• vittra

Hon ville ju inte lyda!!!

Så jag slog!!!

Efter att ha sett dokumentären från i söndags ur programserien "Dokument inifrån" är jag förvånad över att inte hitta några trådar om detta ämne. Det blir allt mer omdiskuterat, och barnuppfostran är ett hett ämne. Ska man curla, eller ska man vara auktoritär och slå? Eller kanske försöka vara någonstans mitt i mellan? Barnläkare gör uppror, medan somliga andra offentliga personer stödjer kränkning, våld och auktoritär uppfostran. Mesiga föräldrar ger odrägliga barn?

Upplever ni att våld mot barn är mer accepterat idag? Vad tycker ni själva, är det ok att använda våld och slag i syfte att gränssätta och fostra barnen? Som förälder? Som lärare? Som utomstående?

I de fall som tas upp i dokumentären har i princip hela samhället tagit tydlig ställning för den som utförde våldshandlingen och rättfärdigat handlingen, barnet var ju ouppfostrat! Barnet ville inte lyda!

Vad tycker ni, har acceptansen ökat och är det bra eller dåligt?
    Är den en auktoritär föräldrastil som krävs för att barnen ska utvecklas till fina människor?

"Det var ju pojkens fel att jag slog"

Är det verkligen ett förhållningssätt vi som föräldrar bör sträva efter..?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 11:20
    Dokumentären finns att se på svt play:
    svtplay.se/t/103466/dokument_inifran
  • Svar på tråden Hon ville ju inte lyda!!!
  • Faber
    BillyX skrev 2010-04-11 20:12:59 följande:
    Men ni måste väl hålla med om att dagens ungdomar kan vara jävligt ouppfostrade?
    Nejdå, de är bara lamm på villovägar utan undantag.
  • BillyX

Jag menar inte att det är acceptabelt att slå barn. Det är fel.
    Men varför framstår alltid barnen som oskyldiga? Den där rökande flickan som fick en örfil... tror ni hon var så snäll och söt eller? Tonåringar är inga småbarn, de vet hur de ska provocera. Det är lite som att ger man sig in i leken får man leken tåla. Ibland tjafsar man med fel person.
    Vad gäller lärare och skolpersonal är det naturligtvis totalt oprofessionellt att slå.
    Men många barn behöver gränser, det får inte fortsätta vara OK att kalla en man för gubbdjävel för att han säger till?!

• Hon Utan Namn
    Faber skrev 2010-04-07 11:35:36 följande:
    Jag kan säga samma sak som dig, du liksom alla andra flummare vägrar tala om hur man skall lösa en specifik situation där eleven vägrar att gå ut trots tillsägelse.Då finns det bara två alternativ.1) Kasta ut eleven handgripligen ur klassrummet.2) Låta honom vara kvar och störa.
    Och du tror att ett barn (Ja, högstadie elever är fortfarande barn) som kallar vuxna för gubbdjävel, mår bra? Och du tror att en bra och pedagogisk lösning på det problemet är att, inför alla, kasta ut honom/henne? Det tycker jag är suveränt tänkande.

Hur vore det om läraren INTE hotade med att kasta ut eleven. Hur vore det om läraren gav alla elever en annan uppgift, t.ex. ett grupparbete där de själva fick välja vart de ville sitta? Gå ut och kontakta rektorn och föräldrarna? Prata med eleven? Är det jävligt skumma föräldrar? Ta kontakt med soc, för barnet mår ju uppenbarligen inte bra? 

När man behöver bruka våld mot barn, då har man misslyckats i sin roll som vuxen.
  • Hon Utan Namn
    BillyX skrev 2010-04-11 20:25:13 följande:
    Jag menar inte att det är acceptabelt att slå barn. Det är fel.Men varför framstår alltid barnen som oskyldiga? Den där rökande flickan som fick en örfil... tror ni hon var så snäll och söt eller? Tonåringar är inga småbarn, de vet hur de ska provocera. Det är lite som att ger man sig in i leken får man leken tåla. Ibland tjafsar man med fel person.Vad gäller lärare och skolpersonal är det naturligtvis totalt oprofessionellt att slå.Men många barn behöver gränser, det får inte fortsätta vara OK att kalla en man för gubbdjävel för att han säger till?!
    Gör något annat då? Men en normal tonåring, som faktiskt har en stark familj bakom sig, står inte och trakasserar och kallar främmande människor för fula ord. Tro mig, de allra flesta som mår bra, och kanske bara vill visa sig lite tuffa framför sina vänner, har gränser.
    Hade jag varit gubben hade jag bett henne sluta, och hade hon fortsatt hade jag ringt polisen och bara sagt att jag blev trakasserad av tonåringar och jag var rädd. Den där ciggen gör en inte så cool när farbror Blå kommer.  
  • BillyX
    Hon Utan Namn skrev 2010-04-11 21:03:35 följande:
    Gör något annat då? Men en normal tonåring, som faktiskt har en stark familj bakom sig, står inte och trakasserar och kallar främmande människor för fula ord. Tro mig, de allra flesta som mår bra, och kanske bara vill visa sig lite tuffa framför sina vänner, har gränser. Hade jag varit gubben hade jag bett henne sluta, och hade hon fortsatt hade jag ringt polisen och bara sagt att jag blev trakasserad av tonåringar och jag var rädd. Den där ciggen gör en inte så cool när farbror Blå kommer.  
    Absolut, man får inte slå, så är det. Men nån slags gräns måste ju sättas, och tyvärr tror jag många unga får skit för att unga generellt beter sig alltmer ouppfostrat mot sin omgivning.
  • SaramedM
    Faber skrev 2010-04-11 20:09:40 följande:
    Ja, inbillar du dig verkligen att det inte finns situationer då man för andras säkerhet måste bruka våld och hålla fast någon?
    nej det gör jag inte, men jag köper inte att det finns situationer där du måste hålla fast barn

