• AW76

Hur har ni pottränat riktigt bestämda 2-åringar?

Min dotter är drygt 2 år - och med en vilja av järn. För några månader sen visade hon intresse för toaletten. Att "kissa" bestod dock i att slänga ner papper.. men hon fick ju hursomhelst sitta där och få lite toa-vana. Det kom aldrig nåt kiss dock.

Det blev inte så mycket mer "träning" eftersom det var smällkall vinter. Men nu har hon självmant börjat ta av sig blöjan. Men när vi nu föreslår "kissa på toaletten/pottan" så är det såklart "NEJ". Hur går vi vidare nu? Vore ju jättedumt att inte haka på nu när hon själv tar av sig blöjan!

Vår son tränade vi när det var lite varmare ute. Han blev torr på 1 vecka från att vi började. Men denna bestämda dam har en helt annan vilja och temperament än vad sonen har. Misstänker att det blir lite mer jobb här.

Vi funderar på att åka o handla en potta som hon får välja ut. Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur har ni pottränat riktigt bestämda 2-åringar?
  • Flickan och kråkan

Vi är i samma sits. Vår äldsta är 2 år och 3 månader drygt. Han vet alldles utmärkt vad pottan och toaletten är till för men vill inte gå i närheten av den. Numera talar han ofta även om när han kissar och vill byta blöja. Är blöjan rejält kissig, så tar han av sig den själv och slänger den i blöjhinken . Vill INTE sitta på pottan eller toaletten.

Förra fredagen så frågade jag som många gånger tidigare om han ville pröva att kissa på pottan när han kom och ville byta blöja. Glatt sprang han in i badrummet, tog av sig blöjan, drog fram pottan och satte sig och kissade ett par ordentliga skvättar. Kom även lite bajs. Han tyckte att det var kul att hjälpa till att hälla ut det hela i toaletten och spola. Jag tänkte i min enfald: "Ja! Nu kommer det!" men inga fler sådan spontana infall. Vrålar argt nej om pottan kommer på tal.

Han vet ju bevisligen vad man gör på och med pottan, men jag vet heller inte hur vi ska göra......man kan ju liksom inte tvinga honom. Det är tvärstopp. Vi kanske inväntar sommare.....

• AW76
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-10 11:17:46 följande:
    Vi är i samma sits. Vår äldsta är 2 år och 3 månader drygt. Han vet alldles utmärkt vad pottan och toaletten är till för men vill inte gå i närheten av den. Numera talar han ofta även om när han kissar och vill byta blöja. Är blöjan rejält kissig, så tar han av sig den själv och slänger den i blöjhinken . Vill INTE sitta på pottan eller toaletten. Förra fredagen så frågade jag som många gånger tidigare om han ville pröva att kissa på pottan när han kom och ville byta blöja. Glatt sprang han in i badrummet, tog av sig blöjan, drog fram pottan och satte sig och kissade ett par ordentliga skvättar. Kom även lite bajs. Han tyckte att det var kul att hjälpa till att hälla ut det hela i toaletten och spola. Jag tänkte i min enfald: "Ja! Nu kommer det!" men inga fler sådan spontana infall. Vrålar argt nej om pottan kommer på tal.Han vet ju bevisligen vad man gör på och med pottan, men jag vet heller inte hur vi ska göra......man kan ju liksom inte tvinga honom. Det är tvärstopp. Vi kanske inväntar sommare.....
    Ja vad gör man? {#lang_emotions_laughing}

Vår dotter är så bestämd att hon fick åka till affären utan blöja. (riskfyllt - jag vet! Och mycket riktigt kom kisset i bilstolen på vägen hem. Men man måste ju börja nån gång. Får väl ha med mig massor med ombyten fortsättningsvis..)

Hon valde ut en sån där hög Babybjörnpotta i rosa. Så får vi se vad som händer nu.. Jag tror dock på att följa barnets signaler i detta. Vill hon inte ha blöja så slipper hon. (jag lovar - henne tvingar man inte på vare sig kläder eller blöja! Jo ytterkläder förstås men innekläder väljer hon numera om man inte vill bli gråhårig över en dag {#lang_emotions_wink})

Tycker iallafall att det är bra att hon inte vill ha blöja än att hon är ett sånt barn som klamrar sig fast vid blöjan. Längtar också tills det blir varmare ute. DEt var så vår son blev torr: sprang naken på tomten. Gick hur bra som helst.
  • Flickan och kråkan
    AW76 skrev 2010-04-10 11:30:15 följande:
    Ja, här finns nog tyvärr en hel del av blöja = trygghet , men jättepositivt att han börjat ta av sig den själv tycker jag och att han faktisk själv tog initiativet att gå på potta....även om det bara var en gång . Han är inte mycket för att springa näck, men det har blivit bättre. Här tvingar man heller varken av eller på blöjor och kläder .
  • AW76
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-10 11:38:45 följande:
    Ja, här finns nog tyvärr en hel del av blöja = trygghet , men jättepositivt att han börjat ta av sig den själv tycker jag och att han faktisk själv tog initiativet att gå på potta....även om det bara var en gång . Han är inte mycket för att springa näck, men det har blivit bättre. Här tvingar man heller varken av eller på blöjor och kläder .
    Absolut! Det är en bra början.

Kan berätta att vår son (som nu är 4½ år) bajsade i blöja 1 år efter att han hade blivit torr. Det var hans trygghet. Man trodde aldrig att dagen skulle komma då han skulle vilja bajsa i toa. Men den dagen kom för nästan 1 år sen nu. {#lang_emotions_smile}

Och angående dottern så har hon nu provsuttit sin potta och faktiskt skvätt några droppar i den. Är mer orolig angående bajset.. Igår lyckades hon med konsstycket att komma med en helt nedbajsad rygg fastän hon då hade blöja. Hon satt väl o lekte med det på nåt sätt. (hon var ensam i sitt rum - och tyst - ganska länge. Borde förstått att det var hyss på g {#lang_emotions_wink})
Svar på tråden Hur har ni pottränat riktigt bestämda 2-åringar?