• Fomo

Omdömeslöst? Att göra barn? "Enligt både socialtjänst, läkare och barnmorskor är mamman direkt farlig för barnet och i februari i år flyttade pappan till ett familjehem med dottern." Påminner om fallet Bobby om du kommer ihåg? Ang UD: Att åka hem är e

Omdömeslöst?

Att göra barn?

"Enligt både socialtjänst, läkare och barnmorskor är mamman direkt farlig för barnet och i februari i år flyttade pappan till ett familjehem med dottern."

Påminner om fallet Bobby om du kommer ihåg?

Ang UD: Att åka hem är en sak, för oss att åka dit är en annan.

http://svt.se/2.22620/1.1962364/spadbarn_foraldralost_nar_pappan_utvisas?lid=puff_1962364&lpos=rubrik

• Svar på tråden Omdömeslöst? Att göra barn? "Enligt både socialtjänst, läkare och barnmorskor är mamman direkt farlig för barnet och i februari i år flyttade pappan till ett familjehem med dottern." Påminner om fallet Bobby om du kommer ihåg? Ang UD: Att åka hem är e
  • Faile
    Fomo skrev 2010-04-14 16:26:03 följande:
    "det finns ingen anledning att mannen inte ska ta med sig barnet till Pakistan. Det är ett land där befolkningen ökar varje år, så nog överlever barn där."
    Finns det något land i världen där befolkningen inte ökar så får du gärna visa mig det, för mig veterligen så finns det inget. Detta trots svält, krig och katastrofer.

Sedan kan det ju finnas bakomliggande faktorer vi inte känner till. Såsom pappans ekonomiska och politiska situation i hemlandet, vilket naturligtvis direkt påverkar även barnet om hon skulle följa med.

Anser man att läget är så allvarligt att barnet inte bör åka, så bör man heller inte utvisa den enda kapabla släktingen, pappan i detta fallet.
  • Faile
    Fomo skrev 2010-04-14 16:33:04 följande:
    Mamman är väl svensk och han får ta med sig barnet om han vill. Migverket följer lagarna och Barnkonventionen ger inte alla rätt att bo här. När gäller denna vanliga svenska familjert som vill skiljas och flytta etc. emot barnets bästa?
    Jag förstår tyvärr inte ens hälften av vad du skriver.
  • carola1977
    Faile skrev 2010-04-14 15:38:55 följande:
    Jag förstår inte ts, men artikeln är ju klar som korvspad. Pappor har inte samma rätt som mammor tydligen. För jag kan aldrig tänka mig att man skulle ha utvisat en nybliven mamma och behållt barnet i sverige. Skandalöst tycker jag. Visst regler är regler, frågan är dock vad som smäller högst. Imigrationsverkets byråkrati eller FN:s barnkonvention, för detta bryter helt klart mot den i mina ögon.
    Tyvärr händer det även mammor: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article6681643.ab;jsessionid=A7597121402DCD1C47128C06019B3769.mobila
  • Lillsnufflan

Jag förstår inte heller riktigt kopplingen till Bobby. Men nog tycker jag synd om alla inblandade. Naturligtvis har pappan rätt till uppehållstillstånd efter som hans dotter är svensk medborgare (vilket jag antar att hon är). Och då kan man ju tycka att det är onödigt att han ska behöva åka iväg så långt bara för att söka om på annat sätt. Det borde gå att lösa lite smidigare, kan man ju tycka.

• pearshapedbastard

Hur många olika inloggningar har du, TS?

As long as we have a master in heaven, we will be slaves on earth. -Bakunin
  • FruSen

Situationen är ju hemsk...
    Vad du TS menar förstår jag dock inte alls...
    ????

• lennartsdotter
    skorpionen80 skrev 2010-04-14 16:27:46 följande:
    Fast hur kan man lämna sitt barn? Vad gör folk som bor i pakistan? Sätter ungen på första flyget ut från landet och hoppas på det bästa?
    Om man bedömer att läget i landet man kommer ifrån är mycket osäkert. Upplopp och terrorattacker... kanske inte riktigt ett sådant land man vill ta sitt nyfödda barn till när alternativet att barnet kan vara kvar i säkra Sverige finns.
  • Babiedoll

Det är ju fruktansvärt att inte pappan kan få stanna.
    Men jag förstår inte heller vad ts menar?

• Fomo

Pappan är student och inte asylsökande pga problem hemma, i ett land där man givetvis kan bo lugnt som inföding men svenskar avråds från att åka dit. Problemet i detta fall är de som söker PUT barnvägen/sängvägen med en mindre begåvad kvinna, det är svårt nog ändå för 2 friska från olika länder. Blir det sedan barn och ännu jobbigare än vad normalsvenskar har, kan det ofta gå illa.
    Avvisningen är uppskjuten tillsvidare och det kommer en ny lag att man kan söka här, då kan trenden öka för de som vill bo här att söka någon svag stackare för att få PUT, många får det just pga av barn.

Kopplingen till Bobby är att det inte är så ofta svaga mammor flipprar ur som fått barn med de som vill ha PUT.
    Vi hade ett fall i släkten, rådde henne till abort och att han skulle åka hem så hon kunde få betänketid, hon behöll barnet, han fick PUT pga det, de fick ett sjukt barn och har det inte bra.

Svar på tråden Omdömeslöst? Att göra barn? "Enligt både socialtjänst, läkare och barnmorskor är mamman direkt farlig för barnet och i februari i år flyttade pappan till ett familjehem med dottern." Påminner om fallet Bobby om du kommer ihåg? Ang UD: Att åka hem är e