Min dotter röker hasch, "Black Widow". Hur går jag vidare?
Har haft en hel del problem med min dotter som fyller 20 i år. Hon har mått dåligt till och från i flera år, skurit sig och bloggat om mörker, mörker och mörker. Mellan varven har hon mått bättre och hon är i grunden en mjuk och go tjej som bryr sig om sin omgivning och vill alla väl.
Jag och hennes pappa separarerade när hon var yttepytte och vår kontakt har alltid varit ansträngd och kortfattad. Hon har bott växelvist hos oss och alltid varit "pappas flicka".
Förra våren kom det fram hur mkt hon egentligen skolkat från skola och praktik och även att hon testat "hasch" vid ettpar tillfällen. Var ute mkt och åkte bil på "raggarsvängen" och betedde sig dåligt hemma, otrevligt och helt utan ansvar. Hennes pappa mer eller mindre kastade ut henne efter detta kom fram och hon flyttade således in till oss på heltid vilket fungerade "sådär".
Hon har sedan sökt jobb och fått ett extrajobb på städfirma sedan etttpar månader tillbaka. Bott hos oss i perioder vilket oftast lett till konflikt inom kort då hon är en riktig slarver, lämnar disk och skitiga kläder överallt, platt-tänger på hela dagarna, ränner hela nätterna och sover hela dagarna mm mm. En del perioder bor hon hos vänner, nya hela tiden, och byter också umgänge stup i ett.
Hjälpte henne tidigare att få samtalskontakt på Psyk-mottagningen men det slutade hon med efter ett tag för att "det inte gav nånting".
Hon vill flytta hemifrån men har alltid slut pengar och skyller på att allt går till bilen och böter (!) som hon fått.
Under påsken inboxade en bekant till henne att hon och hennes nyaste väninna rökt på förra helgen, suttit med bilen igång och att min dotter somnat, den andra tjejen vaknat och då hade de sett att bilen kokade!
Vet att de sedan kom hem till oss och sov hela dagen.
Ringde henne och ställde henne mot väggen men hon nekade först, gick med på det sen och hade en väldigt nonchig inställtning till det hela "Det är lagligt" "Alkohol är värre" "Du känner säkert nån som håller på med det själv" "Det var bara en kul grej" osv osv.
Har länge misstänkt att hon inte slutat upp med detta men har inte haft nåt att gå på direkt.
Hade ett långt samtal med henne och frågade hur hon planerat sitt liv som just nu verkar gå ut på att endast köra omkring med olika människor och bli hög??? Finns inget intresse för något annat, ngn aktivitet, kläder, inredning, träning INGENTING! Möjligen se film då och då och äta godis. Inte ens på uteställen går hon, alkohol dricker hon inte. Efter ett tag bröt hon ihop och sa att hon "vet inte var hon ska börja" att alla "hatar eller utnyttjar henne" och jag, frötvivlad och maktlös, undrade än en gång om hon verkligen inte ska gå och prata med någon? Om jag ska följa med henne? Det kunde hon ev gå med på, och jag öppnade än en gång vårt hem för henne men under de villkor att hon är TREVLIG, tar ansvar, har "normala sov-tider" och försöker strukturera upp sitt liv, se över sitt umgänge- Fick till svar att hon skulle fundera på saken och återkomma. Detta är nu fyra dagar sen och har ännu inget hört. Fick samma kväll ett sms "Vad är lösenordet till min profil på Bostads-köns hemsida?", inget annat. (Har ställt henne i kö när hon var 16).
Igår skulle hon köpa ny bil (ännu en skrot-raggar bil om ni frågar mig), det verkar vara det enda som kretsar i hennes huvud. Dessutom har hon hjärtfel som är opererat och detta med hasch är förstås då ännu skadligare. Att dessutom sitta bakom en ratt är ju helt förkastligt men enligt henne så "försvinner ju ruset efter 45 minuter". Hon kan lika gärna köra ihjäl sig själv som ngn annan.
Jag tycker jag försökt allt. Nu vill jag veta hur jag ska gå vidare och släppa detta utan att för dens skull sluta bry mig. Vad hon än säger kommer jag aldrig tro henne för hon har ljugit sig igenom de sista fyra-fem åren om ganska allvarliga saker. Jag har ingen lust att släppa in en "missbrukare" i mitt hem. Ändå är hon min enda dotter och självklart vill jag det bästa för henne. Hur kan hon ena stunden bryta ihop och nästa vara hur sorglös som helst? Eller spelar hon bara lessen för att jag ska vekna?
Hur hittar jag ett sätt att förhålla mig till detta utan att känna maktlöshet och ledsamhet? Mitt dåliga samvete knackar mig på axeln när jag för en sekund känner mig glad eller upprymd. Har en ny man och vi har barn ihop och väntar ett till i augusti (jag var ung när jag fick dottern, bara tonåring själv).