade resten av hemmet. Vi bytte tom kläder när vi gick in i sovrummet. Men det var det värt då de små slapp bli sjuka, denna gång. Nu fick storebror öroninflammation i natt...så vi får se hur det blir.
    Oj vad duktiga ni var som lyckades hålla minstingarna friska

    Här mår killarna mycket bättre, bara lite snörvel kvar. Hostan är så gott som borta. Så skönt
  • Blöjan
    Hejsan alla!!!
    Oj vad det var längesedan jag var här inne och läste.
    Jag har bara kollat min facebook och glömt av detta helt.

    Hur är det med alla nu? Hur stora är era bebisar?
    Ammar ni fortfarande som gjorde det innan?

    Är ni med i den gruppen som har tvillingar?
    Jag själv är medlem i den.
  • Pocahontas

    Hej hej!
    Hittade hit först nu, mina tvillingflickor föddes med urakut snitt 24 feb. De vägde bara 2 kg var. Men nu närmar vi oss 6 kg och är på kurvan!! Jippi!

    De började ge ersättning till dem på sjukhuset innan jag var tillbaka från uppvaket... och efter det tog det lång tid för mig att få upp mjölken, men nu helammar de sedan en månad och det tänker jag fortsätta med så länge det går, hoppas på 6 mån.

    De äter elva gånger om dagen, jag dubbelammar bara för annars går det inte  - de äter varannan timme på dagen och det tar mellan 30-60 min. Om jag singelammar så skulle det ta hela dygnet..

    Har pappan hemma fortfarande och utan det skulle jag inte orka med all amning.

    Nu funderar jag mycket på hur man ska göra för att ge båda barnen så mycket ensamtid med oss som möjligt, har läst att tvillingar är senare i utvecklingen (bla språk) eftersom de hela tiden delar på sin lärare.. men det kanske inte är så allvarligt.

Svar på tråden Tvillingar födda februari/mars -10