• Anna83 m Juline och Vincent

Jag vill inte vara så svag och svartsjuk:(

Jag känner en oerhörd osäkerhet när min man vill ha egentid och åka och hälsa på vänner utan mig.Om han vill göra något överhuvudtaget utan mig så mår jag skit.Jag känner mig lämnad.Jag blir osäker,rädd och känner mig tom,svag och ensam.Min man är i behov av egentid men jag har inte accepterat det på snart 5 år.Det börjar ta ut sin rätt:(Hur ska jag kunna släppa honom?Hur gör jag för att inte misshandla mig så hemskt psykiskt?

• Svar på tråden Jag vill inte vara så svag och svartsjuk:(
  • pojkens

det låter rätt allvarligt att du mår så dåligt av att han vill göra saker själv. har du funderat på att söka hjälp utifrån för detta? Om du inte vill det så försök bena i varför du känner så? Är du rädd att han ska lämna dig för att han åker och tränar eller träffar kompisar? Har det alltid varit så? det finns antagligen en bakomliggande orsak till varför du är så svartsjuk eller osäker. 

Jag vet vilken energi det tar att känna så. Har inte varit i precis samma situation. Men min första pojkvän var notorisk otrogen. Min andra pojkvän gjorde slut för att han visste att han inte skulle kunna avra trogen, och samma med min tredje..när jag skulle vara borta 4 veckor! Så när jag träffade min nuvarande sambo var jag inställd  på att alla killar alltid skulle ta första bästa chans att knulla runt. Därför mådde jag otroligt dåligt så fort en tjej visade intresse för honom. han kunde itne alls förstå det, hanv ar ju ihop med mig! 
    Jag fick hjälp via terapi och även genom att prata ut ordenligt med min sambo och förklarade varför jag kände så. Han valde då att under en period starkt markera att hanv ar upptagen när tjejerna "närmade" sig, och såsmåningom släppte min rädsla helt. Nu funderar jag aldrig över det. Blir han kär i någon annan så blir han....inget jag kan styra över genom att förbjuda honom saker. 
    Jag tror inte du kan fortsätta förbjuda hono göra saker själv, det låter otroligt osunt. Hoppas du kan fundera ut varför du känenr som du gör och om du kanske kan få hjälp att hantera det. Vill du aldrig göra saker utan honom? Har du inte egna kompisar att träffa ibland eller liknande? 
    Lycka till! 
  • Mimmi03

Hej. Jag kan berätta att innan var jag oxå väldigt svartsjuk och svag som du säger. JAg har då förstört minst två förhållanden pga det. Men idag mår jag hur bra som helst och har en underbar sambo och dotter och känner ingen som helst svartsjuka eller så.

Jag tog hjälp av en kurator, men mesta hjälpen fick jag genom att jag läste Mia thörnbloms böcker Självkänsla nu och mera självkänsla.

Det visade sej för min del att allt jag varit med om hade tyngt ner min självkänsla så pass mycket att jag kunde inte lita på någon och minst på mej själv faktiskt.

Även om du har bra självkänsla och så kan jag rekomendera att läsa dom böckerna.
    Om du nu itne redan gjort de.
    Då tycker jag annars du ska prata med någon som kan sånt här.

Lycka till!!!

Svar på tråden Jag vill inte vara så svag och svartsjuk:(