• Dimisi

Ljuger ni för era barn?

Ibland är det nog lättare att "övertala" krånglande barn genom att säga något som inte är helt sant... Gör ni det?

Exempel:
    Olle vill inte ha sin mössa på sig. Du övertalar genom att säga att Spindelmannen (eller nån annan av barnets idoler) säkert skulle vilja ha en likadan mössa. Eller så försöker du få barnet att tro att mössan faktiskt ser ut som idolens mössa.

Nisse vill inte tvätta ansiktet innan ni ska hälsa på mormor. Du övertalar: "Man kan inte komma till mormor med smuts runt munnen. Då blir mormor ledsen." (Fast du vet att mormor alltid blir jätteglad av att se barnbarnen.)

Lisa vill inte borsta tänderna. Du övertalar med hjälp av tandtroll.

Det är 4 december och Maja bråkar i affären. Du får tyst på henne genom att säga att tomten inte kommer till bråkiga barn (trots att ni ger barnen julklappar varje år oavsett hur de har betett sig under året).

• Svar på tråden Ljuger ni för era barn?
  • Gladabarnensmamma

Jag ljuger sa gudarna grater.

Ungarna har "baskilusker" pa tanderna (baskilusker forsedda  med sag, skruvmejslar & annat - ute pa vandal-tur i kaften) "Stora Farbrorn" i afferen blir jattearg om man stoppar godis i fickorna Man vaxer bara nar man sover (och om man atit upp sin middag) Jag har getingar i mitt sovrum Borstar man inte tanderna tappar man alla tanderna pa gatan sa dom blir platta som pannkakor Spanner man inte fast sig i bilen sa ramlar man ut & blir platt som en pannkaka Jag vander pa klacken och sager "hej da, nu tar jag haxkvasten och flyger hem om ni inte kommer" nar dom inte vill folja med mig i t.ex. lekparken Byggarn Bob jobbar pa ALLA byggplatser Min bil kor snabbast ALLA hundar blir radda om man klappar dom utan att fraga matte/husse ALLT skrap man kastar i vattnet ater fiskarna upp & blir sjuka och kraks

Det ar en jargong vi har hos oss och jag vagar pasta att ungarnas tillit inte ar skadad av det, daremot har vi himla kul ihop och kor rollspel & annat kul fastan barnen ar ganska sma (2&3 ar). Varje morgon pa vag till dagis kor jag fel sa ungarna maste dirigera vart vi ska. Jag har glomt hur man klar pa sig och vaknar BARA om rullgardinen ar uppe... Vill ni hora mer?

• BlommyNess12
    Gladabarnensmamma skrev 2010-04-16 01:30:24 följande:
    Jag ljuger sa gudarna grater. Ungarna har "baskilusker" pa tanderna (baskilusker forsedda  med sag, skruvmejslar & annat - ute pa vandal-tur i kaften) "Stora Farbrorn" i afferen blir jattearg om man stoppar godis i fickorna Man vaxer bara nar man sover (och om man atit upp sin middag) Jag har getingar i mitt sovrum Borstar man inte tanderna tappar man alla tanderna pa gatan sa dom blir platta som pannkakor Spanner man inte fast sig i bilen sa ramlar man ut & blir platt som en pannkaka Jag vander pa klacken och sager "hej da, nu tar jag haxkvasten och flyger hem om ni inte kommer" nar dom inte vill folja med mig i t.ex. lekparken Byggarn Bob jobbar pa ALLA byggplatser Min bil kor snabbast ALLA hundar blir radda om man klappar dom utan att fraga matte/husse ALLT skrap man kastar i vattnet ater fiskarna upp & blir sjuka och kraks Det ar en jargong vi har hos oss och jag vagar pasta att ungarnas tillit inte ar skadad av det, daremot har vi himla kul ihop och kor rollspel & annat kul fastan barnen ar ganska sma (2&3 ar). Varje morgon pa vag till dagis kor jag fel sa ungarna maste dirigera vart vi ska. Jag har glomt hur man klar pa sig och vaknar BARA om rullgardinen ar uppe... Vill ni hora mer?
    Hahaha, du är likadan som mig alltså
  • mamita

jag ljuger massor om både tandtroll och en favorit är att beter man sig illa i affären så kommer vakterna...

• emmisss

Jag kan en bra lögn! :)

När glassbilen kommer och spelar sin melodi, så betyder det att glassen är slut! ;)

• mamita
    emmisss skrev 2010-04-16 09:51:24 följande:
    Jag kan en bra lögn! :)När glassbilen kommer och spelar sin melodi, så betyder det att glassen är slut! ;)
    hahahah bästa
  • sangria

jag förstår ärligt talat inte varför tilliten skulle bli lidande??? Det är inte som om man ljuger att man ska hämta på dagis och ingen dyker upp... Eller man ska göra något roligt och i själva verket gå till doktorn och ta en spruta!

Tvärtom så tror jag att många barn tycker att leken med att skrämma bort tandtrollen är en rolig lek, en som föräldrarna alltid vill leka minst två gånger om dagen. Att man måste klippa naglarna för att annars flyttar baciller in där under och bygger bo... Även på fötterna...

