• Skehamn2010

Är det okej att göra abort fast mannen vill behålla barnet?

Om mannen verkligen innerligt vill ha barnet eller tvärtom att han inte är redo att bli pappa men kvinnan tänker behålla det.

Själv så tycker jag att det är kvinnans kropp. Det är hon som ska bära och föda barnet. Det måste vara hennes val.

Samtidigt som jag kan tycka att kvinnan ska lyssna lite mer på mannens åsikter också. Lite kluvet ändå då kvinnan bestämmer över sin egen kropp.

Men vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att göra abort fast mannen vill behålla barnet?
  • Anna o Leia

Visst är det kvinnans kropp men tyvärr har mannen aldeles för lite att säga till om där.. Men som sagt.. det är ju kvinnan som ska bära och föda.

• Esther M

kvinnan bestämmer om hon vill agera värd eller/och ha barn.  det är tråkigt för mannen men alternativet-att han hade rätt till medbestämmande- skulle ju ta ifrån kvinnan rätten till sin kropp.

• Freja10

Tycker frågan i sig är paradoxal - det finns inget riktigt bra svar som är rättvist för alla inblandade parter.

Det kan vara ett lika stort trauma för en man att inte få behålla det som han ser som sitt ofödda barn, som för en kvinna i samma sits, och det tycker jag vi glömmer bort alldeles för ofta.

• lennartsdotter

Det är kvinnans kropp, hon har sista ordet. Dock bör hon självklart lyssna på mannen. Mannens inställning kan ju vara avgörande för vilket beslut hon tar. Hon ska dock aldrig behöva känna ett tvång att göra något hon inte vill.

• Cecese

Självklart är det kvinnan som bestämmer. Det är hennes kropp och psyke som ska genomgå abort/graviditet med de risker det innebär så det är klart hon har bestämmanderätt. På vilket sätt skulle det bli mer rättvist om mannen fick bestämmanderätt över kvinnans kropp??

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Matteokej

Det är kvinnans kropp men barnet är barnets kropp. Barnet är lika mycket mannens som kvinnans.

• TeÄrLivet

Jag tycker att båda två ska vara överens!

• Matteokej

Bäst vore ju om de gifte sig med Gud som vittne och slutade vara två läger under samma tak. Bäst vore också om kvinnan kunde sluta vara en fullblodsegoist och inte se ett kommande barn som en börda. Min åsikt: Han skulle aldrig valt den här kvinnan som sin till att börja med. Hon är säkert feminist (dvs. hon har rätt att göra som hon vill, men inte mannen).

• Anna o Leia
    Matteokej skrev 2010-04-13 20:37:33 följande:
    Det är kvinnans kropp men barnet är barnets kropp. Barnet är lika mycket mannens som kvinnans.
  • lennartsdotter
    Matteokej skrev 2010-04-13 20:37:33 följande:
    Men då kan pappan få barnet. Det kan göras ett extremt tidigt (så tidigt det går att operera ut fostret intakt) kejsarsnitt så får pappan ta över närandet av sitt "barn".
  • CoolJen

Annat- tycker inget barn ska bli till mot någons vilja, vara sig det är mamman el pappan

• Matteokej
    lennartsdotter skrev 2010-04-13 20:51:38 följande:
    Men då kan pappan få barnet. Det kan göras ett extremt tidigt (så tidigt det går att operera ut fostret intakt) kejsarsnitt så får pappan ta över närandet av sitt "barn".
    Du har perversa tankegångar men jag antar att du var ironisk. :) Än en gång: du delar upp mannan och kvinnan i två läger. Varför gör man så? Är inte deras liv gemensamt?
  • Tinnys

Den dag mannen kan bära barnet och föda den så har han något att säga till om.

• Anna o Leia
    Tinnys skrev 2010-04-13 21:07:01 följande:
    Den dag mannen kan bära barnet och föda den så har han något att säga till om.
    glöm inte att man måste vara 2 för o göra barn lite taskigt att halva parten inte skulle ha något att säga till om.
  • Aaliyah

Ja. Vi har fri abort i Sverige och det innebär att kvinnor kan göra abort av skäl som inte alla kan ställa upp på.

• Selfish Geene
    Matteokej skrev 2010-04-13 20:58:42 följande:
    Du har perversa tankegångar men jag antar att du var ironisk. :) Än en gång: du delar upp mannan och kvinnan i två läger. Varför gör man så? Är inte deras liv gemensamt?
    Nej, var och en har (tack och lov) fortfarande ensamrätt på sitt eget liv
  • lennartsdotter
    Matteokej skrev 2010-04-13 20:58:42 följande:
    Nej, var och en lever ett varsitt liv. Ibland lever de med varandra, ibland inte. De har dock under alla omständigheter helt varsina liv. Mannen är en person (ett läger om du så vill) och kvinnan en annan (ett annat läger).

En kvinnan ska inte under några som helst omständigheter behöva känna sig tvungen att bära fram ett barn för någon annans skull. Är det så viktigt för mannen att få vara med och bestämma får han ta över graviditeten. Det är såklart dömt att misslyckas, men naturen är nu funtad så.
  • Daisy Fay

Ja det är kvinnans kropp och hennes val. Jag kan inte se att det skulle kunna vara på något annat sätt ur ett juridiskt perspektiv. Den enda som kan bestämma är alltså kvinnan.

Ur ett etiskt/moraliskt perspektiv är det ju en annan sak. Utifrån mitt etiska perspektiv tycker jag att mannen och kvinnan bör diskutera graviditeten ur många olika perspketiv och fundera på vad som är bäst för barnet.

Men det är ju som jag tycker. Andra människor ser på graviditeter och aborter helt annorlunda och måste ta beslut utifrån sina förhållningssätt. 

Svar på tråden Är det okej att göra abort fast mannen vill behålla barnet?