Är det rimligt att posten tar 30 kronor för att frankera ett paket med två frimärken?
Jag vann en auktion på tradera och i frakten stod det 30 kronor så jag antog att personen i fråga hade tänkt skicka det i ett förfrankerat postenkuvert. Det billigaste vore att skicka det för 24 (och använda en begagnad kasse eller whatever) men jag orkade inte mejla och fråga. Men när jag fick paketet var det tom underfrankerat eftersom det bara satt två frimärken på. (Det är lite tjockare än 3 cm och alltså skrymmande) Jag orkade inte bråka om 6 kronor men 18 kronor räcker till ett par liter mjölk eller en limpa så jag mejlade för att iallafall fråga hur det kom sig att hon frankerat som hon gjort. Hade jag fått en rimlig förklaring hade jag accepterat det utan problem. Jag ville bara veta.
Svaret jag fick var att hennes postkontor tog 30 kronor men bara satte på två frimärken. (och att de kanske stäplat dem eller nåt) Men jag ser ingen stämpel och inga tecken på att det skulle vara frankerat för mer.
Kan det stämma? På vilket sätt skulle ett postkontor ta 30 kronor och bara sätta på två frimärken (som förresten ser ut att ha blivit ditsatta samtidigt som adresslappen)
Jag stör mig inte så mycket på att hon tagit mer betalt för frankeringen som för att det hela verkar så orimlig. Jag gillar inte när folk ljuger och vill veta om det skulle kunna vara rimligt det hon säger. Men jag har väldigt svårt att tro det.
Jag kommer inte ge negativt hur eller hur. Men jag lär inte skriva att frakten var rimlig...