• Rude Billy

När är det OK att slå ett barn?

Sitter och tittar på SVT 24 nu när det är en dokumentar om hurvida det är rätt eller inte rätt att slå ett barn.

Det pratas om en kille i fyran som blev slagen av en rektor eftersom att han hade haft (se HAFT) keps på sig. Det hade varit en tävling i klassen och priset var kepsar, rektorn fick reda på att det bröts mot skolregeln som säger att man inte får ha keps innomhus. Hon marsherade ner till klassrummet och började, enligt barnen, skrika och gick fram till en elev och slog honom på armen.
    Jag tycker INTE att det är ok!

Det togs även upp om en man som hade gett en 12-åring två örfilar efter att barnet hade haft sin cykel på en tom uteservering.
    Mannen hade sagt till pojken att ta ner cykeln från uteserveringen och pojken hade gjort som han hade blivit tillsagd.
    Trots det gick mannen efter honom och utdelande två örfilar!
    Detta polisanmäldes och kom sedan upp i rätten.
    Samtidigt som rättegången hölls så var det ett flertal (äldre) människor som demonstrerade utanför MOT pojken.
    De tyckte att mannen hade gjort rätt!!

Ett annat fall var en 15-årig flicka som blivit slagen av en man för att hon stått och rökt. Som jag förstod det slog han henne först i huvudet, sedan sparkade han henne på rumpan och gav henne efter det ett slag på läppen. Han slog även hennes mobil ur handen då hon sagt "om det är okej att du fotar mig, får jag fota dig!" Då mannen skulle fotografera henne.

Man fick även se en filmsnutt där en kille åkte skatebord ner för ett gäng trappor, tydligen hade de även klättrat på en soptunna.
    Sedan ser man en äldre kvinna ta kort på den skateboardåkande pojken och hon säger "det där ska ni lägga av med!".
    Sedan går hon mot pojken som filmar och utdelar ett slag mot honom.
    Han säger åt henne att hon inte ska putta honom på huvudet och hon säger "jag puttade dig inte jag nuddade dig inte ens!".
    Man ser tydligt hur pojken blir träffad.
    När hon säger att hon tänker anmäla pojkarna kontrar den filmade pojken med att även han kan anmäla henne för att ha slått honom då säger hon "du skulle bara våga!"

Så jag undrar NÄR är det okej att slå barn?
    ÄR det okej att slå barn?
    Hur kann vuxna människor ursäkta att en annan vuxen människa har SLAGIT ett barn för att den vuxne har blivit provocerad?

Som en av de medverkande i dokumentären sa "Inte hade jag som rektor blivit ursäktad för att jag örfilat en lärare som var hotfull!"
    Varför ursäktas vuxna människor som slår ett barn?
    Vad är det för land vi lever i?
    I rule, you dont. Deal with it!!
  • Svar på tråden När är det OK att slå ett barn?
  • Rude Billy

glimma76:
    Fast HUR vet du att det är föräldrarnas fel?Barn/ungdomar/tonåringar kan betee sig som änglar i närheten av sina föräldrar och verkligen använda sig av sitt goda beteende men i kompiskretsar (och särskillt om det fanns äldre med) så vill de verka coola.<br>Hur gör man det?<br>Jo man tjafsar med vuxna och skriker det ena och det andra för att verka tuffa.<br>Det har knappast att göra med att föräldrarna brustit i sitt jobb som föräldrar utan snarare om grupptryck!

I rule, you dont. Deal with it!!
  • Miss Cee

Det är ALDRIG okej att slå NÅGON med undantag av självförsvar.

Tom småbarn vet att det inte är självförsvar om du drar till någon för att den sa något dumt. Då är det hämnd, inget annat.

Sen finns det ett antal situationer då det kan vara förståeligt att man tappar besinningen. Om jag hittade en snorunge i full färd med att slå ihjäl en katt med en hammare, så ja, då hade jag nog också kunnat skita i vad som var rätt.
    Eller kvinnan här på FL som var ute och gick med sin bebis och en tonåring fullt medvetet sprang fram och kastade en hård isboll rakt i ansiktet på bebisen som låg och sov i vagnen. Hade jag varit hon hade jag gärna dragit till den killen som gjorde så.

Men det innebär inte att det är ok. Båda vuxna "jag" ska i det läget fällas av domstolen. För våld kan aldrig vara ok.

