• LovisaTilda

    Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?

    Döttrarna har varit sjuka med feber till och från i 2 veckors tid. De har varit småförkylda, annars inget annat än hög feber och inte velat äta. 

    Själv fick jag blåsor på tungan för någon vecka sen och de blir bara värre och värre. De sitter längs med kanten runt hela tungan och blir väldigt smärtsamma på kvällen, känns som om det fräter på tungan. Såg nu att båda tjejerna också har fått blåsor på tungan, inte konstigt att de inte vill äta =/

    Ngn som vet vad det kan vara?
    Stora tjejen hade höstblåsor förra året men det kommer ju även på händeroch fötter...har också läst om Afte men det smittar tydligen inte så det kan det ju heller inte vara.

    Ngn som vet vad det är eller har varit med om det? Hur lång tid tar det innan det går över och kan man lindra det på ngt sätt?

  • Svar på tråden Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?
  • LovisaTilda
    Imagine this skrev 2010-04-21 22:15:57 följande:
    Vad jobbigt att det kommit tillbaka för dig. Peppar peppar ta i trä* så har inte jag haft några fler blåsor nu, och jag hoppas verkligen att de inte kommer tillbaka. Alla i familjen har varit blåsfria i säkert en vecka nu!
    Nu har jag inte haft en blåsa på två dagar! Men idag hittade jag två blåsor hos Tilda, en på tungan och en på undersidan av överläppen...känns dock inte så allvarligt att jag känner att jag behöver kontakta vården. Inte än i alla fall, men snart måste det väl ta slut`?????

    Hoppas ni har det bra =)
  • Imagine this

    Och igår fick jag tillbaka 2 blåsor på tungan efter varit helt utan i 2 hela veckor. Vet inte vad vi kan ha drabbats av, men otroligt besvärligt är det iaf!

  • LovisaTilda
    Imagine this skrev 2010-04-25 21:16:22 följande:
    Och igår fick jag tillbaka 2 blåsor på tungan efter varit helt utan i 2 hela veckor. Vet inte vad vi kan ha drabbats av, men otroligt besvärligt är det iaf!
    Å nej...kanske blir det som jag hade då, att det kommer några småblåsor nu i några dagar för att sen försvinna helt igen =)
    Roligt är det i alla fall inte. Mina håller sig borta, än i alla fall, det har ju inte gått så många dagar än...
  • Elsans

    Detta är ju tyvärr en tråd för mig. Jag har haft blåsor i munnen konstant, med ett uppehåll på tre dagar, i en månad nu. Precis när de är på väg att försvinna så kommer det nya. Ingen annan i familjen har det dock så mitt verkar iaf inte vara smittsamt. Borde nog ringa husläkaren för att höra om det finns nåt receptbelagt, de receptfria funkar inte alls, men det känns lite löjligt...


  • AnnelieL

    Har också haft blåsor på tungan i flera omgångar sedan veckan innan påsk. Massor av blåsor som gör fruktansvärt ont och sedan så är tungan lite svullen på vissa ställen. Dessutom känner jag igen det där med fårorna och att den ser skinnflådd ut. Var till en distriktsläkare i påsk när det var som värst (och knappt kunde äta)..men fick till svar att det var virus. 

  • LovisaTilda
    AnnelieL skrev 2010-04-29 19:20:30 följande:
    Har också haft blåsor på tungan i flera omgångar sedan veckan innan påsk. Massor av blåsor som gör fruktansvärt ont och sedan så är tungan lite svullen på vissa ställen. Dessutom känner jag igen det där med fårorna och att den ser skinnflådd ut. Var till en distriktsläkare i påsk när det var som värst (och knappt kunde äta)..men fick till svar att det var virus. 
    Jaha, idag har jag fått  nya blåsor =( en på tungspetsen och en på insidan av underläppen. "suck"

    Skönt att höra ifrån ngn som har varit hos läkaren även om det naturligt vis är tråkigt att du är drabbad, för det här önskar man ingen! Då är det bara att vänta ut det då =/

    Får du fortfarande blåsor?
  • Elsans
    AnnelieL skrev 2010-04-29 20:15:45 följande:
    Ja jag får nya blåsor fortfarande..
    Du fick alltså ingenting eftersom det var virus? Hoppades på att det skulle finnas något som var likt de receptfria men som faktiskt fungerar. Mina blåsor var borta imorse, vid lunch hade jag fått en ny. FAN!
  • Smileycat

    Har haft så i perioder.. Skitjobbigt!
    En fråga bara.. som jag inte tänkte på först själv.. har ni bytt tandborste osv. när ett "anfall" börjar lugna ner sig? Så man inte "smittar sig själv igen"..


    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • LillaFlingan

    jag tycker att du ska kräva en läkartid ts och faktiskt förklara att det går runt runt runt i er familj och kräva en behandling.
    annars lär det dröja innan ni blir kvitt problemen..

    säger som Smileycat.. byt ut tandborstar, sanera badrum osv...tvätta kuddar och täcken..

