• Mamma mjölkko

"Pumpamma"

Jag har ett barn som är 3 och 1/2 månad. Hon föddes 8 veckor för tidigt vilket gjorde att hon inte kunde ta bröstet utan fick under en period sondmatas. Hon tar inte bröstvårtan - har verkligen provat utan resultat. Hon ligger bara och slickar och gnussar och blir jättearg efter ett tag. Vårtnapp fungerar men hon blir aldrig riktigt mätt trots att jag har mycket mjölk. Det slutar med att jag iaf får ge på flaska trots att jag har ammat en lång stund. Det resulterar i att all min tid går åt till att först amma, sedan pumpa och dessutom ge henne den urpumpade mjölken...
    Jag har hela tiden haft en elektrisk pump hemma för att "helpumpa/pumpamma" men också försökt att få henne att amma. För en månad sedan beslutade jag och min man att hon är inte intresserad av att suga på vårtnappen i den omfattningen att hon blir helt mätt. Kanske har hon blivit bortskämd med flaskan, men också att hennes reflexer faktiskt inte var tillräckligt utvecklade från början.
    Jag hade accepterat att situationen är såhär och hon får min mjölk eftersom jag har väldigt mycket. Det kändes väldigt skönt att komma till en harmonisk acceptans att nu försöker vi inte mer - alla bebisar är induvidualister.

Så var vi till doktorn eftersom hon har haft så ont i magen...då var han helt inne på linjen att hon ska ammas! Ungefär som att hon får lära sig och hon har resurser att ta av så det gör inget om hon inte får i sig tillräckligt i början. På något dumt sätt så lyssnade jag på honom eftersom amning kan underlätta istället för att pumpa ur allt. Han kontaktade amningshjälpen som jag visserligen redan har haft kontakt med och hon säger att bebisen har rätt teknik osv.

Nu efteråt så blev jag så himla ledsen och förbannad. Jag har verkligen gjort allt för mitt barn men hon är faktiskt inte intresserad av att amma. (Hon försöker men det fungerar inte).  Det blir bara en stor irritation från min sida att det ska ta sådan tid och att hon inte blir mätt och att jag iaf måste ge flaskan - dvs så blir det tredubbla moment. Det är ju knappast meningen att jag som mamma ska bli helt utmattad!

Blev besviken på mig själv eftersom jag hade bestämt mig för att "helpumpa" men att jag sedan hamnade i läkarens rekommendationer. Dumt, dumt. Nu ska jag försöka att återfå min harmoniska känsla igen och inte alls lyssna på den fyrkantiga läkarens tips. Kanske var hans tips av all välmening eftersom han förmodligen trodde att det skulle underlätta för mig - men det blev precis tvärtom. Jag skulle ha varit mer tydlig! Jag tror inte på tvångsamning!!! Jag ska kontakta amningshjälpen och säga att vi INTE kommer att försöka mer, samt skriva ett kort brev till barnläkaren. (Då bollar jag tillbaka problemet till honom).

Det är faktiskt enklare att bara pumpa och ge på flaska i vårt fall. (Även om det också är mer krävande - men för mig är det viktigt att hon får min mjölk.)

Eftersom jag har funderat en hel det på det här så vill jag ge tips till andra mammor vars barn inte tar bröstet:

Om Du vill:

*Låna/hyr en amningspump från bvc eller BB
    *Pumpa ur bröstmjölken istället för att amma
    *Jag pumpar 3 ggr/dag och jag får stora mängder per gång men alla är vi olika - testa vad som passar Dig bäst. Har Du mjölk så ta tillvara på det!
    *Fördelen med att bara pumpa ur all mjölk är att Ni båda kan mata och bebisen får en fin närhet till båda föräldrarna.
    *Du som mamma är mer fri.

• Svar på tråden "Pumpamma"
  • Mumin75

Jag har pumpat till alla mina barn. Har 4 döttrar och av någon anledning har amningen inte funkat med någon av dem... vet inte vad det beror på, om det är fel på mina bröst eller om det helt enkelt bara inte velat med sig. 

Dom två första (tvillingar) sög väldigt dåligt på brösvårtan, fick inget bra tag och när dom väl fick tag så tappade dom det efter några sug... men det funkade med amningsnapp fast dom tog så grymt lång tid på sig då. Ammade varje barn i nästan en timme för att dom skulle bli mätta och när jag var färdig med båda så var det typ bara att börja om igen... kändes som jag inte gjorde annat än amma hela tiden så då bestämde jag mig för att pumpa istället. Hyrde en dubbelpump från BB och med den tömde jag brösten på en kvart... sen kunde jag mata båda samtidigt vilket också tog ca en kvart. Så från att matningen tog nästan två timmar var jag plötsligt nere på en halvtimme och med mycket nöjdare barn och massor av tid till att göra annat än att amma. Mina tvillingar var prematurer och sondmatades i 3 veckor så det spelade kanske också in en del i att amningen inte funkade med dem.

