• SaSa och så en till

När är han mogen att sova utan blöja?

Vår 2,5 åriga son har varit helt blöjfri på dagarna i snart två månader nu. Jag har dock vägrat prova detta nattetid, då jag absolut inte vill ha kissfläckar på madrassen (ja, jag vet att man kan använda plastad frotte). Jag må vara lat, bekväm eller vara otroligt orolig över att behöva torka/byta kissiga sängkläder mitt i natten. Sambon däremot hävdar att sonens blöjor varit helt torra flera nätter i rad nu och tycker han bör få sova helt utan.

Inatt vaknade jag av att sonen prompt ville sova bredvid mig i sängen (och att han tjatade på sin pappa om att slippa blöja), halvdöd som jag är nattetid (höggravid), hjälpte sambon honom. När jag vaknade imorse och skulle stoppa om sonen såg jag att han sovit helt utan blöja... I VÅRAN SÄNG!
    Lite förskräckt blev jag ju, för OM det kommit kiss hade jag nog bligit oxtokig på sambon. Jag hörde ju faktiskt sonen inatt, när jag sa att han inte ville ha blöja på sig men jag trodde sambon lyckats övertala honom.

Jaja,  invecklat?
    Tips är jag iaf ute efter =)
    Är våran son mogen nog att få börja sova helt utan blöjor nu för tiden?

• Svar på tråden När är han mogen att sova utan blöja?
  • Venna

Det låter som att sonen är mogen att vara utan nattblöja ja

Sen kommer det alldeles säkert att hända att han kissar i sängen då och då, det är ju inget konstigt med det.

Kan ni inte ta upp sonen annars och "kissa honom" när ni går och lägger er, om det skulle vara så att han inte riktigt vaknar av att han är kissnödig?!

• SaSa och så en till

Jo, så kanske man kan göra.
    Han äter fortfarande välling innan sängdags, kanske ska dra ner/sluta på det också? Det kanske är dumt att "provocera" blåsan i onödan?

Sambon tycker dock det är fantastiskt att sonen fortfarande vill ha välling "Då vet man att han får i sig allt han behöver även de gånger han äter dåligt med kvällsmat", är sambons attityd... Kanske dags att sadla om där också då....

• WAAC

Låt honom sova utan blöja. Jag känner igen mig i dig, min lilla tjej är 2 år och två månader, hon vill också sova utan blöja. Hon kissar aldrig ner sig, ändå ligger det och gror i bakhuvudet när hon kommer in till oss... Men i hennes säng har jag plastfrotté, så skulle hon kissa där så är det lätt att byta. Jag tror det är bra att låta dom sova utan när dom vill, helt plötsligt kan det vänta och då är det svårt att få av den igen.

Lycka till!

• Venna

Vi tog upp våran dotter och satte henne på toaletten när vi gick och la oss, och det funkade jättesmidigt. Hon sov medan hon kissade och vaknade torr på morgonen.

Nu har hon visserligen aldrig druckit välling utan alltid klarat sig bra på kvällsmaten, men det är klart att de blir mer kissnödiga om de dricker välling. Kanske sonen dessutom äter bättre om han vet att det inte blir välling på kvällen sen? Fast om ni ändå tar upp honom och kissar på natten så spelar det ju ingen roll, då får han ju kissa iallafall.

• SaSa och så en till

Tack för era svar. Vi är nu inne på tredje natten utan blöja och det går väldigt bra. Han vaknar strax efter midnatt och då brukar han få kissa och än så länge har inga olyckor hänt =)

Svar på tråden När är han mogen att sova utan blöja?