• Bia 80

Mjölkallergi

Hej!

Min son är drygt 2 år och har haft ständiga besvär med mage samt öroninflammationer och div infektioner (bla lunginflammation).

Har sökt läkarhjälp för detta som gjorde allergitest som visade små halter antikroppar mot komjölk och äggvita. Läkaren tyckte då att vi fortfarande kunde ge mjölk då han endast är överkänslig (enl hennes mening). Då vi ändå uteslöt mjölk ur kosten helt och hållet såg vi redan efter 1 vecka klar förbättring av magbesvären (inga diareér). Med andra ord vill jag utesluta mjölken fortsättningsvis. Läkarens kostråd var då att ge mjölkersättning för barn med komjölksallergier.

Min undran är varför? Havremjölken är berikad med bla kalcium. Proteiner får man av kött o grönsaker.
    Detta ersättningspulver smakar pyton och inte ens med god vilja kan jag få maten att smaka bra med detta.

Vad är kostråden i regel för barn med komjölksallergi? Jag får inget bra gehör hos min läkare som mer eller mindre JAG fick övertyga att min son inte tål komjölk.

Tacksam för svar!

♥ Adrian ♥
  • Svar på tråden Mjölkallergi
  • Allergiexperten EvaMaria

Hej.

Mjölkersättningar använder man främst för mindre barn som kan ha svårt att få i sig komplett näring på annat sätt. Om ditt barn äter fullvärdig kost på andra sätt så behövs inte mjölkersättning. Det är, precis som du säger, främst kalk (Kalcium) som man ska vara extra noga med att kompensera för när man utesluter mjölkprodukter.

Om din son blir bättre i magen av att utesluta mjölk ur kosten så är det svar nog för att avstå från mjölken. Men det är bra att då och då pröva om han har utvecklat tolerans mot mjölk framöver genom att ge honom små mängder och vara uppmärksam på hur han mår av det. Det kan man göra med några månaders mellanrum. Det är mycket vanligt att mjölkallergi växer bort före sex års ålder.

Marianne Jarl

Ombudsman för Astma- och Allergiförbundet

Svar på tråden Mjölkallergi