3:e barnet sög bra, kanske för bra... på bb kollade dom flera gånger och hon hade rätt grepp och allt men av någon anledning så resulterade alltid amningen i stora blödande sår på brösvårtorna med hemsk smärta... blev så illa att jag satt och grät mig igenom varje amning... ändå så hade hon rätt tag o allt. Jag började då pumpa och lät brösten vila ett tag och när de läkt försökte jag amma igen men det blev samma resultat... stora blödande sår på vårtorna. Då gick jag över helt till pumpningen. Använde denna gången en effektiv handpump och det funkade jättebra...

4:e dottern blev ungefär samma visa, hon hade också rätt tag enligt bb men ändå fick jag blödande och smärtande bröstvårtor, inte riktigt lika illa som förra gången men tillräckligt för att man ville börja gråta varje amning. Även den gången gav jag upp och började pumpa. Hon fick fortsätta amma på natten (så länge som hon åt nattmål) eftersom det var enklare för både henne och mig och då hann det inte bli så sårigt eftersom brösten sen fick vila under hela dagen.

Det har funkat jättebra för mig att pumpa till mina barn och matningen har gått smidigt och perfekt, barnen har blivit mätta och nöjda...

Jag har till skillnad mot dig inte blivit pressad av någon läkare eller bvc att amma... tvärtom har dom stöttat mig i mitt beslut och påpekat att dom tyckt det varit jättebra att jag pumpat eftersom barnen då fått fortsätta äta min mjölk...

• Mamma mjölkko
    Det är skönt att höra att det har gått bra för dig med pumpningen! Läkaren som jag träffade var för det första man och har aldrig själ ammat, dessutom skum i hela sin framtoning. Jag tror ändå att han tyckte att det verkade jobbigt att pumpa - men det var hans personliga tanke - istället för att fråga MIG. Men jag kunde ha varit mer tydlig också men jag blev påverkad. Han sade också att ersättning är rena blasket. (Nu har vi visserligen inte gett det) Men han ska få reda på hur jag reagerade. (Att han ligger risigt till om han nämner det igen..hehe

Bvc tycker att jag gör ett fantastiskt jobb och accepterar att jag pumpar.

Hur länge pumpade du till dina bebisar?
  • glockenbach

Jag är i precis samma situation som du med en bebis som helt enkelt vägrar bröstet. Jag pumpar och ger flaska och vi är nu båda nöjda med det efter nån veckas krångel.

Framför allt har jag jättebra stöd av min barnmorska som håller med om att det bara är jättedumt att frustrera oss båda med mer amningsförsök. ( Vi har försökt allt, men hon vill verkligen inte!) Hon har hjälpt mig försöka amma men det slutar med att vi båda bara nästan skrattar åt min arga, arga baby som bara vill ha flaskan. Inget att göra åt den saken, helt enkelt.

Din doktor verkar inget vidare och jag är rätt förvånad över hans inställning. Skit i honom.  Hoppas pumpningen fortsätter att gå bra!

• NannaLi

Det låter hoppingivande! Och nu passar jag på att be om lite råd. Jag står nämligen i valet och kvalet inför att eventuellt överge en rätt misslyckad amning och köra pump för hela slanten.

Såhär är det: Min pojk är sex veckor och vi började ge ett flaskmål mat om dygnet när han var ca 4 veckor. Det gick fint och gjorde att jag kunde få sova några timmar i sträck på kvällen (han sover rätt korta stunder såväl på dagen som på natten).

Men så för någon vecka sedan har han plötsligt börjat nobba bröstet. Det börjar alltid bra, med ett fint grepp, men så efter någon minut blir han urförbannad och börjar vråla. Vägrar bröstet.

Nu har vi kommit till ett stadium där jag alltid erbjuder bröstet, låter honom suga tills han blir sådär rasande, och sen plockar jag fram flaska med urpumpad mjölk. Efter måltiden pumpar jag ur inför nästa mål. Så håller det på. Ärligt talat känns det rätt meningslöst att erbjuda bröstet, men jag gör det i nån sorts förhoppning om att han plötsligt ska suga vidare. Och dessutom nåt slags dåligt samvete. Men det innebär att varje måltid innefattar en arg och ledsen bebis + att det blir flera tidskrävande moment.

