• cina006

Håller på separera - mamma med panik och ångest

Har sedan någon månad tagit mitt livs svåraste beslut !!

Har efter 15 år valt att lämna min sambo (och pappa till våra två barn 3 och 7). Jag har under många år gått och försökt ändra min man genom att säga saker till honom som jag inte är nöjd med. Han har inte sagt så mycket tillbaka utan mer eller mindre ok vi får försöka göra så bra vi kan och så har han varit bra och duktig i ett par månader. Sedan tillbaka till allt det vanliga igen !!! Jag vet oxå att jag är skuld till en del oxå så klart! Men nu sedan två månader tillbaka har jag sagt ordentligt att jag inte vill längre. Jag vill att han ska flytta ifrån vårat hus (för han jobbar på annan ort). För hans del så kom det som en chock att jag ville separera, han förstår inte alls. Ändå så är det bara en liten stund innan jag sa till på skarpen så sa han när vi skulle på skidsemester att om det inte funkar under de dagar vi var iväg så ville han inte bo tillsammans längre. Jag tyckte ju då inte att det funkade så jag sa att jag inte ville och sedan fick jag säga det igen och igen och nu tycker han att allt går för fort. Allt detta tror jag att jag klarar nu med vänners hjälp, men jag har SÅÅÅÅÅÅÅÅ stor ångest och panik för hur mina barn ska få det. Våran son (7) vill inte vara med hemma med pappa själv(pappa slår inte utan kan psykiskt vara stygg) och jag tror att det är så att barnen inte känner sig säkera på något sätt. Många säger att jag får förlika mej med mitt val och sedan bara ta det som det blir. Jag kommer från en stor familj där vi gör mycket tillsammans, han har bara sin mamma och de firar inte ens jul (men han ska tvunget ha barnen på jul....). Jag undrar väll mest med mitt llllåååååånnnnggga utlägg här, gör jag rätt? Ska man ångra sig och gå tillbaka inågra år (mest för 7-åingen som haft några jobbiga år och inte kännt sig säker mer än med mej) och då ta ett ev beslut igen. Jag menar inte att jag ska ångra mej utan att vi går i rådgivning eller sådant, utan det gör så vansinnigt ont i mej när jag tänker på ungarna och hur de ska ha det utan mej (självisk kanske).... Någon som kan ge mej någon hint om ifall jag gör rätt eller fel !!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 06:31
    Känns som jag ska gå itu av fel val !!!! Hur har ni andra kommit över detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:45
    se mitt inlägg för uppdatering. vill GÄRNA HA SVAR från någon som kanske kan trösta mej lite.
  • Svar på tråden Håller på separera - mamma med panik och ångest
  • Nyfiken gul

man ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG NÅNSIN hålla ihop för barnens skull och allra helst inte om det inte är bra för barnen att fortsätta ihop. Att vara psykiskt stygg är PRECIS LIKA ILLA som att han skulle ge dom en örfil då och då. Man kan få lika många och långa ärr i själen av psykisk misshandel som fysisk. och betänk också att psykisk misshandel i många fall aldrig läker.. jag tror inte att du vill att din son ska hata sin pappa om några år - vilket kommer att bli fallet om du inte sätter ner foten och gör något.

och han kommer INTE att tacka dig för att du stannar kvar....
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • cina006

Jag förstår helt och hållet vad du menar, men det korkade är att jag vet detta, men det gör ONT som fasiken i min kropp. Det känns inte som jag gör rätt beslut ändå. Det känns som om jag tar livet från mina barn.
    Varför ska man behöva känna på detta sätt - och varför kan jag inte lugna mej i mitt beslut? Jag förstår inte hur någon kan separera när det ska göra så här ont.

Nu har jag haft en någerlunda bra dag (men jag kan inte sova nästan på nätterna). När jag inte sover så bara målar jag upp scenarion om hur dåligt mina barn får det när de inte kan vara med på det eller det eller något annat. Jag vet ju egentligen att det är ju klart att allt kan man säkerligen lösa - men jag "hittar" nog på saker hela tiden för att jag inte vill det ska bli fel !!!!

usch - dette e hemskt !!!