  • LovisaTilda
    LillaFlingan skrev 2010-05-03 01:05:13 följande:
    jag tycker att du ska kräva en läkartid ts och faktiskt förklara att det går runt runt runt i er familj och kräva en behandling.annars lär det dröja innan ni blir kvitt problemen..säger som Smileycat.. byt ut tandborstar, sanera badrum osv...tvätta kuddar och täcken..
    Ja, en bra tanke det där. Ska jag helt klart göra. Idag har jag säkert 10 blåsor igen. Det konstiga är att jag inte har några blåsor på dagen så jag kan inte visa upp dem för ngn läkare.

    Ska ringa sjukvårdsrådgivningen nu på en gång...
  • LovisaTilda

    Då har jag pratat med dem =)

    De trodde inte att det var en virusinfektion eftersom det är så längdraget (har ju haft det i över en månad nu). Det hon föreslog var att det kunde vara ngn sorts allergi eftersom jag inte har blåsorna på dagen, bl.a gluten och så frågade hon om jag hade varit hos tandläkaren nyss för man kunde tydligen reagera på fyllnadsmaterialet. Hon tyckte absolut att jag skulle kontakta vc för en koll så dert blir väl till att ringa dem imorn.

    Men då har jag väl inga blåsor att visa upp eftersom de troligtvis försvinner över natten, men sprickorna i tungan finns kvar.

    Återkommer när jag pratat med dem.

    Lycka till ni andra med era blåsiga munnar!

  • LovisaTilda

    Då har jag varit på VC.

    Hon kunde inte se några blåsor (vilket inte är konstigt eftersom mina flrsvinner under dagen och kommer tillbaka på kvällen, och det förklarade jag när jag ringde in) men hon kunde ju se sprickan i tungan.

    Hon visste inte vad det kunde vara men frågade också om det kunde vara ngt jag åt men att det så klart var svårt att komma fram till.

    Hon sa också att det kan vara ett virus eller en bakteriell infektion så jag ska skölja med en lösning som heter corsodyl (reseptfritt på apoteket) 2 ggr om dagen i en vecka. Och då skulle det hjälpa.

    Hon sa också att brist på B12 kan ge symptom på tungan så jag fick ta ett blodprov. Det skulle ta en vecka att få svar på det så under tiden ska jag skölja med corsodyl och sen ska hon ringa och meddela provsvar samt höra hur det har gått. 
     
    Om detta inte hjälper och om proverna inte visar ngt skulle jag bli skickad till öron på lasarettet.

    De tog verkligen detta på allvar =)

    Så nu är det bara att skölja på och se om det hjälper! Är glad att jag sökte ändå för idag är tungan hemsk =/

  • Wildfiregirl

    Var nyss på semster i Thailand, o fick då blåsor efter kanten tungan o det känndes som att jag hade brännt den.
    Fick också feber. Gick till apoteket där, o fick något som heter Amoxicillin 500 mg som är en bakteridödande medicin av penicillintyp (har jag fått reda på efteråt) utskrivet.
    Fungerade jättebra, blåsor o feber var borta nästa morgon!!

    Nu efter en vecka här hemma, så får dottern samma symptom, o några dagar senare åker jag på det igen....=(  Verkar vara nått riktigt roligt  som går runt, runt, runt...o jag misstänker att de kappast skriver ut nått liknande här hemma!!

  • LillaGry
    LovisaTilda skrev 2010-05-04 14:56:12 följande:

    Då har jag varit på VC.

    Hon kunde inte se några blåsor (vilket inte är konstigt eftersom mina flrsvinner under dagen och kommer tillbaka på kvällen, och det förklarade jag när jag ringde in) men hon kunde ju se sprickan i tungan.

    Hon visste inte vad det kunde vara men frågade också om det kunde vara ngt jag åt men att det så klart var svårt att komma fram till.

    Hon sa också att det kan vara ett virus eller en bakteriell infektion så jag ska skölja med en lösning som heter corsodyl (reseptfritt på apoteket) 2 ggr om dagen i en vecka. Och då skulle det hjälpa.

    Hon sa också att brist på B12 kan ge symptom på tungan så jag fick ta ett blodprov. Det skulle ta en vecka att få svar på det så under tiden ska jag skölja med corsodyl och sen ska hon ringa och meddela provsvar samt höra hur det har gått. 
     
    Om detta inte hjälper och om proverna inte visar ngt skulle jag bli skickad till öron på lasarettet.

    De tog verkligen detta på allvar =)

    Så nu är det bara att skölja på och se om det hjälper! Är glad att jag sökte ändå för idag är tungan hemsk =/


    Hej, vi har exakt samma i min familj just nu. Det är fruktansvärt och min sambo har svårt att äta pga smärtan. Fick du någon klarhet i vad blåsorna var och kom ifrån? 
Svar på tråden Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?