Så, nu tänker jag att jag kanske ska överge amningen helt och har några frågor om det:

Jag har läst att det kan vara svårt att pumpa ur tillräckliga mängder i längden. Alltså att det inte funkar att pumpamma i sex månader för att mjölken sinar, hur man än pumpar. Några erfarenheter? Hur gör ni när ni är iväg, säg på en middag, eller på en heldagsutflykt? Har ni termos med bröstmjölk? Eller kör ni helt enkelt ersättning då? Vad har ni hört för argument mot att pumpamma? Det enda hållbara argument jag egentligen kan komma på är att det är osmidigt när man ska någonstans. Bröstmjölken med antikroppar och hela baletten får barnet ju i sig, och närheten går inte heller förlorad. Som ni märker fiskar jag efter lite stöd här.
    NannaLi
  • Mysmamma med bebis
    NannaLi skrev 2010-04-26 13:47:53 följande:
    Det låter hoppingivande! Och nu passar jag på att be om lite råd. Jag står nämligen i valet och kvalet inför att eventuellt överge en rätt misslyckad amning och köra pump för hela slanten.

Såhär är det: Min pojk är sex veckor och vi började ge ett flaskmål mat om dygnet när han var ca 4 veckor. Det gick fint och gjorde att jag kunde få sova några timmar i sträck på kvällen (han sover rätt korta stunder såväl på dagen som på natten).

Men så för någon vecka sedan har han plötsligt börjat nobba bröstet. Det börjar alltid bra, med ett fint grepp, men så efter någon minut blir han urförbannad och börjar vråla. Vägrar bröstet.

Nu har vi kommit till ett stadium där jag alltid erbjuder bröstet, låter honom suga tills han blir sådär rasande, och sen plockar jag fram flaska med urpumpad mjölk. Efter måltiden pumpar jag ur inför nästa mål. Så håller det på. Ärligt talat känns det rätt meningslöst att erbjuda bröstet, men jag gör det i nån sorts förhoppning om att han plötsligt ska suga vidare. Och dessutom nåt slags dåligt samvete. Men det innebär att varje måltid innefattar en arg och ledsen bebis + att det blir flera tidskrävande moment.

Så, nu tänker jag att jag kanske ska överge amningen helt och har några frågor om det:

Jag har läst att det kan vara svårt att pumpa ur tillräckliga mängder i längden. Alltså att det inte funkar att pumpamma i sex månader för att mjölken sinar, hur man än pumpar. Några erfarenheter? Hur gör ni när ni är iväg, säg på en middag, eller på en heldagsutflykt? Har ni termos med bröstmjölk? Eller kör ni helt enkelt ersättning då? Vad har ni hört för argument mot att pumpamma? Det enda hållbara argument jag egentligen kan komma på är att det är osmidigt när man ska någonstans. Bröstmjölken med antikroppar och hela baletten får barnet ju i sig, och närheten går inte heller förlorad. Som ni märker fiskar jag efter lite stöd här.
    NannaLi
    Hej!
    Jag såg ditt inlägg nu och det är ju ett väldigt sent svar på ditt inlägg, men kanske läser någon annan det här som behöver lite tips och råd.
    1. Jag pumpade i åtta månader och det fungerade väldigt bra, du kan ju ha bebisen bredvid dig när du pumpar. Det är nog väldigt olika hur mjölken sinar, i mitt fall så var det inga problem. Endel får otroliga mängder av att pumpa - andra inte.

2. Om vi skulle till fiket tex så hade vi med uppvärmd mjölk i en stor termos som vi kunde lägga ner hela flaskan med den uppvärmda mjölken i. Fungerade jättebra. Ibland hade vi med nedkyld mjölk i en flaska och hett vatten i termos som vi sedan värmde efter behov. Det är inte så mycket svårare än att man nu ska ta med diverse tilltugg när barnet är äldre. Viktigt är bara att mjölken håller sig färsk.

3. Det är naturligtvis enklare att amma direkt utan att först pumpa och sedan mata, men om det första inte fungerar av någon anledning så är det ett bra alternativa att pumpa tyckte jag och bebisen förståss Det väljer man själv! Mer tidskrävande iofs. Det är ju lite krångligare när man ska iväg, men å andra sidan så gick det också på rutin. Ibland fick vi slänga uppvärmd mjölk som inte gick åt eftersom bebisen inte blev hungrig. Väl utpumpad och därefter uppvärmd så håller den ju inte lika länge.

Hoppas att allt gick bra för dig och din bebis!

Du som pumpar gör ett fantastiskt jobbFlört
Svar på tråden "Pumpamma"