Däremot vet jag att det är en relavtivt vanlig metod inom kortisboende etc
    Vilket  är absurt
    Och jag anser att liggande fasthållning borde förbjudas
  • Hon Utan Namn
    BillyX skrev 2010-04-11 21:06:05 följande:
    Absolut, man får inte slå, så är det. Men nån slags gräns måste ju sättas, och tyvärr tror jag många unga får skit för att unga generellt beter sig alltmer ouppfostrat mot sin omgivning.
    Jag håller med dig, och personligen är jag livrädd för fjortisarna idag, för det väldigt annorlunda från när jag var fjorton, men fortfarande tror jag inte på att våld är nödvändigt många gånger, så länge det inte handlar om självförsvar.
    Jag tror inte att den här unga flickan blev hjälpt av att få en örfil, tvärtom, nu tror jag hon har utmålats till offer, och hennes beteende har blivit ursäktat.

Fast jag har ändå en väldig dubbelmoral i frågan, nu när jag tänker efter... för jag kände absolut ingen sympati med ungdomarna i Rödeby.... Sicken kålsupare jag är...
  • BillyX
    Hon Utan Namn skrev 2010-04-11 21:10:27 följande:
    Jag håller med dig, och personligen är jag livrädd för fjortisarna idag, för det väldigt annorlunda från när jag var fjorton, men fortfarande tror jag inte på att våld är nödvändigt många gånger, så länge det inte handlar om självförsvar. Jag tror inte att den här unga flickan blev hjälpt av att få en örfil, tvärtom, nu tror jag hon har utmålats till offer, och hennes beteende har blivit ursäktat. Fast jag har ändå en väldig dubbelmoral i frågan, nu när jag tänker efter... för jag kände absolut ingen sympati med ungdomarna i Rödeby.... Sicken kålsupare jag är...
    :) Inte jag heller faktiskt, det var följden av en lång tids trakasserier. Men samtidigt tyckte jag mannen i rödeby gjorde fel.
    Klart det inte hjälpte henne, mannen har antagligen aggressionsproblem, precis som kvinnan i dokumentären som klipper till en kille på skateboard.
  • Faber
    SaramedM skrev 2010-04-11 21:08:03 följande:
    nej det gör jag inte, men jag köper inte att det finns situationer där du måste hålla fast barn Däremot vet jag att det är en relavtivt vanlig metod inom kortisboende etc Vilket  är absurt Och jag anser att liggande fasthållning borde förbjudas
    Så en våldsam 12-13 åring utgör under inga omständigheter ett hot mot vare sig vuxna eller jämnåriga?
  • Kyanita
    SaramedM skrev 2010-04-11 21:08:03 följande:
    nej det gör jag inte, men jag köper inte att det finns situationer där du måste hålla fast barnDäremot vet jag att det är en relavtivt vanlig metod inom kortisboende etcVilket  är absurtOch jag anser att liggande fasthållning borde förbjudas
    Hur tycker du det ska lösas? Hur ska vi förklara till de andra föräldrarna när deras barn får hjärnskakning, brutna näsben, ryggskador mm av slagen? Vanligt vet jag inte om det är, det är en absolut sista utväg och ingenting annat!
  • Flickan och kråkan
    Faber skrev 2010-04-11 19:59:12 följande:
    Det handlar inte om uppfostring utan om hur man hanterar en akut situation, nej det är ingen skillnad just när situationen pågår. Efteråt är en annan sak.
    Fast det var ju inte akuta situationer av typen "andras väl och ve" som dokumentären handlade om. Det handlade om att man i domstolar såg förmildrande på våld mot barn och ungdomar just för att det skett i uppfostringssyfte....inte i nödvärn för att någons säkerhet hotades eller liknande. En pojke blev daskad för att han inte tagit av kepsen, en annan för att han inte varit tyst, ett barn blev slagen med stekspade i köket för att han/hon inte lydit sin mamma, en flicka blev knäad för att hon inte gav sin pappa mobilen etc. Om jag som lärare blir kallad kärringjävel så är det inte direkt en nödsituation vad gäller liv och lem. Jag accepterar det aldrig, och visst är det en akut situation så till vida att jag måste bemöta det kraftfullt där och nu, men jag använder ju inte våld pga det i någon form. Då har man nog tappat perspektivet om verkligheten en aning.

Ja, det finns situationer då man måste avhysa personer och ta tag i personer bryskt, men våld i uppfostringssyfte är rent ut sagt dumt. Kontraproduktivt.
  • BillyX

Det jag tyckte var mest upprörande i dokumentären var att de tog HÄNSYN till att våldet skedde i uppfostringssyfte. Det är ju precis det som är aga! Och aga är det som är olagligt!

Svar på tråden Hon ville ju inte lyda!!!