• Novemberstjärnan

Har en småbarns mamma större rätt till ledighet ni vid påsk t ex?

Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk.

Ena tjejen har inga barn, men ska däremot få besök av sin utländska släkt.
    Den andre tjejen har två barn och ska spendera helgen med dem.
    Vilken av dessa ska få ledigt tycker du?
  • Svar på tråden Har en småbarns mamma större rätt till ledighet ni vid påsk t ex?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amoudara skrev 2010-04-04 17:40:43 följande:
    Jag tycker både de med och utan barn har lika stor rätt att vara lediga under helger/mellandagar och att man ska turas om. Däremot tycker jag att de som är ensamstående med barn och kanske heller ingen barnvakt ska få gå före.
    Att det kan vara svårt att få tag i barnvakt någon enstaka gång förstår nog alla. Då håller jag med om att den med barn kan få ledigt, dock beroende på andra omständigheter.

Men att använda det som skäl oftare än så är inte ok. Att man har barn är helt enkelt inget som ska påverka den bedömningen.

Om det ska vara det så får man kompensera barnfria på något sätt. Högre lön eller extra ledighet till exempel. Det är nog inte realistiskt här i Sverige.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Vienzi

Jag tycker att man ska skilja på arbete och privatliv. Har man ett jobb där arbetstiderna är obekväma så får man helt enkelt vara beredd på att jobba under storhelger. Även om man har barn. Det är ju ett fritt val att skaffa barn och det tycker jag inte arbetsgivaren eller övriga kollegor ska behöva lida för.  

Så för att svara på frågan så tycker jag att den som jobbade förra påsken får vara ledig i år eller att de får komma överens på något annat sätt; byta mot midsommarafton eller jul eller nåt sånt...

• Amoudara
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-04 18:01:17 följande:
    Att det kan vara svårt att få tag i barnvakt någon enstaka gång förstår nog alla. Då håller jag med om att den med barn kan få ledigt, dock beroende på andra omständigheter.Men att använda det som skäl oftare än så är inte ok. Att man har barn är helt enkelt inget som ska påverka den bedömningen. Om det ska vara det så får man kompensera barnfria på något sätt. Högre lön eller extra ledighet till exempel. Det är nog inte realistiskt här i Sverige.
    Nu var ju TS fråga vad vi personligen tycker inte vad lagen eller så säger och för min del tycker jag det är ok om ensamstående har förtur före mig om de behöver det.
  • Ciliaja

jag hålelr med om att egentligen borde inte den med småbarn automatiskt var ledig varje påsk jul bla bla

MEN. jag som inte har några barn hade nog sagt att jag kan jobb, tycker faktist små barn ska få vara med sina föräldrar på högtider, kanske nu inte påsk, för den firas inte så som jul.. . man jobbar kanske inte hela dagen heller men tjänar kanske mer pengar då de är en röd dag. 
    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amoudara skrev 2010-04-04 22:39:34 följande:
    Nu var ju TS fråga vad vi personligen tycker inte vad lagen eller så säger och för min del tycker jag det är ok om ensamstående har förtur före mig om de behöver det.
    Jag har inte sagt något alls om vad lagen säger. Mig veterligen så regleras inte detta i lag men det är ett område jag inte är insatt i. Var du fick det i från vet jag inte men inte var det från mitt inlägg.

Men jag ser det som svårt att motivera att småbarnsföräldrar rutinmässigt ska få gå före de som inte har familj. Som jag skrev tidigare så är det helt ok enstaka gånger men inte som anledning till varför man ska ligga högre i prioriteringen över vem som ska få vara ledig.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ciliaja skrev 2010-04-04 22:42:58 följande:
    jag hålelr med om att egentligen borde inte den med småbarn automatiskt var ledig varje påsk jul bla bla MEN. jag som inte har några barn hade nog sagt att jag kan jobb, tycker faktist små barn ska få vara med sina föräldrar på högtider, kanske nu inte påsk, för den firas inte så som jul.. . man jobbar kanske inte hela dagen heller men tjänar kanske mer pengar då de är en röd dag. 
    Det är ju helt ok att du jobbar och de är lediga om du vill det. Om du däremot vill vara ledig men blir förbigången eftersom du inte har barn så är läget helt annorlunda.
  • jenny99

Min syster är ensamstående med 2 barn.
    Hon arbetar mest dag,en kväll i veckan och varannan helg.
    De tiderna är barnen hos pappan.

