• Ixia

överviktig 18-åring

Jag har en snart 18-årig dotter som den senaste åren lagt på sig lite. Jag tycker att det sakta men säkert går stadigt uppåt. Hon har kanske 8-10 kg:s övervikt nu. Jag vill inte att hon ska gå upp mer i vikt! Snarare ner.
    Hon cyklar när hon ska någonstans och tränar på gym ett par gånger i veckan. Så det är någonting med kosten som skulle behöva göras.
    Själv äter jag bra för att hålla vikten och försöker prata om kost då och då, mer allmänt. Men jag har inte sagt något direkt till henne.
    Frågan är; ska jag ta upp det med henne och i så fall hur??

• Svar på tråden överviktig 18-åring
  • frezzia

Hej!
    Jag är en 21 årig tjej som den senaste tiden lagt på mej väldigt mycket trots gym bra kost m.m. Att jag gick upp så mkt i vikt berodde på att jag hade för låg ämnesomsättning. Har alltså fel på sköldkörteln. Det är ett ganska vanligt problem och absolut inget farligt. Kanske är detta din dotter lider av. Sen kan det ju finnas andra orsaker oxå. Men kan vara bra och kolla andra spår oxå än bara kost.

• LillaTanten

Ja, ta upp det med henne om du kan göra det på ett bra sätt, genom att visa din omtanke snarare än att komma med pekpinnar. Fråga henne hur hon mår, om det är något hon är orolig för, om hon äter ordentligt i skolan/på jobbet och via det kom in på att du sett att hon förändrats - fråga om det är medvetet eller om hon vill ha hjälp att ändra sin livsstil.

Min syster gick upp massor i vikt mellan 16 och 22 ungefär och långt senare sa hon att hon var skitarg på oss andra i familjen för att vi inget sa - hon påstår att hon själv inte riktigt märkte att hon gick upp i vikt och att hon troligtvis inte hade gått upp så mycket om nån som såg henne utifrån hade påtalat det.

Lycka till - det är ett känsligt ämne!

• ugnspannkakan

nej, en vuxen människa kan klara det själv. många tonåringar ärmedvetna om sin vikt, och när folk tar upp det blir det bara jobbigt.

Svar på tråden överviktig 18-åring