• Flickan och kråkan

Tjohoooo!!!

Hej hej!

Undrens tid är inte över. Storebror är 2 år och 3 månader och det här med potta har varit fullständigt tvärstopp. Vi hade en vecka förra sommaren då han tyckte att pottan var lite kul att provsitta och leka med....men aldrig i livet att han satte sig på den med rumpan bar. Sedan dess har vi provat någon gång ibland, men han har tvärvägrat att ens närma sig pottan, eller toaletten med barnring. Han har haft full koll på vad den ska användas till och han har nog inte missat ett enda av mina toalettbesök....försöker ju inspirera så gott det går .

Och så för någon dag sedan så började han tala om att han kissade......har sagt till när han bajsat länge, men inte kiss. Nu ikväll så sa han till att blöjan var kissig och ville byta....tänkte att jag provar att fråga om han vill kissa lite på pottan.....och vad händer!! Han springer glatt in i badrummet, tar sv sig blöjan, tar fram pottan, sätter sig på den och kissar !!! Kissar ett par gånger i pottan, små skvättar, och bajsar till och med en pyttepytteliten bajs. Han blev nog lite fascinerad över det hela för ställde sig och kissade lite på golvet också .

Känns som om vi nog kanske är lite på väg nu....har känt att jag inte riktigt vetat var vi ska börja när han inte alls varit intresserad....och så tar han plötsligt initiativet själv .

TJOHOOOO!!!

• Svar på tråden Tjohoooo!!!
  • SIN74

Låter härligt. Det är ju både lättare och roligare när de är med på noterna.

• CillaPilla

hihi!!! De är för söta!
    Det är ju ingen panik att bli blöjfri om han "bara" är 2 år och 3 mån... Så ta det i den takt som han vill. :)
    Kul att han tog eget initiativ!! :))

• Flickan och kråkan
    CillaPilla skrev 2010-04-02 22:01:21 följande:
    hihi!!! De är för söta! Det är ju ingen panik att bli blöjfri om han "bara" är 2 år och 3 mån... Så ta det i den takt som han vill. :)Kul att han tog eget initiativ!! :))
    Nej då, vi har inte bråttom . Jag vet att han inte är så "gammal". Jag har mest funderat över hur det skulle gå när han varit så totalt anti......många barn kan ju liksom ändå sitta en kort stund utan att det blir så mycket action så att säga.....men det har varit så totalstopp. Å andra sidan borde jag ju inte bli överraskad, han är ju sådan i sin personlighet generellt. Han har aldrig, bokstavligen aldrig, testat något innan han känt sig helt säker....och trygg i det antar jag. Så vi har väntat och väntat och väntat på än det ena än det andra....och så en dag har han bara gjort vad det nu varit, rätt ur det blå. Lillebror tillhör dem som kör trial-and-error-taktiken för allt. Kämpar och sliter och kämpar och sliter tills det går. Sällan man blir överraskad av honom .

Nu ska vi försöka rida på "vågen" om det är en våg.......jättekul var det i alla fall . Snart vår och sommar också då det är lättare att springa med rumpan bar och mindre kläder.
Svar på tråden Tjohoooo!!!