emmanils113 skrev 2025-01-21 22:05:45 följande:
Hej, vi har också precis fått diagnosen på vår son. Hur har det gått för er?
Hej!
Vi har fortfarande inte fått en 100% säker diagnos men man misstänker fortfarande NEHI. Vår son är snart 6 månader gammal och har i princip syrgas dygnet runt. Jag upplever det som att syrgasbehovet varierar väldigt mycket och det är svårt att veta ibland om det går åt rätt håll eller blivit sämre. Man får nog utvärdera över längre tid, vi är fortfarande tidigt i förloppet och vi följs upp regelbundet av läkare så jag försöker hålla mig positiv.
Det svåraste för oss har varit att vår son är väldigt dålig på att få i sig mat. Jag har förstått att det är vanligt vid lungsjukdomar då barnen dels har svårare att koordinera andningen med att svälja samt har ofta ett mycket högre kaloribehov eftersom andningen kräver extra energi. Det är verkligen en utmaning att få honom att öka i vikt och sedan behålla vikten. Man skyller så lätt på sig själv när det blir en period av dålig viktuppgång men jag försöker påminna mig själv om att vi gör allt vi kan och det förmodligen kommrr att gå lite upp och ned.
Hur går det för er andra?