• ELMK

vilken grupp föräldrar har du mest fördomar för?

Jag tycker det är så extremt många som tycks ha väldigt starka åsikter och fördomar om alla typer av föräldrar.

Så min frågaställning och undersökning är för att se vilken grupp föräldrar majoriteten av alla på familjeliv har störst fördomar emot.

Om ni har fördomar emot någon annan grupp rösta annat och skriva gärna ner vilken grupp.

Elias 090109, BF 100525
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vilken grupp föräldrar har du mest fördomar för?
  • sukis

Jag som är ensamstående, arbetslös, höggravid och förmodligen tillhör kategorin "äldre" känner mig inte aaaalls träffad av sådana här röstningar

Skämt å sido... Som en del (som tur är!) redan har skrivit, så har tex civilstånd och ålder och sexuell lägning inte något som helst med föräldrakunskap att göra.

Så jag röstar på "Annat" - Trångsynta, fördomsfulla, själviska föräldrar, som också överför sina värderinga på barnen.
    -"Haha titta på min tuffing som just dängde till det där andra barnet med hinken och som nyss försökte pissa på katten där borta och som nyss sa 'fula neger' till henne där. Det är jag som lärt honom. Det är min coola unge, det!" Och kliar sig i röven med cigarettändaren..

• Koloraturell

Det är nog ensamstående föräldrar. Finns många goda skäl till varför man är ensamstående, men min erfarenhet är att ensamstående mammor (några pappor har jag inte mött) alltid har minst en son som beter sig som den värsta av skrikiga gap- och bråkungar och sen är hon själv trashig, hönsig, kan inte sätta gränser och gnällig.

Alltså, mest fördomar där. Fina äldre förstagångsföräldrar med alltför mycket pengar och för lite i skallen på andra plats.

• stresss

Annat, nämligen alla möjliga fördomar inklusive de flesta i listan... Och jag försöker att påminna mig själv att det är just fördomar!

• Meddelande borttaget
  • ELMK

det som är det intressanta med fördomar och åsikter är att de oftas inte stämmer, det är därför jag blir så trött på alla trådar som finns med massa fördomar där man pratar "generellt" om en stereotyp, och inte inser att det är just fördomar. ganska spännande att se hur folk har röstat och hur diskussionen går. jag anser att om man bara tog hand om sitt och slutade ha en massa fördomar och lät andra leva sitt liv så skulle allt bli så mycket bättre, världen skulle bli snällare på något sätt.

Elias 090109, BF 100525
  • Rulltrappa

haha, jag har inte reflekterat över det förut, men nog har jag lite fördomar när det kommer till äldre förstagångsföräldrar. att de ska vara väldigt pålästa, både på gott och ont.

• Stinky
    My Girls skrev 2010-04-10 11:06:38 följande:
    Sant så sant....första delen iaf. Jag har fruktansvärt många fördomar om yngre föräldrar och en bråkdel bekräftar att jag har fel Jag har absolut inga fördomar om dig då jag anser att man är ung förälder innan 20. Men som sagt, den gränsen är flytande för många. Jag planerade själv barn i din ålder. Så nöt eller inte, men speciellt här på fl så besannas mina fördomar om yngre och sen hittar jag ett guldkorn här och var.
    Kan inget annat än bara hålla med. {#lang_emotions_kiss}
  • Kali B
    mycketsaft skrev 2010-04-11 00:57:42 följande:
    Annat: alkohol/drogbergoende
    Fast det är väl ingen fördom, det är mer ett konstaterande att det inte är bra med drogmissbruk och barn. {#lang_emotions_smile}
    Det är liksom inget snack om saken.

En fördom kan ju vara tex att alla mörkhyade män har en skitstor k'k. {#lang_emotions_dreamer}
    Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Poison82

Kom på en till stor fördom jag har.
    Folk som skaffar barn med olika.
    Där spelar jag upp ett senario i mitt huvud om att dem har sex hit och dit och använder barnet som en sorts säkerhet att få killen att stanna eller känner sig ensamma i livet för att dem inte kan behålla killarna.
    Det behöver ju inte vara på detta viset men så tänker jag iaf när jag hör folk f¨barn med den ena efter den andra

• Bling1975

Jag får nog mest fördomar när det är en kombo av några av alternativen ung, dålig ekonomi och flera pappor.

När det gäller unga föräldrar (20-25) så tänker jag dock oftast att de kommer från en håla och det är väl iofs en fördom även om det stämmer statistiskt också att man är äldre i storstäderna.

