• Chokladälskaren

Vad säger du till ditt barn om han/hon säger att någon är tjock?

Min 5-åring kan säga "Vad tjock hon är" om någon som vi går förbi oss. Jag kan känna mig kluven i vad man bör säga då. Om jag bara säger "ja" så gör jag inte så stor sak av det/lägger ingen värdering i det. Å andra sidan så tänker jag att personen kanske blir ledsen om han/hon mot förmodan skulle höra det (men jag tror inte det för min dotter brukar säga det ganska diskret) och då vill jag säga ung "Så säger man inte. Han/hon kan bli ledsen". Ja, det är nog som "dom" säger, inte blir det lättare för att barnen blir större ...

• Svar på tråden Vad säger du till ditt barn om han/hon säger att någon är tjock?
  • bluebird

Jag brukar förklara att människor kan bli ledsna om man säger att de är "tjocka" och att det inte är bra att göra en annan människa ledsen. Sen har vi talat mycket om att människor kommer i varierande storlek form och färg, fast på ett mer pedagogiskt och diplomatiskt sätt.

• linjes

Det säger inte mina barn,dom har blivit inpräntade det sen dag 1...

• Lady Dahmer

"Ja, hon är säkert jättemjuk att krama! visst är det väl härligt att människor kommer i alla storlekar och former?!"  

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Magrat

Vi har pratat lite om att vissa människor är långa, vissa korta, vissa är smala och vissa är runda, och vilken tur det är att vi inte är likadana allihopa.

Skulle hon kläcka ur sig det när vi passerar någon skulle jag nog lite neutralt säga "Jaså, tycker du det?"
    Och sedan i förbigående "Men vet du, ordet tjock är väl inte så trevligt, va? Kan man säga något annat i stället?" Och sedan skulle vi ha en synonymlek. Rund, go, mjuk och kurvig är nog ord jag skulle hjälpa henne med om hon inte kom på dem själv.

Mycket mer väsen än så av det hela gör jag nog inte. Dottern är 5 år.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Cocarola
    Lady Dahmer skrev 2010-04-12 10:37:34 följande:
    "Ja, hon är säkert jättemjuk att krama! visst är det väl härligt att människor kommer i alla storlekar och former?!"  
    Jag med. Försöker få ett positivt svar på alla barnets iakttagelser, eller åtminstone ett neutralt svar. Barnet har ju bara konstaterat fakta, inte lagt någon värdering i det. Säger man då att personen blir ledsen om man säger att den är tjock så befäster man att det är något att vara ledsen över.
  • canmamma
    Lady Dahmer skrev 2010-04-12 10:37:34 följande:
    Hihi! Jag körde en variant på den härom veckan, varpå fyraåringen tittade på mig länge och sedan frågade "Kommer de som trianglar?" Busted...
  • BlommyNess12

Jag säger "Ja, men så säger man inte, det är oartigt att kommentera hur folk ser ut för det är insidan som räknas"

Nu är inte mitt barn tillräckligt gammalt för att lägga såna kommentarer men det är vad jag tror att mitt svar kommer bli i framtiden.

• Rödnäbba

Jag skulle säga att man inte ska säga så för det finns de som blir ledsna av att bli kallade "tjockis".

• Cloud Berry

Blev en sådan situation idag när hon såg på talang, jag svarade helt enkelt att alla är olika och att vissa är korta, andra långa, vissa är smala och andra tjocka.

Jag vet, sa hon bara.

• SaraKlara

LD bra svar.  Jag tänker så här om jag säger att d einte får säga så, då talar jag ju också om att det är fel att vara tjock, vilket jag inte vill lära mina barn att de ska tycka.

Svar på tråden Vad säger du till ditt barn om han/hon säger att någon är tjock?