• Skehamn2010

Är det okej att lämna bort sin bebis för att gå ut och festa med vänner?

Jag dömmer ingen utan undrar bara vad ni tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att lämna bort sin bebis för att gå ut och festa med vänner?
  • JuliaåRonjasmammis
    LunaLunatic skrev 2010-04-10 02:00:02 följande:
    Det är VERKLIGEN inte ok att lämna barnet för att festa/dricka/uppföra sig oansvarsfullt. När man skaffat barn ska barnet alltid ha sina föräldrar till hands, det är ens skyldighet. Tänk om barnet vaknar och du inte är där? Tänk om barnet tror att mamma dött! Det kan ge men för livet. Spelar ingen roll om pappa/mormor/farfar är där, barnet har rätt till tryggheten bägge föräldrarna ger.Nej, har man barn får man ta sitt ansvar!
    Så ska båda föräldrarna vara där _ALLTID_ då? Är det ok att barnets pappa går på en knypplingskurs eller går ut med sina kompisar?
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • LunaLunatic
    {#lang_emotions_sunny}

Jag bara roade mig. Självklart får man gå ut OM en vettig person är hos barnet, och jag tycker inte det känns rätt att lämna bort hen i princip varje helg.
  • LillTussa
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-09 20:12:21 följande:
    Jag undrar fortfarande varför vissa envisas med att kalla det "lämna bort" när barnet är med pappan. Jag förstår om det handlar om en pappa som träffar barnet ytterst sporadiskt, men när båda föräldrarna lever tillsammans blir det väldigt konstigt. Låter lika illa som när folk säger att pappan är "barnvakt".
    Kan bara hålla med! 
  • idiblon yes
    Det är VERKLIGEN inte ok att lämna barnet för att festa/dricka/uppföra sig oansvarsfullt. När man skaffat barn ska barnet alltid ha sina föräldrar till hands, det är ens skyldighet. Tänk om barnet vaknar och du inte är där? Tänk om barnet tror att mamma dött! Det kan ge men för livet. Spelar ingen roll om pappa/mormor/farfar är där, barnet har rätt till tryggheten bägge föräldrarna ger. Nej, har man barn får man ta sitt ansvar!
    Haha, låter som äkta martyr- och "jag måste göra mitt barn så extremt beroende av mig som möjligt så att jag får villkorslös kärlek och bekräftelse"-patetiska resonemang. Vem fan tänker man på då? Inte fan är det barnet iaf.
    PMS.
  • Mariohn
    idiblon yes skrev 2010-04-10 08:30:46 följande:
    Haha, låter som äkta martyr- och "jag måste göra mitt barn så extremt beroende av mig som möjligt så att jag får villkorslös kärlek och bekräftelse"-patetiska resonemang. Vem fan tänker man på då? Inte fan är det barnet iaf.
    Jodå. Det är i allra högsta grad vettigt att uppfostra ett barn till att få men för livet och tro att man är död om man inte håller det i handen. JAg tror helt ärligt att det skulle kunna socanmälas för det verkar mer än lovligt jävla sjukt. 
  • enny signatur
    Det är VERKLIGEN inte ok att lämna barnet för att festa/dricka/uppföra sig oansvarsfullt. När man skaffat barn ska barnet alltid ha sina föräldrar till hands, det är ens skyldighet. Tänk om barnet vaknar och du inte är där? Tänk om barnet tror att mamma dött! Det kan ge men för livet. Spelar ingen roll om pappa/mormor/farfar är där, barnet har rätt till tryggheten bägge föräldrarna ger. Nej, har man barn får man ta sitt ansvar!
    Om det är allvarligt menat så har de flesta barn inte sina föräldrar där dygnet runt. Vi var hemma båda två de första 8 månaderna... ja sen med tills hon var några månader äldre, men då pluggade jag hemifrån och var inte helt närvarande hela tiden. Och en av oss handlade eller gjorde annat ibland. Vore rätt hårt om hon trodde vi dött av det...

