• Anonym
    Äldre 9 Apr 22:15
    26846 visningar
    15 svar
    15
    26846

    Två missfall på rad, betyder detta missfall vid en ev tredje graviditet?

    Jag hade ett missfall i vecka 9 i december. Det var skitjobbigt och det blev även en del komplikationer pga kvarvarande slemhinnerester. Hur som helst, efter många koller efteråt och ett gravtest hos gyn ca 8 veckor efter missfallet konstaterades att allt var bra och gravtestet visade helt negativt, dvs inga hormoner kvar efter grav.

    Sen, efter nästkommande mens, hade vi sex vid ägglossningen. Sen kom inte min mens. Jag testade svagt svagt positivt strax efter bim och sedan började jag blöda två dagar senare. Tror alltså även detta var ett missfall, i så fall i vecka 5.

    Nu till min fråga/fundering.. Om jag nu har fått två missfall, ökar detta risken betydligt för ett missfall även en tredje gång? Har inga barn sedan tidigare och längtar så mkt efter en liten bebis.

    Tacksam för alla svar jag får!

    /rädd för att bli gravid igen med rädsla för missfall...

  • Svar på tråden Två missfall på rad, betyder detta missfall vid en ev tredje graviditet?
  • Anonym (vänne­n)
    Äldre 9 Apr 22:36
    #1

    Hej!


    Har själv ingen erfarenhet men min vän fick två missfall, gick till gyn och fick en kur mot bakteriell vaginos och sen blev hon gravid igen. Nu är deras dotter snart 1 år.
    Går du hos ngn gyn/bm som kan hjälpa dig och kanske lägga upp en plan?
    Stort lycka till!
  • Anonym (lollo­)
    Äldre 10 Apr 11:15
    #2

    Jag har fått 2 MF och nu tredje gången finns en liten bebis i magen går in i v 18 i morgon och jag känner hur den buffar och sparkar :)
    Jag var oxå orolig och läste och tog reda på en massa fakta och info, och 2 MF är vanligt men 3 är betydligt ovanligare!  Så du har större chans nu än första gången du blev gravid! risken för MF är längre 3:dje gången än 1:a ! :D

  • Anonym (lollo­)
    Äldre 10 Apr 11:17
    #3

    Kan berätta att detta är mitt första barn också!

  • Äldre 10 Apr 11:18
    #4

    Jag har fått sent missfall, utomhavadenskap och nu väntar vi vår älskade bebis. Är nu redan i v 28, oj vad tiden går fort.

  • Äldre 10 Apr 12:59
    #5

    Risken för 3 missfall är bara 1% så för de allra flesta går tredje graviditeten bra.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Apr 18:35
    #6

    Tack alla ni för era svar! Betyder mycket!

    Jag har funderat på det där med bakteriell vaginos. Har dock varit hos gyn flera gånger och hon har friskförklarat mig. Fick dessutom antibiotika efter infektionen vid första missfallet, så det känns som alla bakterier borde vara borta.

    Hoppas hoppas verkligen allt går bra nästa gång!! =)

    Någon mer med erfarenhet kanske?

  • Anonym
    Äldre 11 Apr 16:14
    #7

    jag vet precis vad du går igenom o är precis i samma sitts..
    jag har läst o läst, precis allt om missfall och som experter och läkare skriver så verkar det vara så att 2 är vanligt och 3 är ovanligt.

    Det är inte ovanligt att få 2 missfall och att den 3e graviditeten blir lyckad.
    Så jag vet inte, kanske ska man hoppas på det, vi har nog helt enkelt hafr otur, vi får tänka så, vi får glädjas åt att vi faktiskt KAN bli gravida, vissa har ju det problemet men vi kan ju som sagt och det måste ju vara nått positivt i det hela..
    Sen att det har slutat i missfall tänker jag bara är otur.

    Nu sitter jag här gravid igen och jag hoppas, håller tummar o tår att det ska bli våran tur nu, 3e gången gillt, ska ringa BM och Gyn imorn, boka tid för ett vul, kanske kan lugna mig lite.

    Jag önskar dig all lycka och håller mina tummar för oss båda
    och tänk att du väntar barn, inte missfall.

    Chansar man inte, vinner man inte.

    Puss

  • lillis
    Äldre 11 Apr 19:48
    #8

    Är gravid nu för 4:dje gången. Har en grabb på 5 år, och efter det har jag varit gravid 2 gånger. Den ena gången slutade med ett sent missfall i v14 och nu senast fick vi avbryta vår graviditet då dom upptäckte en missbildning på huvudet på ultraljudet i v18. Men nu äntligen  har vi plussat igen, men känner mig så himla rädd.... Känns väldigt skönt att läsa att det är ovanligt att få 3 missfall på rad... Hoppas hoppas det går vägen för oss alla!!! Lycka till!

