Mina barn hatar varandra, hjälp!
Har två barn, 12 och 14 år gamla. Sen flera år tillbaka bråkar de mer eller mindre jämt med varandra. De är väldigt elaka, kallar varandra för det ena värre än det andra (särunge, jävla idiot, cp-unge, fjortisjävel etc), slåss och bär sig åt. De missar aldrig en chans att vara otrevliga mot syskonet, kan knappt nudda vid varandra utan att det blir ett farligt liv...de har knappt kunnat sitta bredvid varandra i en soffa sen de var små. De kan stå och skrika åt varandra att de önskar att den andre vore död, och att de inte vill vara varandras syskon...de kritiserar varandra och säger att den andre är ful och äcklig. Nu håller jag på att flippa ut, på riktigt. Jag klarar inte det här längre. Det går inte en dag utan bråk. Det fortplantar sig liksom...jag blir arg, stämningen är sällan trevlig. Vi har aldrig kunnat göra nåt, inte en enda liten aktivitet ihop, utan att det förr eller senare slutat med att barnen bråkat och jag blivit förbannad...Jag vet att det inte är rätt naturligtvis, att inget blir bättre av att jag också blir förbannad. Men...det är inte lätt. Som jag sa, det här har pågått dagligen och stundligen i så många år nu. Jag lever ständigt mitt i ett bråk, och det påverkar en. Jag tappar lusten att göra saker med dem, för allt slutar ändå alltid med bråk, oavsett vad vi gör. Periodvis har det varit lite bättre, men det faller alltid tillbaka. Jag tycker att jag har försökt med allt...belöningar, konsekvenser...inget hjälper mer än några dagar.
Jag klarar inte mer! Var kan man få hjälp? Idag sa yngsta barnet att x funderat på självmord flera gånger för att sysonet är så elakt och taskigt...hemskt att höra. Samtidigt är x precis lika taskig och elak själv...det är verkligen så att de båda är precis lika elaka mot varandra, ingen skillnad. Jag har försökt få dem att se att nån nångång måste sluta....men det går inte. Jag måste verkligen ha hjälp! Tycker inte att jag får tillräckligt stöd av barnens pappa, han blir inte alls lika påverkad som jag av det här, och tycker att det är naturligt att barn bråkar. Han tycker såklart inte att det är OK det de gör, men han tycker inte alls att det är så farligt som jag gör. Jag är såklart medveten om att alla syskon bråkar...men inte alltid?? Inte varje dag, flera gånger om dagen? Det kan väl inte vara så?
Jag separerade för nåt år sen från barnens pappa, men det är inte så att det blivit värre pga det...det har varit lika illa sen flera år före dess. Barnen vill nu bo på olika håll, bo varannan vecka hos oss föräldrar, men olika veckor så att de slipper träffas. För mig är det ingen lösning. De är syskon, och borde kunna umgås på ett civiliserat sätt. Vi är en familj, och man bär sig inte åt som de gör i en familj. Det måste finnas nåt annat sätt!
Råd, tack.