Med flera pappor så är det nog mest om det är oseriösa förhållanden. Att någon är skild/separerad efter ett längre förhållande, träffar en ny och får ett till barn så tänker jag inte alls på det.

Annars har jag mest fördomar mot föräldrar som har ett dåligt språk både i tal och skrift. (Och nu menar jag såklart inte de som är dyslexiska.)

Stitch längtar efter Lilo
  • Tazocina

Jag var precis på snittåldern när jag fick barn (29år) och har nog fördomar både mot unga och gamla föräldrar även fast man försöker att inte ha det.

• minimalin
    chrissandra skrev 2010-04-10 00:16:27 följande:
    Varför tror du att föräldrar som har det lite bättre ställt döljer något?Vad skulle de dölja i så fall?
    Inte vet jag... kan ju vara vad som helst. Alkoholism, övergrepp av olika slag, otrohetsaffärer, skulder... nu säger jag inte att det är så, den här tråden handlar om fördomar ;)
    Det verkar som att om man har mycket pengar, sjysst hus, två bilar och bra jobb så är man en bättre förälder, men att man har det bra matriellt säger inget om hur psyket är.
    Liv och John - znuzen.blogg.se
  • mycketsaft
    Kali B skrev 2010-04-11 08:45:28 följande:
    Fast det är väl ingen fördom, det är mer ett konstaterande att det inte är bra med drogmissbruk och barn. Det är liksom inget snack om saken.En fördom kan ju vara tex att alla mörkhyade män har en skitstor k'k.
    ok, iofs.. men då tar jag före detta drogmissbrukare :) Fördommarna är då alltså att de inte tar hand om barnen tillräckligt bra pga sina kompiskretsar och att risken för återfall är stor..
  • Kya
    Kali B skrev 2010-04-11 08:45:28 följande:
    Fast det är väl ingen fördom, det är mer ett konstaterande att det inte är bra med drogmissbruk och barn. Det är liksom inget snack om saken.En fördom kan ju vara tex att alla mörkhyade män har en skitstor k'k.
    fast det är väl ingen fördom heller? en fördom är ju en negativ grej, det är inte vidare negativt att mörkhyade har stora k*ukar... en fördom är väl snarare att typ... alla unga mammor röker och dricker alkohol i stora mängder varje helg.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Kali B
    Kya skrev 2010-04-12 17:56:57 följande:
    fast det är väl ingen fördom heller? en fördom är ju en negativ grej, det är inte vidare negativt att mörkhyade har stora k*ukar... en fördom är väl snarare att typ... alla unga mammor röker och dricker alkohol i stora mängder varje helg.
    Nja, en fördom kan också vara positiv.
    Det var just därför jag tog ett "positivt" exempel, om man nu gillar mastodonter. {#lang_emotions_laughing}
    Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Kya
    Kali B skrev 2010-04-12 18:53:08 följande:
    Nja, en fördom kan också vara positiv. Det var just därför jag tog ett "positivt" exempel, om man nu gillar mastodonter.
    kan det det? ja då lärde jag mig något nytt, jag trodde att en fördom alltid är negativ.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Meddelande borttaget
  • ELMK
    Storkenflyger skrev 2010-04-13 22:10:29 följande:
    Ja och det är därför TS frågeställning är otydlig. Repeterar från Wikipedia vad en fördom är: En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra. Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma.
    fördom som fördom om den sedan är bra eller dålig så är det fortfarande en fördom eller hur. sedan att alla tolkar en fördom som negativ är en annan sak eller hur så varför skulle ts vara otydlig?
    Elias 090109, BF 100525
  • neelliee

Inte så mycket fördomar men en del kunskap och medvetenhet om aktuell forskning. Att barn till högutbildade oftare klarar sig bättre i skolan än barn till lågutbildade är ingen fördom utan ett faktum. För att ta ett exempel av flera tusen.

Tycker många på Fl verkar ha svårt att skilja på allmän, vedertagen sanning och på personlig upplevelse, på fördom och fakta, på ovanligt och på omöjligt...

Det kan gå bra för en förälder oavsett ålder, socioekonomisk status, kontaktnät, relationer, ekonomi osv. Det kan också gå dåligt oavsett. Men det finns forskning som visar att vissa problem är vanligare i vissa ålders/status/ekonomiska grupper. Vanligare, inte att alla drabbas eller att ingen drabbas i någon annan grupp. Utan just vanligare.

Svar på tråden vilken grupp föräldrar har du mest fördomar för?