Gällande diskussionen pappa/mamma så utgår jag från att lämna bort är till någon annan än föräldrarna. Min man kan inte lämna bort vårt barn till mig, däremot lämna barnet med mig. Vice versa självklart med.

gällande ts beror det för mig på åldern. Om barnet är 1 dag gammalt och föräldern vill festa istället så tror jag det ÄR något problem. 6 månader? en helt annan sak.
  • lillangel

Jag valde nån enstaka gång är ok.
    Man brukar inte va sugen på att festa  eller ha ens behovet att va borta varje helg när man precis fått en bebis,om man är de ändå anser jag att något blev galet med anknytningen till barnet och sina moderskänslor.

• enny signatur
    lillangel skrev 2010-04-11 07:44:35 följande:
    Jag valde nån enstaka gång är ok. Man brukar inte va sugen på att festa  eller ha ens behovet att va borta varje helg när man precis fått en bebis,om man är de ändå anser jag att något blev galet med anknytningen till barnet och sina moderskänslor.
    gäller inte samma sak för en pappa?
  • kilowatt

Eh nej, för när man får barn slutar man att existera som egen individ. Så fort ungen ploppar ut är man ingen person med egna intressen, drömmar och vanor längre, då är man mamma och enbart mamma. Bara att vänja sig.

Och, om man som mamma vistas ute utan sitt barn så är det såklart så att barnet ligger och dör någonstans. Man har helt enkelt övergett det. För pappor kan ju inte ta hand om sina barn helt själva, det förstår vem som helst.

(Suck.)

• enny signatur
    kilowatt skrev 2010-04-11 10:40:56 följande:
    Eh nej, för när man får barn slutar man att existera som egen individ. Så fort ungen ploppar ut är man ingen person med egna intressen, drömmar och vanor längre, då är man mamma och enbart mamma. Bara att vänja sig. Och, om man som mamma vistas ute utan sitt barn så är det såklart så att barnet ligger och dör någonstans. Man har helt enkelt övergett det. För pappor kan ju inte ta hand om sina barn helt själva, det förstår vem som helst. (Suck.)
    det står inte mamma i ts så du väljer att förutsätta det. snarare dina normer.
  • lillangel
    enny signatur skrev 2010-04-11 10:35:03 följande:
    gäller inte samma sak för en pappa?
    Aaa sorry utgick från mig själv bara för jag har mitt barn 100% själv.
  • lillangel

Jag gick och la mig med sonen när han skulle sova middag för han vaknade 5 i morse,hade precis skrivit i den här tråden då, drömde mardröm om att jag gick på fest,på festen blev jag skit full efter bara 3 glas, sen kunde jag inte komma på vem som passade min son, jag tänkte så länge men hade såna minnesluckor så jag sprang hem, väl hemma så upptäcker jag något hemskt att min son va ensam hemma, fyy va hemskt verklig och hemsk dröm de va.

i

• liag
    Mad as snow skrev 2010-04-09 12:44:18 följande:
    Självklart är det så. Jag tror att många tvillingföräldrar också kan skriva under på just den upplevelsen (där mamman ofta är så illa tvungen att ge upp hälften av "primärvårdandet" till fadern).  Att mammans puls och andning skulle vara något sorts unikt språk som barnet känner igen ser jag som magiskt tänkande.
    Som tvillingmamma vet jag att barn kan knyta an till två samtidigt utan problem.
    Jag hade till och med mina barn delade på olika sjukhus när de var små och det gick alldeles utmärkt för mina barn som nu är trotsiga, harmoniska, sura, glada och väldigt normala 7 åringar.
  • Hanniz84
    men herregud?.. hahhha...
    ja, det finns folk till allt,,

jag hoppas du inte lämnar dina barn till dagis lr skola heller...
    tänk om barnet blir ledsen på dagis o du inte är där o kan ge trygghet o trösta...
    men för livet!

antar att i din familj sitter ni tillsammans hela tiden.. går ni ens på toa själva?!
    BF 22juli *Längtar*
Svar på tråden Är det okej att lämna bort sin bebis för att gå ut och festa med vänner?