  • london­fredri­ka
    Äldre 11 Apr 20:11
    #9

    Hej ville bara dela med mig av våran historia.


    Fick en dotter i December 06 med en pappa som lämnade mig tidigt i graviditeten. Träffade min nuvarande när dottern var 6 veckor och föll pladask. Gasnka snar var vi sugna på ett syskon och gjorde vårat första försök i Oktober 07 men missade ÄL, November var det uppehåll pga resa och i December blev vi gravida direkt. I v.8 fick vi tyvärr MF och min  värld rasade, hade aldrig ens trott att det skulle kunnat ske mig.
    Försökte och försökte igen och i September 08 tog det sig äntligen igen. I v.12 fick vi ett MA konstaterat efter ett VUL i v.9 då fostret bara var ett par millimeter och i v.12 var det en ofostrig grav.
    Det kändes som om jag gick itu, hade aldrig trott att det skulle hända två gånger även om jag oroat mig för ett MA/MF. 
    Jag bar precis samma tankar som er och gick och kollade mig för BV men hade ingen. 
    Helt oplanerat och oväntat blev jag gravid bara 2 veckor efter MA't utan att ha haft mens och var livrädd. Kände att jag psykiskt inte skulle orka en sväng till.
    Idag är min andra dotter 7 månader och mår toppen :D
    DESSUTOM är jag helt oplanerat gravid igen med BF bara dagar ifrån min yngstas 2års dag och är mao redan i v.18.
    Den här gången bar jag också en viss oro för MF/MA men kände mig ganska lugn, tänkte eftersom det var så "dålig timing" på den här graviditeten så skulle det nog gå vägen och nu har jag en liten en som gör kullerbyttor i magen i skrivandes stund.
    Givetvis finns det en risk att du får ett 3'e MF, ingen kan garantera dig att det inte kommer hända men jag tror att det är chansen inte är så stor.
    Jag skulle råda dig till att prova igen, skulle ni få ett 3'e MF så kallas det upprepade MF's och då kan ni få medecinsk hjälp med utredningar osv eftersom det är så pass ovanligt.
    Jag önskar er all lycka och hoppas att ni slipper vara med om ett 3'e någonsin!
  • Swedis­h down under
    Äldre 12 Apr 02:19
    #10

    Jag har en kompis som har tre friska barn med 2 ar mellan dem. alla tre ar oplanerade (P-PILLER). forutom dem tre har hon aven haft 12 missfall - alla i vecka 12 och 13...


    det kan sluta lyckligt med friska barn trots att du far missfall!
  • Äldre 19 Apr 16:39
    #11

    Jag fick två MA på raken och sen en dotter som nu är 17 mån och går just nu igenom ytterligare ett missfall (syskonförsök) som troligtvis också är ett MA (suck) Så det kan gå jättebra! Håller tummarna för dig!!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Apr 20:06
    #12

    Tack alla ni som har delat med sig av sina historier, det värmer! Det känns bra att höra att det till slut har gått bra för många av er trots upprepade missfall. Grattis till era små! =)

    Jag har mens nu och vid nästa ägglossning om ett par veckor planerar vi att försöka igen. Hoppas på bättre lycka då! =)

    Ha det gott allihop! Kram

  • Anonym
    Äldre 18 May 19:46
    #13

    Nej det gör det inte. Jag hade ett missfall i vecka 5, testade positivt efter jag haft mens i 4 dagar som gjorde mkt ondare än vanligt.
    Sen ett MA i v 13, fostret hade dött i v 10 och jag skrapades. Fick mens 5 veckor efter det, blev gravid igen och fick min dotter.

    Efter tre missfall så gör de väl en liten utredning men du ska inte oroa dig. Så fort jag fick hålla i min dotter så kände jag att självklart var det menat att just hon skulle komma till oss! Att jag skulle bli gravid just den månaden, vid just den ägglossningen, annars hade det aldrig varit hon.

  • Äldre 26 Apr 22:18
    #14

    jag är snart 40 och har 2 stora barn 17 och 13 år har gift om mig och min man har inte barn vi vill ha ett barn tillsammans men har fått MF november tidigt MF och mars vecka 10 ,nu fick jag mensen tillbaka som det ska och vi prickade in ÄL men är så oroligt att bli gravid och få MF igen .

  • Anonym (Oroli­g)
    Thu 11 Aug 2022 10:23
    #15

    Hur har det gått för trådstartaren? Någon graviditet ännu? :) 

    Jag är i samma sits, har två missfall bakom mig (ett MA och ett tidigt MF). Detta på ca ett halvår. Första barnet. 


    Är så rädd att jag inte kan behålla något barn :(
    Tack för alla era fina historier där det gått bra, det peppar en lite mitt i alla oro :)

Svar på tråden Två missfall på rad, betyder detta missfall vid en ev tredje graviditet?