Men på dagis stängningsdagar,under 4 veckor på sommaren har hon alltid fått förtur på att ta semester då.I 8 år har hon fått det,utan konstigheter.
    Men pappan,som är har chefsposion för samma företag,nån annan stad,har ett finger med i spelet he he.

Tur för henne,och bra.
    Numera,så är det mängder av arbeten som faktiskt kör obekväma tider.Plötsligt ska många företag som alltid varit stängda helger och kvällar hållas öppet varje dag.
    Det är inte lätt att hitta dagjobb,och dessutom få en garanterad plats på dagis under de 4 stängnings veckorna.
    Man söka,men de tar inte in alla,trots att det finns arbetande föräldrar.

Jag tycker att dagis ska vara öppen,fast ha mindre avdelningar och mindre personal på sommaren exempel.
    Jag tycker ingen egentligen ska lastas,utan att de flesta ska få vara nöjda med sin semester.
    Jag har alltid valt min semester,och kan inte tänka mig annat.
    Min man har ochså alltid valt sin semester,alla dessa föräldrardagar har hjälpt på traven endel.
    Ett år blev mannen tilldelad semester på helt annan period,då sa han att han var tvungen att ta ut 3 veckors pappaledighet pga dagis som har stängt.

Då har chefen alltid varit snäll som alltid låtit han ha semester samma veckor varje år,istället för att ta ledigt 7 veckor,vilket blir jobbigt för företaget mitt på sommaren.Jag tar inte ställning vem som är viktigast,utan ibland går det bara inte att lösa det på annat sätt.Jag skyller på kommunerna som stänger dagis,inte på alla andra ha ha.

• Anna Paulita

Det låter ju märkligt att boka in sina barn när man egentligen arbetar kan jag ju tycka...för jag förmodar att mamman skulle ha jobbat denna helg och attungarna kom en helg de vanligtvis inte är hos mamman.

Jag tycker egentligen ingen har mer rätt till ledighet än den andra, om mamman tex måste ha sina barn för att pappan ligger i koma på sjukan och hon inte har någon barnvakt annars kan jag ju tycka att hon skulle få ledigt. Men är det självvalt får hon skylla sig själv, påsk är ingen sådan big deal kan jag tycka.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • amalie79
    Svanflikkan85 skrev 2010-04-04 15:02:31 följande:
    så hur ska då en ensamstånde mamma göra om hon har 3 barn och absolut ingen som kan ta dom??? IDag får man ta de jobben man får. En mamma som lever med en annan vuxen har ingen rätt att få "gå före" anser jag!
    Fast det är ju ändå inte hennes kollegers skyldighet att lösa hennes problem med barnpassning. Har man ett någorlunda arbetsklimat kan man ju oftast prata om saken. Jag ställde gärna upp för en kollega om det körde ihop sig när jag arbetade i butik, men det var om jag erbjöd mig- när det FÖRVÄNTAS att man ska göra det, för att man är ensamstående, DÅ går jag i taket. Mitt liv är precis lika viktigt, barn eller inte. Allt annat är att kalla barnlösa för en andra klassens anställd, för mig!
  • Amoudara
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-04 22:50:04 följande:
    Jag har inte sagt något alls om vad lagen säger. Mig veterligen så regleras inte detta i lag men det är ett område jag inte är insatt i. Var du fick det i från vet jag inte men inte var det från mitt inlägg.Men jag ser det som svårt att motivera att småbarnsföräldrar rutinmässigt ska få gå före de som inte har familj. Som jag skrev tidigare så är det helt ok enstaka gånger men inte som anledning till varför man ska ligga högre i prioriteringen över vem som ska få vara ledig.
    Jag skrev inte att jag tyckte att småbarnsföräldrar ska gå före utan att det ska vara rättvist med ledighet oavsett om man har barn eller inte men att det är ok för mig om en ensamstående förälder prioriteras om den tex. inte har någon annan som kan ta barnen då.
  • straw2008

Ingen har förtur tycker jag, antingen kommer man överens eller så lottar man!

Barnär inget skäl till att få gå före.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amoudara skrev 2010-04-04 23:14:11 följande:
    Jag skrev inte att jag tyckte att småbarnsföräldrar ska gå före utan att det ska vara rättvist med ledighet oavsett om man har barn eller inte men att det är ok för mig om en ensamstående förälder prioriteras om den tex. inte har någon annan som kan ta barnen då.
    Dåså, då är vi överens. Om det nu handlar om enstaka tillfällen. Men du kanske menar att det är ok att det händer ofta också?

