• Smirretissen

Pollenallergiker eller bara snorig?

Min kille på drygt 3 år har börjat nysa väldigt mycket.
    Han är också rinnig i näsan (har varit i stort sett hela vintern), men inte så att jag reagerat nämnvärt.

Men just det där med nysandet blir ju jobbigt för honom i längden. I morse nös han 8 gånger på raken och såg helt färdig ut.

Vi har inga allergier i släkten, mer än att jag under en lång period på ca 3 år var väldigt nysig och kunde "bota" det med receptfria allergitabletter.
    Var på utredning, men inga allergier upptäcktes. Nu har jag inte haft problem på nästan över ett år.

Kan det vara pollenallergi?

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥ www.familjensundquist.se
  • Svar på tråden Pollenallergiker eller bara snorig?
  • Allergiexperten EvaMaria

Hej,
    pollen allergi kan man drabbas av när som helst i livet. För att utreda om det har förändrats sen föregående utredning behöver ni kanske kontakta den läkare som gjorde utredningen för att för att få hjälp att ta reda på om något har förändrats.

Det är inte en bra idé att ge sonen receptfria allergitabletter, det ska man inte göra till små barn utan att prata med doktorn först.

Om det skulle visa sig att Anton är pollenallergisk finns det en del konkreta saker som man kan tänka på:

- följ pollenprognoserna ( via text tv, dagstidningarnas vädersida eller palynologiska laboratoriet)
    - undvik att vädra, eller vädra tidigt på morgonen när det fortfarande är lungt ute.
    - häng inte ut tvätt
    - duscha gärna innan sängdags, pollen fastnar lätt i håret och följer med till sängen
    - undvik att klippa gräs, eftersom det virvlar upp mycket pollen.

Eva-Maria Dufva

Svar på tråden Pollenallergiker eller bara snorig?