• enny signatur
    Glimma76 skrev 2010-04-11 19:10:40 följande:
    Han kanske lär sig att det inte är riskfritt att skrika GUBBDJÄ*UL till höger och vänster. Att alla gubbar inte bara vänder andra kinden till, utan att det kan komma en konsekvens utav det, och det är ju en bra lärdom inför framtiden. Det är inte riskfritt att skrika skällord till vem som helst. Det vet ju även vi vuxna.... eller?? OM vi går fram och skriker idiotdjä*vul till en främling, eller förstör andras egendom med flit, så vet vi, de flesta av oss, att det finns en stor risk att vi blir slagna.
    så om gubben sagt "ungjävel" till honom så hade han fått slå gubben? Varför har jag svårt att tro att pensionärerna skulle stå och demonstrera till stöd för barnet då...
    Jag ser att man får slå ett barn när det är enda sättet att få slut på den FYSISKA misshandeln som just då sker av barnet. Om en 15åring står och slår en 2åring så förstår jag att man smäller till denne 15åring. Men jag tror på att prata och ordets makt.
  • Mullemonster
    Manchester skrev 2010-04-10 15:05:01 följande:
    Oavsett hur provocerande barnet uppträtt är det inte OK att använda våld som straff. Däremot anser jag att man bör få använda våld mot barn i samma situationer som man får använda våld mot vuxna. I första hand för att försvara sig själv eller någon annan. I mitt arbete som lärare har jag ett par gånger fått slita och dra (=milt våld) i en elev som slår någon annan och inte slutar vid tillsägelse. I förlängningen får man ju också använda våld för att försvara sin egendom, men bara om man samtidigt är hotad. Om jag håller i min handväska och någon försöker ta den så har jag rätt att slå till för att han ska släppa om han annars hotar att dra omkull mig eller slå mig.Jag har också för mig att man får hålla fast en brottsling tills polisen kommer, men det handlar kanske mer om tvång än om våld. I vilket fall så bör det gälla lika oavsett om brottslingen är över eller under 18.
    Kallas för envarsgripande och får ske om brottet har fängelse i straffskalan. Dit hör t ex inte olaga intrång, förtal, förolämpning. Däremot misshandel.

Vad gäller självförsvar, nödvärnsrätt, är den ganska begränsad och uttrycket så mkt våld som nöden kräver, finns ej längre idag. Istället ska våldet stå i proportion till vad situationen kräver och du får bara använda våld om du känner att ditt liv är hotat.
    Du kan också ta över ngn annans nödvärnsrätt, t ex om du ser ngn slå eller vara på väg att slå ditt barn. Dock är det lätt att överträda gränsen för hämnd, du får ALDRIG följa efter, inte ens en meter, din angripare - då är det inte längre nödvärn.
  • Jollybolly
    Glimma76 skrev 2010-04-11 19:10:40 följande:
    Jag tror inte denna 12åring blev rädd. En så kaxig kille som skriker skällord och vandaliserar krävs det nog mer för att skrämma. Han var ouppfostrad och i botten är det hans föräldrars fel. Men säg vad mannen skulle göra...... Han kanske lär sig att det inte är riskfritt att skrika GUBBDJÄ*UL till höger och vänster. Att alla gubbar inte bara vänder andra kinden till, utan att det kan komma en konsekvens utav det, och det är ju en bra lärdom inför framtiden. Det är inte riskfritt att skrika skällord till vem som helst. Det vet ju även vi vuxna.... eller?? OM vi går fram och skriker idiotdjä*vul till en främling, eller förstör andras egendom med flit, så vet vi, de flesta av oss, att det finns en stor risk att vi blir slagna.
    det enda gubben bevisade när han slog pojken var att pojken hade rätt, han är en gubbjävel som dessutom slår barn.
  • enny signatur

Kvinnan i filmen som smäller till den på parkeringsplatsen då? Var de tockså befogat? Är det helt enkelt så att man får slå de som är mindre?

• Triskele
    Glimma76 skrev 2010-04-11 19:11:47 följande:
    Nu tryckte jag för snabbt. Det är inte ok med våld, men det är inte värre med en örfil än vad det är att kalla nåogn gubbdjä*vul och förstöra egendom med flit. Pojken betedde sig värst och fick en konsekvens för det.
    Jo, det är faktiskt värre att nyttja våld än att vara otidig och uppkäftig.
    Det är inte ok att tillgripa våld gentemot okvädingsord.
    Konsekvensen ska knappast vara misshandel och kränkning. Det lär knappast barnet att bete sig bättre. Tvärtom lär man då barnet att nyttja våld.
    *ideas are bulletproof*
  • Pelleping

Om man inte får slå vuxna varför ska man få slå barn?
    För att de är mindre?

• enny signatur
    Pelleping skrev 2010-04-17 10:33:54 följande:
    Om man inte får slå vuxna varför ska man få slå barn? För att de är mindre?
    ska man få slå äldre? Eller är de heliga?
  • uppdragmamma
    Leo1977 skrev 2010-04-16 06:52:33 följande:
    Det är ALDRIG okej!
    precis
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
Svar på tråden När är det OK att slå ett barn?