• fröken

Drog ur visdomstand, hur länge besvär av det?

Drog för två veckor ut en nerdre visdomstand som har orsakat mycket bekymmer.

Har haft ont sen dess, men det blev bättre efter ca en vecka. Nu har det börjat hugga i käken och det känns olustigt. Innan var det mest ilningar som verkar ha kommit sig av att en nerv kom i vägen för bedövningssprutan. Det är bättre men inte bra.

Är det normalt att få "ny-ont" efter 2 veckor? Eller, bör jag ringa till tandläkaren?
    Det ömmar inte runt urdragningen utan nere i käken...skumt känns det!

• Svar på tråden Drog ur visdomstand, hur länge besvär av det?
  • Winterfresh

Du kan ha ont en bra tid, när jag drog ut 2 visdomstanden hade jag nog ont, eller kände av att tanden var borta i 3 månader.
    Din käke håller på att läka och det tar tid, alvedon var en höjdare som dämpade det onda en aningen för min del.
    Känns det obehagligt och du är nervös tycker jag du ska ringa och prata med tandläkaren, berätta vad du känner så kan ni säkerligen komma fram till en bra lösning.

• fröken

Tack, skönta att höra att någon mer haft ont länge. Alla jag pratat m,ed säger att det bara haft ont någon vecka, därför är jag extra orolig!

• anitra2012

Hej,

Jag har dragit ut totalt 3 visdomständer och hade jätte ont på den sista jag drog ut.
    Har du tagit några värktabletter? Jag fick rådet att ta ipren och alvedon tillsammans.
    Jag tror det var ipren också, annars fråga på apoteket det gjorde jag då jag inte kom ihåg exakt. 
    Jag gick även till tandläkaren efter en tid (på sista tandutdragning) så de kunde rensa lite runt det onda och se så det inte var något allvarligt. 
    Hoppas värken ge med sig.
  • t0va

ja, ta 2 alvedon eller något preparat med paracetamol och en ipren eller något med ibuprofen så får det extra effekt. Är vad man råds att göra.

Sambon drog ut en visdomstand för 2 veckor sedan men där läkte det fort, förra gången så tog det längre tid, var i överkäken då. Men det slutade med en infektion så han fick äta antibiotika. Så känner du dig svullen eller får feber ring direkt.

Ett annat tips är att skölja med munvatten eller något bakteriedödande medel, apoteket har bägge och kan ge tips.

Som sambons tandläkare sa, man har ett 1.5cm djupt sår rakt in i käken, tänk dig om du hade det in i lårbenet, inte konstigt att det kan göra ont och kännas konstigt.

• anitra2012
    t0va skrev 2010-04-04 22:39:31 följande:
    ja, ta 2 alvedon eller något preparat med paracetamol och en ipren eller något med ibuprofen så får det extra effekt. Är vad man råds att göra. Sambon drog ut en visdomstand för 2 veckor sedan men där läkte det fort, förra gången så tog det längre tid, var i överkäken då. Men det slutade med en infektion så han fick äta antibiotika. Så känner du dig svullen eller får feber ring direkt. Ett annat tips är att skölja med munvatten eller något bakteriedödande medel, apoteket har bägge och kan ge tips. Som sambons tandläkare sa, man har ett 1.5cm djupt sår rakt in i käken, tänk dig om du hade det in i lårbenet, inte konstigt att det kan göra ont och kännas konstigt.
    Ja, det köpte jag också på apoteket munsköljning som var bakteriedödande. Tror den hette Corsodyl.
    Sen skulle jag köpa sådana små "mellanrumsborstar" på Apoteket så jag skulle borsta mellan tänderna med gissa det var för bakterierna skull (?). 
  • t0va

Ja corsodyl heter en variant, är den vi har hemma och använder när tänder har dagits ut och nu när jag pga. mitt rörelsehinder inte kan använda tandtråd osv. Fick tipset av min tandläkare att köpa det. Funkar ju även om man dragit ut tänder eller har infektion.

Tydligen kan det missfärga tänderna om man sköljer i samband med tandborstning, men zendium gav tydligen inte den effekten, var något om enzymer och sånt som reagerade ihop. Men sköljer man på dagen eller inte borstar på kvällen så är det lungt.

• anitra2012

Ja, och Zendium fick jag rådet att köpa av min tandläkare också.

• Winterfresh

Tänk även på att du ej suger och spottar ut saliven, det är den som gör att hålet läker ordentligt. Försök att låta bli att vara med tungan och "pilla" runt hålet.
    och som de andra sagt, ta alvedon + ipren. Så fort du känner dig osäker tycker jag du ringer till tandläkaren och pratar lite. Ska inte behöva vara orolig...
    Lycka till

• fröken

Tack. Jag har gjort allt detta, tagit alvedon/ipren, sköljt med corsodyl (och JA även tungan kan bli missfärgad, min är mörkbrun {#lang_emotions_throwup})

Ska slå en signal till herr tandläkare igen i morgon. Men det är säkert inget, jag är bara gnällig!

• t0va

Du kanske bara behöver få spola ur hålet, jag fick göra det för något hade fastnat och irriterade lite men det var inte inflammation än. Så ta du och ring och dubbelkolla. :)

• trebarsmamma

om man har infektion kan det lukta illa då, opererade bort en visdomstand förra tisdag och nu luktar det jätte illa där.

• anitra2012
    trebarsmamma skrev 2010-05-02 22:35:01 följande:
    om man har infektion kan det lukta illa då, opererade bort en visdomstand förra tisdag och nu luktar det jätte illa där.
    Ja, det kan det göra.  Antingen ringer du tar du kontakt med din tandläkare för råd eller så testa du någon munskölj med bakteridödande på Apoteket t.ex Corsodyl.
  • iknasi

jag drog ut en tand för 1års sedan o den kan jag känna av ibland men det är ytterst sällan. Sen kan det ju beror också på att du har en övre visdomstand som kanske växer som påverkar att man tror att den nedre tanden gör ont.

• SandraPCOS

Hej, inser att detta är en gammal tråd. Men jag opererade ut min visdomstand i onsdags förra vecka och upplever också dessa huggningar. Fick du något svar på vad det var för något av din tandläkare? Jag ska på besök hos min tandläkare imorgon och ta bort stygnen men tänkte skriva och höra. 

Svar på tråden Drog ur visdomstand, hur länge besvär av det?