• Nyfiken gul
    cina006 skrev 2010-04-11 06:19:28 följande:
    Jag förstår helt och hållet vad du menar, men det korkade är att jag vet detta, men det gör ONT som fasiken i min kropp. Det känns inte som jag gör rätt beslut ändå. Det känns som om jag tar livet från mina barn.Varför ska man behöva känna på detta sätt - och varför kan jag inte lugna mej i mitt beslut? Jag förstår inte hur någon kan separera när det ska göra så här ont. Nu har jag haft en någerlunda bra dag (men jag kan inte sova nästan på nätterna). När jag inte sover så bara målar jag upp scenarion om hur dåligt mina barn får det när de inte kan vara med på det eller det eller något annat. Jag vet ju egentligen att det är ju klart att allt kan man säkerligen lösa - men jag "hittar" nog på saker hela tiden för att jag inte vill det ska bli fel !!!!usch - dette e hemskt !!!
    en separation är aldrig enkel oavsett vad folk än påstår. Det finns INGA lyckliga skilsmässor - punkt och slut.

Däremot får man göra det bästa av situationen och inse att det alltid kommer något gott ur det hela och det bästa av allt är att du är FRI att forma ditt liv precis hur du vill. tänk inte på det du förlorar utan tänk på allt du har att vinna!!

och du måste också tänka på att du kan inte bära ansvaret för din man eller folk omkring dig. dom är vuxna människor och bestämmer helt och hållet själv över sitt liv. BASTA. om din man är korkad nog att kasta bort sitt liv är det hans egen dumhet. det är inget du kan eller ska göra något åt.

Du ¨måste helt enkelt i det här läget utgå helt ifrån dina barn och dig själv. Vad är bäst för barnen och vad är bäst för dig?
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Helene70

Att hålla ihop för barnens skull är inte juste.

Det blir ett alldeles för stort ansvar för en liten pojke att bära att han är anledningen till att mamma och pappa håller ihop.

Tro mig, du har verkligen min sympati eftersom jag själv är mamma och kan tänka mig att du befinner dig i en jättesvår sits just nu.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra.

• lilla syster

Jag kan känna med dig! Jag var i den situationen för ett år sedan och jag kan än idag undra om jag inte skulle stått ut för barnens skull! De är ju de käraste jag har!! Jag vet att jag gjort rätt för min egen skull men för baren...

Följ din magkänsla! Det finns ingen som kan säga vad som är rätt eller fel! Men tar du det beslutet att separera så ordar det sig! Kanske pappan till dina barn inte vill ha dem så ofta? eller så är han tvungen att skärpa sig! Det är inte ok att psykiskt misshandla sina barn... det kan han förlora vårdnaden för! Var uppmärksam och prata med någon om din oro tex BVc som kan lotsa dig vidare.

• cina006

vill uppdatera lite
    är nu helt uppgiven.
    barnen är just nu varannan helg hos sin pappa och en vardag varannan vecka. Så det är väll helt ok.
    Jag klarar det och "står ut med det", för det är ju så det är.

MEN MEN MEN
    jag mår så dåligt över att sonen kom hem ifrån pappa idag och säger att pappan har sagt att han ska ta katten från mamma (mej). Vi har två katter i huset idag och visst är det så att katten som pappan pratar om har han fått en gång i tiden, men katten bryr sig inte om barnens pappa. Min son blir förtvivlad över att katten ska till deras pappa. Han e orolig och vill att katten ska vara kvar i "huset" (där jag och barnen bor) och att katten ska vara kvar hos den andra katten vi har.
    Jag tycker att pappan kan köpa en ny katt. Men sonen är orolig som bara den över att pappa sagt att han ska ta katten. Sonen föreslår att vi låser in katten så pappa inte kan ta den. USCH säger jag bara. Jag vet inte vad jag ska göra...... hur får man pappan till att sluta säga sådant här. Vad gör jag ifall han tar katten ! (säg inte till mej att det bara är en katt).

sedan så kan jag berätta att vi pratar via våra advokater och kan inte kommunicera särskilt. Få till ett samarbetsavtal är inte lätt tydligen enligt min advokat. Har fått henne efter flera veckors tid att lämna in hur det ska vara och går de inte med på detta (som är varannan helg och en vardag varannan vecka) så kommer jag att kräva att vi går till tingsrätten.

Kan oxå berätta att det kommit in en orosanmälan från skolan över sonen. De är oroliga över hur han tar detta som hänt. Vet inte ifall det är bra eller inte (för min del ifall det går till tingsrätt).. men men....
    jag kan säga att det är PEST att separera ifall man inte är överens. Jag förstår INTE ALLS hur någon klarar detta. Jag har ont i magen alltid !

Svar på tråden Håller på separera - mamma med panik och ångest