Grizelda skrev 2010-04-14 22:40:14 följande:
Eftersom hänsyn måste kunna betraktas som något positivt i vården, borde det vara bra att ta så mycket hänsyn som möjligt till patienternas önskemål. Sedan handlar det naturligtvis om prioriteringar också. Människors vård måste prioriteras efter deras behov, och resurserna måste hamna där de behövs bäst. Jag kan inte se varför religiösa önskemål skulle ha något företräde framför andra önskemål. Att någon t ex önskar en koscher eller halal-måltid är inte viktigare än om någon önskar en vegetarisk måltid, utan har samma prioritet. En allergianpassad kost prioriteras högre, eftersom det handlar om patientens liv och hälsa. En patient har inte rätt att kräva en kvinnlig/manlig/vit/svart läkare, men alla får ha önskemål, som beaktas i mån av tid och möjlighet.
Allewrgi behöver inte handla om liv och död men hälsa. Om någon ger mig kött så lär jag inte äta den mer än om jag hade varit väldigt allergisk. Det är INGET alternativ för mig oavsett vad. Mat har man rätt till men halal kött kanske inte ordnas men då blir kanske alternativet vegetariskt tex.
Gällande vård, man har alltid rätt att vägra utifrån sin tro (religion eller ej) och man bör göra det som går. Man kan inte låta någon som inte tar emot dö. Så hänsyn, beror på hur du menar. Man har aldrig rätt att köra över en patient även om det kostar den livet