• Annie82

Flicka i herrarnas omklädningsrum?! (gärna snabba svar tack)

Hej på er!

Min 6½ åriga tjej går på simskolan och det är aldrig några problem med omklädningsrum då det alltid är jag som är med henne och vi då självklart går på damernas. Nu har jag blivit sjuk och hennes pappa ska gå med henne.

Då vi aldrig haft denna tanken innan då alltid jag badar med barnen, så funderar jag nu. Är hon för gammal för att byta om inne hos herrarna? Vi vet att hon inte klarar sig själv på damernas, av olika anledningarn, så hon måste verkligen ha en vuxen med sig.

Hur gör ni?

MVH
    Annelie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 13:51
    Vi fick lösa det genom att vi båda åkte med henne till simhallen. Hon kunde absolut inte tänka sig att gå in på herrarnas och vi ville inte hoppa över det då det skull ebryta hennes rutiner och det blir ännu värre i slutändan.

Jag hjälpte henne inne på damernas, men sen gick jag och däckade med en tidning och en kopp te i fiket (usch, hatar att vara sjuk), medans pappa fick underhålla den lille killen som också skulle med

• Svar på tråden Flicka i herrarnas omklädningsrum?! (gärna snabba svar tack)
  • Psykoangel
    Annie82 skrev 2010-04-12 11:57:10 följande:
    Hon får följa med sin pappa in och byta om. De flesta här verkar ju inte tycka det är något konstigt med det och då jag inte själv tycker det är några problem med killar i den åldern inne hos damerna, så borde det ju vara ok tvärtom. Det som är lite lustigt är att det känns mer ok med småpojkar på damernas än det känns med småflickor på herrarnas
    jag tycker absolut att hon ska få gå med sin pappa, speciellt om hon har Adhd och så, och det här med döttrar inne på herrarnas känns lustigare än nog kanske för att man tänker lite på pedofiler eller så? 
    men jag tycker det inte ska vara några problem alls att hon följer med pappor, det finns ju de män som är ensamstående med yngre barn och då har man ju inte mycket val! hoppas dom får en trevlig badstund tillsammans=9
  • FiaLisa75

Min sin blev 6 år i januari och när jag är med honom på simskolan så går han med mig på damernas.
    Hans simskola börjar samtidigt som en vattengympaklass och det är fullt med tanter både i omklädningsrummet och i duschrummet men det är då ingen av dom som sagt något, tvärt om - dom pratar med honom och frågar hur det går och så.
    Jag tycker absolut hon ska följa med sin pappa, även om hon inte haft de diagnoser hon har så tycker jag att hon är för liten för att klara sig själv.

• Annie82

Vi fick lösa det genom att vi båda åkte med henne till simhallen. Hon kunde absolut inte tänka sig att gå in på herrarnas och vi ville inte hoppa över det då det skull ebryta hennes rutiner och det blir ännu värre i slutändan.

Jag hjälpte henne inne på damernas, men sen gick jag och däckade med en tidning och en kopp te i fiket (usch, hatar att vara sjuk), medans pappa fick underhålla den lille killen som också skulle med

• Miss u

Vi har en 5½ årig tjej hemma och hon är VÄLDIGT intresserad av det manliga könet just nu.. så hur gör man då då?? jag hade skämts om hon hade börjat kommentera någons könsorgan inne i duschen.. när e d för gamla egentligen?? man vet ju att de fortfarande e för små men hon tycker det är så intressant å roligt att hon försöker gå in på toan var gång hennes pappa är där eller när vi ska byta blöja på vår 5 månaders son..
    samtidigt som hon kan klä på sig sj men man vet aldrig om hon får upp ögonen för något annat roligt inne i omklädningsrummet eller träffar en annan liten flicka som hon börjar leka med..d märker vi i hennes gympa å då hjälper det knappt att jag är där och måste skynda på henne =) (Styvmamma)

• Lia85

Min son är snart 9 och följer alltid med in på damernas. Jag är helt ensamstående och ingen annan kan följa med. Han är inte ensam kan jag säga! Här har jag faktiskt aldrig sett någon släppa iväg ett barn i den åldern själv. Samtidigt har det varit en del besök av polisen de senaste åren då de fått larm om pedofiler, så jag tror att alla förstår.

• Pretty in scarlet

Jag hade inte låtit min7 åriga  dotter byta om och duscha i herrarnas omklädningsrum. Men så är jag oxå en väldigt fördomsfull människa.

• Mälaröbo

Min man har hand om simskolebesöken för dottern så det är ALLTID herrarnas som gäller. Ser inga som helst problem med det då hon ju faktiskt har sin pappa MED sig. Den dan hon själv inte vill, får hon gå ensam på damernas medan pappa väntar utanför.

