• Anonym

Kan man vara allergisk mot saliv?

Hej

Det är så att jag behöver ha hjälp med en sak.
    Jag har börjat reagera på katt,hund och människo saliv tex om en katt eller hund slickar på min arm/hand så börjar det sticka,röd rodnad och så blir det stora bulor på huden som kliar.
    Samma sak händer ifall min sambo pussar mig på halsen eller annan kroppsdel, jag blir röd,kliar och sticks och så får jag fullt med utslag och bulor.

Är detta en allergisk reaktion?    Kan det även vara så att jag kan reagera på hans sperma också?  för ibland så kan det göra ont i livmodern efter han har kommit i mig,  har kollat upp och ingen av oss har någon könssjukdom. 
    Har frågat läkare men ingen vet vad detta beror på.

Detta började efter vi fick våran dotter och nu har vi svårt att bli gravida igen, gyn läkare hittar inga fel på någon av oss och vi har försökt i 4år att få ett syskon.

Det är därför som jag har börjat fundera på om det kan vara så att jag är allergisk mot hans saliv och sperma, vore tacksam för hjälp för detta är jätte jobbigt.
  • Svar på tråden Kan man vara allergisk mot saliv?
  • Allergiexperten EvaMaria

Hej,

när man är allergisk mot hund, katt osv så beror det på att kroppen reagerar på de små proteiner, allergener som finns i urin, saliv, hud, och talgkörtlar på djuren. Så om du är allergisk mot  katt och katten slickar dig på armen så kan du få en lokal reaktion där. 

Det händer också att personer som är allergiska mot nötter får en reaktion när de kysser sin partner som just har ätit nötter. 

I de fallen är det ju inte saliven i sig som orsakar problemen, utan de ämnen som finns i saliven från tex katt och nöt.

Allergi mot sperma kan förekomma, vi har inte så mycket kunskap om det, men om du googlar så ser du att det finns en del skrivet. Föreslå att du ber din doktor på vårdcentralen om en remiss till en läkare som är duktig på detta.

Eva-Maria Dufva

Svar på tråden Kan man vara allergisk mot saliv?