• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad väljer du, odlat kött eller vanligt kött?
  • Dorian Ertymexx
    Eisa skrev 2010-04-16 06:55:41 följande:
    Spelar ingen roll. Äter så lite kött ändå.Men tydligen har köttallergi upptäckts efter att det där odlade införts i nåt land? De sa nåt om det på radion tror jag. Läskigt.
    Nej nej, köttallergi (eller mer exakt, allergi mot vissa proteiner i kött, som ofta används som smakstärkare i tex chips och liknande) är inget nytt. Det har varit känt länge, men inte varit så omtalat.

Det odlade finns inte än, mig veterligen.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Cloud Berry skrev 2010-04-16 10:08:19 följande:
    Om den är grön ja. Annars kan man lungt äta den rå om man känner för det.
    Ja NU ja. Men den ursprungliga potatisen är alltid giftig.
  • Cloud Berry
    Dorian Ertymexx skrev 2010-04-16 14:41:47 följande:
    Ja NU ja. Men den ursprungliga potatisen är alltid giftig.
    Jaha du menade så.
  • HellviHumle
    Dorian Ertymexx skrev 2010-04-16 14:39:58 följande:
    Japp. De andinska indianerna odlade fram potatis och moddade den genom klassisk avel (eller vad det nu heter för växter) för att den skulle bli ätlig. De odlade fram ett flertal sorter dessutom, precis som de gjorde med majs och många andra grönsaker som vi tar för givna idag.
    Jag påstår inte att du har fel. Jag tycker bara att det låter konstigt att de odlade fram en "tam" potatis. Jag menar, varför börja med en giftig rotfrukt, hur kunde de veta att de skulle få fram en ogiftig variant och hur kunde de testa den? Det känns mer troligt att de tog en som redan var ogiftig och odlade på den.
    Jag är inte bara fjollig fittpappa. Jag är faktabög också!
  • Dorian Ertymexx
    HellviHumle skrev 2010-04-16 16:43:22 följande:
    Jag påstår inte att du har fel. Jag tycker bara att det låter konstigt att de odlade fram en "tam" potatis. Jag menar, varför börja med en giftig rotfrukt, hur kunde de veta att de skulle få fram en ogiftig variant och hur kunde de testa den? Det känns mer troligt att de tog en som redan var ogiftig och odlade på den.
    Du kan ställa samma fråga om vildsvin. Eller hundar som började som vargar. Vem fan fick för sig att ta fullkomligt livsfarliga djur och försöka avla fram lugna, toleranta varianter av dessa? Uppenbarligen var det någon som tyckte det var en bra idé. De kanske fann någon annan användning för potatisn innan den var ätbar, vad vet jag.
  • HellviHumle
    Dorian Ertymexx skrev 2010-04-16 21:42:36 följande:
    Du kan ställa samma fråga om vildsvin. Eller hundar som började som vargar. Vem fan fick för sig att ta fullkomligt livsfarliga djur och försöka avla fram lugna, toleranta varianter av dessa? Uppenbarligen var det någon som tyckte det var en bra idé. De kanske fann någon annan användning för potatisn innan den var ätbar, vad vet jag.
    Vildsvin och vargar blir ju tämligen tama om man tar de som små. En giftig potatis blir inte mindre giftig för att man sätter en mindre potatis.
  • HellviHumle

Är det nå'n som vet hur odlandet går till? Är det som en vanlig cellodlong fast med muskelceller i stället?

• Dorian Ertymexx
    HellviHumle skrev 2010-04-16 21:51:23 följande:
    Och någon måste varit tokig nog att försöka. Precis som med blåsfiskar i japan.
  • LyckligtSlut
    Dorian Ertymexx skrev 2010-04-17 03:40:46 följande:
    Och någon måste varit tokig nog att försöka. Precis som med blåsfiskar i japan.
    Ja, blåsfiskarna... Hur fan gjorde de det? Trial and error? Vore det inte en gammal rätt så skulle jag nästan koppla ihop det med 731 under andra världskriget.

Måste googla lite om blåsfisk nu.
  • LyckligtSlut
    LyckligtSlut skrev 2010-04-17 04:37:53 följande:
    Ja, blåsfiskarna... Hur fan gjorde de det? Trial and error? Vore det inte en gammal rätt så skulle jag nästan koppla ihop det med 731 under andra världskriget. Måste googla lite om blåsfisk nu.
    Läste en hel uppsats om blåsfisk och dess gift men fick inget svar på hur det fick till när de testade. Men lärde mig en hel del annat!
  • lennartsdotter
    HellviHumle skrev 2010-04-16 16:43:22 följande:
    Antagligen upptäckte de att vissa exempel gick att äta och så odlade man dessa. Att söka födokällor är en mycket stark drivkraft och vi har inte alltid kunnat ta mat för given. En gång i tiden var nog "lite giftig" mat helt enkelt något man var tvungna att äta. Seda är det ju tur att människan begåvades med en hjärna som möjliggjorde framtagande av ännu mindre giftig mat.
  • HellviHumle
    lennartsdotter skrev 2010-04-17 09:53:58 följande:
    Antagligen upptäckte de att vissa exempel gick att äta och så odlade man dessa. Att söka födokällor är en mycket stark drivkraft och vi har inte alltid kunnat ta mat för given. En gång i tiden var nog "lite giftig" mat helt enkelt något man var tvungna att äta. Seda är det ju tur att människan begåvades med en hjärna som möjliggjorde framtagande av ännu mindre giftig mat.
    Nu är ju resten av potatisplantan inte bara lite giftig utan rejält rejält giftig. Men det kan ju mycket väl vara så att ursprungspotatisen inte var lika giftig som resten av plantan. Kanske "bara" lite bitter i smaken eller så. Då blir det mer förståeligt att man kunnat odla vidare och satsat på plantor som ger smakligare knölar.
  • saltabanditen
    lennartsdotter skrev 2010-04-17 09:53:58 följande:
    Jag tror inte alls som dig, alls som dig att de var tvugna att stå ut med lite giftigheter här och där, naturen är fiffigare än så och människan klipskare. Framförallt att potatisens upptäcklare var smartare än att bara undersöka det som fanns ovan jord.

