Har en småbarns mamma större rätt till ledighet ni vid påsk t ex?
Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk.
Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk.
Jag tycker att man ska skilja på arbete och privatliv. Har man ett jobb där arbetstiderna är obekväma så får man helt enkelt vara beredd på att jobba under storhelger. Även om man har barn. Det är ju ett fritt val att skaffa barn och det tycker jag inte arbetsgivaren eller övriga kollegor ska behöva lida för.
Så för att svara på frågan så tycker jag att den som jobbade förra påsken får vara ledig i år eller att de får komma överens på något annat sätt; byta mot midsommarafton eller jul eller nåt sånt...
jag hålelr med om att egentligen borde inte den med småbarn automatiskt var ledig varje påsk jul bla bla
Min syster är ensamstående med 2 barn.
Hon arbetar mest dag,en kväll i veckan och varannan helg.
De tiderna är barnen hos pappan.
Men på dagis stängningsdagar,under 4 veckor på sommaren har hon alltid fått förtur på att ta semester då.I 8 år har hon fått det,utan konstigheter.
Men pappan,som är har chefsposion för samma företag,nån annan stad,har ett finger med i spelet he he.
Tur för henne,och bra.
Numera,så är det mängder av arbeten som faktiskt kör obekväma tider.Plötsligt ska många företag som alltid varit stängda helger och kvällar hållas öppet varje dag.
Det är inte lätt att hitta dagjobb,och dessutom få en garanterad plats på dagis under de 4 stängnings veckorna.
Man söka,men de tar inte in alla,trots att det finns arbetande föräldrar.
Jag tycker att dagis ska vara öppen,fast ha mindre avdelningar och mindre personal på sommaren exempel.
Jag tycker ingen egentligen ska lastas,utan att de flesta ska få vara nöjda med sin semester.
Jag har alltid valt min semester,och kan inte tänka mig annat.
Min man har ochså alltid valt sin semester,alla dessa föräldrardagar har hjälpt på traven endel.
Ett år blev mannen tilldelad semester på helt annan period,då sa han att han var tvungen att ta ut 3 veckors pappaledighet pga dagis som har stängt.
Då har chefen alltid varit snäll som alltid låtit han ha semester samma veckor varje år,istället för att ta ledigt 7 veckor,vilket blir jobbigt för företaget mitt på sommaren.Jag tar inte ställning vem som är viktigast,utan ibland går det bara inte att lösa det på annat sätt.Jag skyller på kommunerna som stänger dagis,inte på alla andra ha ha.
Det låter ju märkligt att boka in sina barn när man egentligen arbetar kan jag ju tycka...för jag förmodar att mamman skulle ha jobbat denna helg och attungarna kom en helg de vanligtvis inte är hos mamman.
Jag tycker egentligen ingen har mer rätt till ledighet än den andra, om mamman tex måste ha sina barn för att pappan ligger i koma på sjukan och hon inte har någon barnvakt annars kan jag ju tycka att hon skulle få ledigt. Men är det självvalt får hon skylla sig själv, påsk är ingen sådan big deal kan jag tycka.
Ingen har förtur tycker jag, antingen kommer man överens eller så lottar man!
Barnär inget skäl till att få gå före.
Nej, jag anser att jag ska ansöka och få semester beviljat på samma sätt som mina barnlösa kollegor.
Det beror nog på vilket kollektivavtal, men man har rätt till ledighet vid betalning vid vissa fall där anhörigs bortgång kan räknas in.
Läs här där de tar upp detta:
Man ska absolut inte fa fordelar for att man ha barn.