• pyttemjuk

Vad gör du om du ser någon stjäla?

Häromdagen när jag var i mataffären såg jag en gammal dam som tog mat och stoppade det i sin väska. Jag blev lite förvånad men gjorde ingenting. Funderade över vad jag hade sett och för mig var det självklart att inte gå och säga till personalen om detta. Men sen tänkte jag vad jag hade gjort om det hade varit någon annan. Anledningen att jag inte sa något var att jag tyckte synd om henne. Men det är ju lika mycket stöld för det. Sen undrar jag om jag hade sagt något överhuvudtaget. Oavsett vem det var som tog något. Det känns som om man tjallar. Löjligt? Det känns ju som om att en person som snor lite mat i affären det skadar ju ingen så då behöver man inte lägga sig i. Vad hade ni gjort? Hade ni sagt till om ni såg någon stjäla mat i affären? Spelar det roll om personen är gammal eller ung?
    Skulle vara intressant att veta hur andra resonerar

• Svar på tråden Vad gör du om du ser någon stjäla?
  • Hannah76

Det är faktiskt ganska m ånga kunder som säger till personalen i butiken, märker jag på mitt jobb.

Själv vet jag inte riktigt vad jaghade gjort i din sits.. Hade också tyckt ynd om gumman.. Fast o andra sidan kanske det hjälper att säga till? Då kanske personen ifråga får hjälp tex extra bidrag.

• versan

JA jag hade sagt till!
    Antingen till personen direkt eller till personalen.
    Stöld gör ju att priserna går upp & det innebär att du & jag får betala mera för en vara.
    Sen tycker jag det är omoraliskt att stjäla.

• bluebird

Jag brukar blänga på dem så de är medvetna om att jag sett vad de gjort, oftast lägger de då tillbaka varan, och gör de inte det så talar jag om vad som inträffat för någon som arbetar där.

• pingel

En gång för några år sedan var det en kille som gick på mig på HM och liksom pressade sig mot mig på ett väldigt konstigt sätt. Jag tittade förvånat efter honom och såg då hur han, märkbart förvirrad, gick bort och stoppade på sig något från en hylla. Han såg rätt sluskig ut så jag antar att han var en missbrukare på jakt efter plånböcker eller nåt som gick att omsätta i pengar. Visst är det tragiskt men det är ju inte HM:s fel och ingen kund där vill väl bli bestulen, så jag sade till personalen. Men jag tror att han redan hade hunnit smita ut då.

Jag tycker att man ska säga till, oavsett vem som stjäl eller vad det gäller. Det finns många som har dåligt med pengar - ensamstående föräldrar, bidragstagare, fattiga studenter och pensionärer - men det är ingen ursäkt för att ta saker. Jag har själv som ung stirrat in i en nästan tom kyl mot slutet av månaden, men aldrig att jag skulle stjäla!

• enny signatur

Jag har sagt till den gångne jag såg någon stjäla. Det var för länge sedan. Nu beror det på. Jag hade troligen försökt prata med personen (om jag inte hade dottern med mig). Jag vet många som stulit i massor.... Jag hade nog tyckt synd om damen med men jag hade sagt till. Det kan ju vara minst lika synd om någon annan... Och hon kanske får mer hjälp av det?

Svar på tråden Vad gör du om du ser någon stjäla?