Isåfall håller jag inte med, men utveckla gärna hur du tänker där.
  • kommande år
    Danne123 skrev 2010-04-04 14:28:59 följande:
    Finns det inget kollektivavtal där din mor arbetar? Vid nära anhörigs bortgång har de flesta rätt att vara borta från jobbet med full betalning. Det är inget arbetsgivaren kan säga nej till och ska inte ha något med semester att göra. Semestrar kan dras tillbaka så det låter snarare som att det är en extremt dålig arbetsgivare.
    Fast att vara borta från jobbet med full betalning gäller väl endast vid begravning har jag för mig.
    Det täcker nog inte planering av begravning och allt som måste fixas runt om mitt i all sorg. Men jag är inte säker.
  • TessaS

Nej, jag anser att jag ska ansöka och få semester beviljat på samma sätt som mina barnlösa kollegor.

• Danne123
    kommande år skrev 2010-04-05 17:42:01 följande:
    Fast att vara borta från jobbet med full betalning gäller väl endast vid begravning har jag för mig.Det täcker nog inte planering av begravning och allt som måste fixas runt om mitt i all sorg. Men jag är inte säker.

Det beror nog på vilket kollektivavtal, men man har rätt till ledighet vid betalning vid vissa fall där anhörigs bortgång kan räknas in.

Läs här där de tar upp detta:

www.ka.se/index.cfm

• kalin

Man ska absolut inte fa fordelar for att man ha barn.

• Bedan
    Novemberstjärnan skrev 2010-04-02 21:59:50 följande:
    Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk. Ena tjejen har inga barn, men ska däremot få besök av sin utländska släkt. Den andre tjejen har två barn och ska spendera helgen med dem. Vilken av dessa ska få ledigt tycker du?
    Den vars tur det är att ha ledigt!
  • alskdldskjf
    Danne123 skrev 2010-04-04 14:28:59 följande:
    Finns det inget kollektivavtal där din mor arbetar? Vid nära anhörigs bortgång har de flesta rätt att vara borta från jobbet med full betalning. Det är inget arbetsgivaren kan säga nej till och ska inte ha något med semester att göra. Semestrar kan dras tillbaka så det låter snarare som att det är en extremt dålig arbetsgivare.
    Jo det finns kollektivavtal, men i det gäller självklar ledighet endast vid begravning, inte vid dödstillfället där ledighet enbart beviljas om inte det påverkar arbetsplatsen eller medarbetarna negativt. Sjukskrivning är väl egentligen det enda godtagbara då ingen kan neka dig det, men arbetsgivaren har tidigare ifrågasatt en person som sjukskrivit sig i samband med ett dödsfall och mamma orkade inte med tjöt utöver allt annat.
    Hon jobbar inom ett mycket stramt styrt landsting.
    mindless skrev 2010-04-04 14:48:40 följande:
    Men arbetsgivaren har väl knappast någon skydlighet att bevilja föräldraledighet som anmäls två dagar i förväg? Minst en månad är det besked jag fått när detta varit aktuellt för mig.
    Fast då semesteransökan och föräldraledighetsbegäran inkom samma dag så kunde de inte neka föräldraledighetsbegäran för semesteransökan.
    Någon månadsregel nämndes inte när detta inträffades, men det var oerhört intressant att du säger detta. Jag skall be mamma kolla upp om samma gäller hos dem för isåfall gjorde hennes chef helt fel. Inte för att det hjälper nu snart ett år senare, men det kunde vara intressant att veta.
  • anne h
    Novemberstjärnan skrev 2010-04-02 21:59:50 följande:
    Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk. Ena tjejen har inga barn, men ska däremot få besök av sin utländska släkt. Den andre tjejen har två barn och ska spendera helgen med dem. Vilken av dessa ska få ledigt tycker du?
    Nej, ingen har större "rätt" till ledighet pga småbarn än den utan småbarn. Däremot kan man om den andra "bara" ska vara ledig, inte har något inplaneerat, hellre ge den som verkligen behöver ledigheten just den veckan..

I detta fallet verkar nog den som ska få besök från utlandet ha större behov av ledigheten (fast jag har bara läst TS, är det kortväga besök, tex grannland, barnen bor VV och utan denna ledighet inte kan träffa sin förälder.. så får jag kanske tänka om)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Har en småbarns mamma större rätt till ledighet ni vid påsk t ex?