• tjohejsan

Flytt till Sverige - foraldrapenning

Bor just nu i UK men skall flytta hem till Sverige om nagra manader. Jag ar aven gravid och planerad nedkomst ar mitten pa November.

Nu undrar jag om nagon vet hur det fungerar med foraldrapenning nar man flyttar tillbaka till Sverige? Jag kommer antagligen inte att hitta nagot jobb innan barnet kommer och jag kommer saga upp mig fran mitt jobb har. Min man pastar att han last nagonstans att man maste ha bott i Sverige i 6 manader for att ha ratt till ersattning....

Nagon som vet???

• Svar på tråden Flytt till Sverige - foraldrapenning
  • 071001

Det låter rimligt eftersom fp baseras på vad du gjort de sista 6 månaderna innan bf. Men, jag överlåter åt nån mer kunnig att svara säkert.

• Ammi84

Vad jag vet så finns ingen 6-månadersregel. Jag har arbetat med kvinnor som nyligen kommit till Sverige, blivit gravida och fått ersättning. Nu har deras makar haft permanent uppehållstillstånd så det kanske är ett krav, men det bästa är väl om du ringer Försäkringskassan och frågar. Jag skulle dock gissa på att du har rätt till den grundläggande ersättningen, den lägsta nivån.

• tjohejsan

Ja, man borde ju ha ratt till lagsta nivan iallafall....

Nagon mer?

• Ammi84

Synd att dte är just Storbritannien...de är ju tyvärr inte med i EU vilket skulle underlättat en hel del...

• Ammi84
    LillaLoppanT skrev 2010-04-13 21:46:58 följande:
    Fast UK är med i EU....
    Sannt...förlåt, mitt fel.

Men såhär står det på FK:s hemsida:

De första 180 dagarna som föräldrapenningen
    betalas ut gäller speciella regler. För att du under
    de dagarna ska få föräldrapenning beräknad
    på din sjukpenninggrundande inkomst måste
    du ha haft rätt till en ersättning som överstiger
    180 kronor per dag i 240 dagar i följd före
    barnets beräknade eller faktiska födelse. När
    Försäkringskassan bedömer om du uppfyller
    villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest
    fördelaktig för dig - den beräknade eller den
    faktiska födelsen. Om du inte uppfyller villkoret
    får du ersättning på grundnivå med 180 kronor
    per dag.

Har du arbetat i ett annat EU- eller EES-land
    kan du få tillgodoräkna dig den perioden för
    att komma upp i 240 dagar och få föräldrapenningen
    beräknad på din sjukpenninggrundande
    inkomst under de första 180
    dagarna.

---------------------------------
    Vet inte om detta är till ngn hjälp....
  • tjohejsan

Jo - tack det ar till hjalp! Men som vanligt lite krangigt att forsta :)

Jag kommer ju att vara arbetslos ca 6 manader innan barnet kommer sa jag antar att jag endast har ratt till lagsta niva, men det borde jag ju ifallfall fa. Jag menar... man kan val inte bli helt utan ersattning??

• 071001

Nej, det tolkar jag som att du får 180 kr/dag.

• jojojojojo
    tjohejsan skrev 2010-04-13 22:04:15 följande:
    Jo - tack det ar till hjalp! Men som vanligt lite krangigt att forsta :)Jag kommer ju att vara arbetslos ca 6 manader innan barnet kommer sa jag antar att jag endast har ratt till lagsta niva, men det borde jag ju ifallfall fa. Jag menar... man kan val inte bli helt utan ersattning??
    om du skriver in dig på arbetsförmedlingen FÖRSTA dagen så skall den arbetslösa perioden hoppas över!
    vet inte hur det fukar när man bott utomlands innan, men så är det när man bott i sverige iallafall...
    BF 2010-06-28
  • tjohejsan
    jojojojojo skrev 2010-04-13 22:06:27 följande:
    om du skriver in dig på arbetsförmedlingen FÖRSTA dagen så skall den arbetslösa perioden hoppas över! vet inte hur det fukar när man bott utomlands innan, men så är det när man bott i sverige iallafall...
    Aaaa, det var mkt bra att veta!!
  • Londonvibes

Du kommer få på lägsta nivån, 180kr per dag. Man får bara räkna med en period från Eu land om man har ett jobb i sverige i direkt anslutning till att man avslutade anställningen i Eu landet. Men ring utlandsavdelningen på försäkringskassan så får du riktigt klara besked om vad som gäller. Du kan kanske låta bli att säga upp dog i UK och få maternit pa därifrån.

• tjohejsan

Nu har jag ringt fk. Tydligen raknas inte UK till ett EU land sa man kan inte "fora over" sina jobbade dagar. Precis som Londonvibes skriver sa ska det aven vara i anslutning till ett jobb i Sverige sa det gar ju inte for mig.

De forsta 180 dagarna kommer jag fa minimibeloppet, dvs 180 kr / dag. Darefter blir det SGI grundat, dvs om jag spar dagarna och tar ut dem senare, nar jag har jobbat ihop en SGI, far jag hogre ersattning. Tar jag daremot ut dessa dagar direkt blir det ju fortsatt minimibelopp. Jag behover inte heller vara skriven i Sverige visst antal dagar innan BF.

Tack for allas svar!

• Londonvibes
    tjohejsan skrev 2010-04-15 08:20:00 följande:
    Nu har jag ringt fk. Tydligen raknas inte UK till ett EU land sa man kan inte "fora over" sina jobbade dagar. Precis som Londonvibes skriver sa ska det aven vara i anslutning till ett jobb i Sverige sa det gar ju inte for mig. De forsta 180 dagarna kommer jag fa minimibeloppet, dvs 180 kr / dag. Darefter blir det SGI grundat, dvs om jag spar dagarna och tar ut dem senare, nar jag har jobbat ihop en SGI, far jag hogre ersattning. Tar jag daremot ut dessa dagar direkt blir det ju fortsatt minimibelopp. Jag behover inte heller vara skriven i Sverige visst antal dagar innan BF. Tack for allas svar!
    Varför räknas inte UK som ett EU-land? De är ju med i EU och jag har räknat med dagar därifrån så där verkar försäkringskassan fått nåt om bakfoten.
  • tjohejsan
    Londonvibes skrev 2010-04-15 16:35:07 följande:
    Varför räknas inte UK som ett EU-land? De är ju med i EU och jag har räknat med dagar därifrån så där verkar försäkringskassan fått nåt om bakfoten.
    Vet inte! Fragade flera ganger om det gick rakna dagar fran UK och hon fran fk sa nej.... skumt.

Men det har man ju varit  med om forut - att man far olika besked fran olika personer. Inte sa konsekvent alla ganger.
  • Gräddis

Om det ar nagon utmaning jag skulle vilja ta mig an, sa ar det att vara personalutvecklare pa Forsakringskassan. Hur svart kan det vara att tala i klarsprak och att forklara saker och ting utan att kopiera och klistra in bitar fran obegripliga lagbalkar? Ofta tror jag faktiskt att de sjalv inte vet vad de pratar om. Jag har forsokt fa klarhet i sadana har fragor lange men inte begripit ett skvatt. Vada UK ar inte i EU? Det ar lika mycket i EU som Sverige. Det kan dock ha att gora med Schengen-avtalet, dar UK inte ar med. Men da borde de val forklara det kanske?!

Svar på tråden Flytt till Sverige - foraldrapenning