Tex är det naturligt att vara rädd för småkryp eftersom det kan vara förenat med livsfara att bli biten. Det är alltså en medfödd rädsla som vi nordbor får övervinna den empiriska vägen.
    Ett annat att det inte åts svamp bland allmogen öht för 3-4 generationer sedan. Risken för förgiftningar är stor!

Det handlar alltså om trial and error sen långt innan apstadiet och kunskapen förts vidare genom generationerna som så småningen om blir nedärvda.
    Det är en av anledningarna till varför barn är skeptiska mot nya smaker, den som var skeptisk överlevde helt enkelt.

Eftersom de flesta folkslag hade rötter som ett naturligt inslag i dieten (tex vassrötter) så är potatisen inte särskilt märkvärdig.  Kan föreställa mig att blasten smakar *** tex.

Tvärtemot säger jag, och många med mig, att gammal beprövad kunskap delvis har gått helt förlorad iom att äldre generationers kunnande om närmiljön gått i graven.
  • lennartsdotter
    saltabanditen skrev 2010-04-17 13:35:33 följande:
    Jag tror inte alls som dig, alls som dig att de var tvugna att stå ut med lite giftigheter här och där, naturen är fiffigare än så och människan klipskare. Framförallt att potatisens upptäcklare var smartare än att bara undersöka det som fanns ovan jord.Tex är det naturligt att vara rädd för småkryp eftersom det kan vara förenat med livsfara att bli biten. Det är alltså en medfödd rädsla som vi nordbor får övervinna den empiriska vägen.Ett annat att det inte åts svamp bland allmogen öht för 3-4 generationer sedan. Risken för förgiftningar är stor!Det handlar alltså om trial and error sen långt innan apstadiet och kunskapen förts vidare genom generationerna som så småningen om blir nedärvda.Det är en av anledningarna till varför barn är skeptiska mot nya smaker, den som var skeptisk överlevde helt enkelt.Eftersom de flesta folkslag hade rötter som ett naturligt inslag i dieten (tex vassrötter) så är potatisen inte särskilt märkvärdig.  Kan föreställa mig att blasten smakar *** tex.Tvärtemot säger jag, och många med mig, att gammal beprövad kunskap delvis har gått helt förlorad iom att äldre generationers kunnande om närmiljön gått i graven.
    Fast det jag skriver motsäger inte vad du skriver. Starkt toxisk föda undviks självklart, vi lär oss att inte äta det eftersom det är farligt och vi sprider vidare kunskapen. Dock finns hela skalan från non-toxiskt till starkt toxiskt och vi äter än idag mat som faktiskt är svagt toxisk. Inte tillräckligt för att vi ska lida skada av det, annat än om vi äter väldigt mycket av det.

Bland växter är tex. olika slags gifter ett väldigt vanligt skydd mot predation.

Den första potatisen kan mycket väl ha varit giftig, men den var inte tillräckligt giftig för att människan skulle avstå från att äta den.

Vitlök är ett utmärkt exempel på något vi äter än idag som innehåller gift. Vitlök är nyttigt så länge det inte överkonsumeras. Det är både antibakteriellt och antikoagulerande. Dock är antikoagulenter något du inte vill äta för mycket av. Dos är nyckeln.

Även när det gäller skepsis är dos nyckeln. Är du för skeptisk mot nya födokällor kan det leda till din död. Ingen kan leva på luft.
  • Toboas
    lennartsdotter skrev 2010-04-17 21:03:05 följande:
    Den första potatisen kan mycket väl ha varit giftig, men den var inte tillräckligt giftig för att människan skulle avstå från att äta den.
    Håller med, faktum är ju att potatisen FORTFARANDE är giftig men inte så mycket:
    en.wikipedia.org/wiki/Potato
    Det mesta giftet finns alltså i löv och stam men även i själva potatisen.

(Summering från länken)

Potatoes contain toxic compounds known as glycoalkaloids, of which the most prevalent are solanine and chaconine. (...) This poison affects the nervous system causing weakness and confusion.

These compounds, which protect the plant from its predators, are generally concentrated in its leaves, stems, sprouts, and fruits. (...) The concentration of glycoalkaloid in wild potatoes suffices to produce toxic effects in humans.

Some varieties of potato contain greater glycoalkaloid concentrations than others; breeders developing new varieties test for this, and sometimes have to discard an otherwise promising cultivar.

Breeders try to keep solanine levels below 200 mg/kg (200 ppmw). However, when these commercial varieties turn green, even they can approach concentrations of solanine of 1000 mg/kg (1000 ppmw). In normal potatoes, analysis has shown solanine levels may be as little as 3.5% of the breeders' maximum, with 7–187 mg/kg being found
Svar på tråden Vad väljer du, odlat kött eller vanligt kött?