• Sibiri

Som pappa får man ibland stå ut med att mammor följer med sina pojkar in på herrarnas. Jag är inte helt säker på att jag tycker att det är en bättre lösning på problemet ....

• Arbetstagaren
    Justess skrev 2010-04-12 18:45:37 följande:

Jag tänker att när barnen är i 7-8-årsåldern är det ju inte främst det praktiska jag oroar mig för, utan mer känslan av släppa iväg min 7-åring själv in bland nakna okända herrar. Låter kanske fördomsfullt, men så känner jag. Min son är mogen nog att klara det praktiska men jag vet inte om han är tillräckligt gammal för att freda sg själv om en situation skulle uppstå.

Är inte där nu, men känner att vid 7-8, kanske 9 och 10 också så lär jag fortfarande inte vilja att min dotter är utlämnad att klara sig med en hop främlingar i ett omklädningsrum eller för den delen i ett helt tomt omklädningsrum.

Jag behöver vara i närheten eller snabbt infinna mig om det uppstår något problem eller händer något. Strul med lås, duschandtag som sitter för högt, om toan inte fungerar som den borde eller om det händer en olycka.

Det är ju JAG och ingen annan där som har det fulla ansvaret för min dotter så hon följer mig dels så länge hon själv vill och dels så länge jag vill ha det så för att kunna ta mitt föräldraansvar.

Tänk er själv om hon halkar och slår sig och börjar gråta. Tror någon att jag står kvar utanför för att hon är inne på damernas? Knappast. Hade inte blivit en kul upplevelse om det hände medan jag själv stod i duschen.

Ännu värre är väl om hon skulle råka sätta ett tuggummi i halsen och ingen är där i närheten på 10 min. Kanske inte så troligt, men inte totalt uteslutet och omöjligt.

Men nu finns det tack och lov en lösning på alla sådana här problem. Vi går helt enkelt till det könsneutrala omklädningsrummet så kan man slänga alla andras åsikter om åldersgränser all världens väg. Så blir det vår ensak att bestämma när hon är stor nog att sköta ombytet själv om hon vill gå till damernas istället.

• MrsMia
    Pretty in scarlet skrev 2010-04-13 20:10:04 följande:

Jag hade inte låtit min7 åriga  dotter byta om och duscha i herrarnas omklädningsrum. Men så är jag oxå en väldigt fördomsfull människa.

Jag ser mycket hellre att lågstadiebarnen går till "fel" omklädningsrum tillsammans med en förälder än att de går själva bland främmande vuxna. 
  • K med lilla E
    Arbetstagaren skrev 2015-08-20 00:55:07 följande:

Är inte där nu, men känner att vid 7-8, kanske 9 och 10 också så lär jag fortfarande inte vilja att min dotter är utlämnad att klara sig med en hop främlingar i ett omklädningsrum eller för den delen i ett helt tomt omklädningsrum.

Jag behöver vara i närheten eller snabbt infinna mig om det uppstår något problem eller händer något. Strul med lås, duschandtag som sitter för högt, om toan inte fungerar som den borde eller om det händer en olycka.

Det är ju JAG och ingen annan där som har det fulla ansvaret för min dotter så hon följer mig dels så länge hon själv vill och dels så länge jag vill ha det så för att kunna ta mitt föräldraansvar.

Tänk er själv om hon halkar och slår sig och börjar gråta. Tror någon att jag står kvar utanför för att hon är inne på damernas? Knappast. Hade inte blivit en kul upplevelse om det hände medan jag själv stod i duschen.

Ännu värre är väl om hon skulle råka sätta ett tuggummi i halsen och ingen är där i närheten på 10 min. Kanske inte så troligt, men inte totalt uteslutet och omöjligt.

Men nu finns det tack och lov en lösning på alla sådana här problem. Vi går helt enkelt till det könsneutrala omklädningsrummet så kan man slänga alla andras åsikter om åldersgränser all världens väg. Så blir det vår ensak att bestämma när hon är stor nog att sköta ombytet själv om hon vill gå till damernas istället.

Oj, min dotter fyller 11 i höst och hon får gå själv med en kompis och bada i badhuset, och därmed också klä om och duscha själv.
  • MammatillNicole

Jag tycker inte heller att små barn ska vara själva i "rätt" omklädningsrum. 
    När min dotter är med sin styvpappa på badhuset så får hon gå med in på herrarnas

Svar på tråden Flicka i herrarnas omklädningsrum?! (gärna snabba svar tack)