När min dotter ser andra köpa godis när hon vet att det inte är lördag säger jag att det är synd om dom för deras mamma har glömt att tala om att det inte är lördag... (vilket för allt jag vet lika gärna kan vara sant =) )

Jag skulle kunna fortsätta en stund till och jag tror fortfarande inte att jag är en sämre förälder, i takt med att barnet växer modifieras "lögnerna" så att man inte förolämpar deras intelligens. Plus att jag slipper det mina föräldrar sa till mig " det är så för att jag säger det! " ett argument jag aldrig lyckats köpa....

• Ilsa
    Dimisi skrev 2010-04-14 23:56:10 följande:
    Jag kom på ett till exempel: Någon i familjen, vi kan säga pappan, har ont i huvudet och behöver vara ifred. Han ligger i sovrummet och vilar. Barnen har inte märkt att pappa kommit hem, och frågar var han är, eller när han kommer. Du vet att de kommer att försöka gå till honom om du säger var han är. Säger du sanningen - att han är i sovrummet, behöver vila och att de inte får går dit - även om du vet att de små barnen kanske ändå kommer att försöka gå dit, och de större kanske kommer att börja tjata om att pappa ska ha vilat klart snart. Eller ljuger du och säger att du inte vet var han är, eller kanske undviker att svara på frågan och avleder genom att prata om något annat? Kallar du det att ljuga ifall du svarar "jag vet inte" eller "han kommer nog snart"?
    Skulle aldrig ljuga som dina andra exempel, fuo möjligen tandtrollen men det känns också lite fel -fast jag gör det ändå: mer som en lek: att vi ska jaga tandtrollen.
    Däremot ovanstående lögn måste jag nog kännas vid. Jag jobbar hemifrån och vissa gånger när pappar hämtat från dagis och de kommer hem så sitter jag kvar i källaren och min dotter tror att jag är "på jobbet". Jag har även sagt att jag "måste åka till jobbet" när hon inte vill gå till dagis.
  • Marie30

Jag såg en gång en intervju med Lars von Trier som talade om sin ångest som barn. Hans föräldrar var helt ärliga mot honom i alla lägen och när han frågade sin mamma om hon skulle dö under natten, svarade hon ungefär: Risken är inte så stor men jag kan inte lova att jag finns här i morgon. 

Han talade under intervjun om hur stolt han var över sig själv som ljugit för sina barn när det behövdes!
  • Dimisi
    Marie30 skrev 2010-04-17 20:59:19 följande:
    Jag såg en gång en intervju med Lars von Trier som talade om sin ångest som barn. Hans föräldrar var helt ärliga mot honom i alla lägen och när han frågade sin mamma om hon skulle dö under natten, svarade hon ungefär: Risken är inte så stor men jag kan inte lova att jag finns här i morgon.  Han talade under intervjun om hur stolt han var över sig själv som ljugit för sina barn när det behövdes!
    Det är nog ofta så, att man reagerar mot det man själv har upplevt som barn, och gör tvärtom.

Mina föräldrar manipulerade friskt, så därför är jag väldigt noggrann med att hålla mig till sanningen.

Sen är det nog olika från individ till individ hur man vill bli bemött. Vår ena son reagerar med ilska ifall man inte förklarar exakt korrekt. Den andre är mer lättsam och humoristisk. Han skulle nog faktiskt föredra tandtroll framför torr fakta, när jag tänker efter...
  • solida

Jag ljuger sällan för sonen, säger nog det som är närmast sanningen iallafall. När hans farmor gick bort i cancer sa vi inte hela sanningen (dvs beskrev hur sjukdomen tagit hennes liv) utan sa att hon blev trasig i kroppen och hjärtat kunde inte slå mer.
    En lögn som jag upplever dagligen på jobbet (förskollärare) är den här "Om inte du kommer nu går jag hem själv!" från föräldern och i de allra flesta fall får föräldern stå och se dum ut eftersom barnet inte kommer med och föräldern så klart inte kan lämna sitt barn och gå hem själv... Den lögnen har jag bestämt att jag aldrig ska köra med.
    När jag var liten och vi frågade vart mamma var (när hon t ex inte kommit från jobbet än) sa alltid pappa: "Hon har gått ifrån oss!" med ett obekymrat ansiktsuttryck. Det minns jag så väl och det kommer jag förhoppningsvis aldrig heller säga.

• Dimisi
    solida skrev 2010-04-18 09:19:29 följande:
    En lögn som jag upplever dagligen på jobbet (förskollärare) är den här "Om inte du kommer nu går jag hem själv!" från föräldern och i de allra flesta fall får föräldern stå och se dum ut eftersom barnet inte kommer med och föräldern så klart inte kan lämna sitt barn och gå hem själv... Den lögnen har jag bestämt att jag aldrig ska köra med.
    Ja, tomma-hot-lögner verkar vara ganska vanliga. Jag tror de har motsatt effekt, särskilt på sikt. Jag kunde tjafsa i evigheter med mina föräldrar för att de nån gång skulle stå för sina hot och verkställa dem. De ville oftast inte, eftersom de själva förlorade på dem. Men det kunde de förstås inte erkänna.
Svar på tråden Ljuger ni för era barn?