• Gulletuss

I hur stor utsträckning ska man ta hänsyn till religiösa värderingar och rekommendationer i vårdarbetet?

Ja, orsaken till denna rubrik är att jag läser kursen Etik och livsfrågor på komvux just nu. Detta är en kurs som ingår i omvårdnadsprogrammet, vilket jag inte läser.
    Jag har ingen som helst erfarenhet av vårdyrket, så jag kastar ut fråga till ER kloka människor!
    Någon som har en åsikt i frågan?

(Och för er som undrar, så läser jag den kursen för att den verkade intressant! )

• Svar på tråden I hur stor utsträckning ska man ta hänsyn till religiösa värderingar och rekommendationer i vårdarbetet?
  • Reglementet

Men du, man behöver inte arbeta inom vården för att svara på frågan.

• Gulletuss
    Reglementet skrev 2010-04-14 15:09:29 följande:
    Men du, man behöver inte arbeta inom vården för att svara på frågan.
    Nä, naturligtvis inte!
    Men jag har själv lite svårt att formulera ett bra svar på frågan. Och tänkte kanske få lite andra synvinklar på saken från andra människor. Kanske med erfarenhet från vården.
    Du hade inget att tillföra till själva frågeställningen, nu när du ändå har hittat tråden?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Så mycket som möjligt, lika mycket som andra önskemål och inte såpass mycket att det påverkar vårdens kvalitet, patientens eller personalens säkerhet.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Reglementet

Det är ju en del av uppgiften, att du ska formulera ett svar på frågan.

• Gulletuss
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-14 18:08:50 följande:
    Så mycket som möjligt, lika mycket som andra önskemål och inte såpass mycket att det påverkar vårdens kvalitet, patientens eller personalens säkerhet.
    Tack för ditt svar.
    Reglementet skrev 2010-04-14 18:29:50 följande:
    Det är ju en del av uppgiften, att du ska formulera ett svar på frågan.
    *suck* Visst är det så... Men ibland kan en diskussion vara ett bra sätt att få en bättre helhetssyn på en fråga! Jag kommer ju inte precis sitta och kopiera alla eventuella svar jag får här inne och sätta in det i min redovisning. Jag kommer att formulera mitt eget svar, med mina egna åsikter. Eventuellt baserade på de olika vinklar som kan dyka upp här.
    Du har fortfarande inget intressant att tillföra om själva frågan?
  • Grizelda

Eftersom hänsyn måste kunna betraktas som något positivt i vården, borde det vara bra att ta så mycket hänsyn som möjligt till patienternas önskemål. Sedan handlar det naturligtvis om prioriteringar också. Människors vård måste prioriteras efter deras behov, och resurserna måste hamna där de behövs bäst. Jag kan inte se varför religiösa önskemål skulle ha något företräde framför andra önskemål. Att någon t ex önskar en koscher eller halal-måltid är inte viktigare än om någon önskar en vegetarisk måltid, utan har samma prioritet. En allergianpassad kost prioriteras högre, eftersom det handlar om patientens liv och hälsa. En patient har inte rätt att kräva en kvinnlig/manlig/vit/svart läkare, men alla får ha önskemål, som beaktas i mån av tid och möjlighet.

• enny signatur
    Grizelda skrev 2010-04-14 22:40:14 följande:
    Eftersom hänsyn måste kunna betraktas som något positivt i vården, borde det vara bra att ta så mycket hänsyn som möjligt till patienternas önskemål. Sedan handlar det naturligtvis om prioriteringar också. Människors vård måste prioriteras efter deras behov, och resurserna måste hamna där de behövs bäst. Jag kan inte se varför religiösa önskemål skulle ha något företräde framför andra önskemål. Att någon t ex önskar en koscher eller halal-måltid är inte viktigare än om någon önskar en vegetarisk måltid, utan har samma prioritet. En allergianpassad kost prioriteras högre, eftersom det handlar om patientens liv och hälsa. En patient har inte rätt att kräva en kvinnlig/manlig/vit/svart läkare, men alla får ha önskemål, som beaktas i mån av tid och möjlighet.
    Allewrgi behöver inte handla om liv och död men hälsa. Om någon ger mig kött så lär jag inte äta den mer än om jag hade varit väldigt allergisk. Det är INGET alternativ för mig oavsett vad. Mat har man rätt till men halal kött kanske inte ordnas men då blir kanske alternativet vegetariskt tex.
    Gällande vård, man har alltid rätt att vägra utifrån sin tro (religion eller ej) och man bör göra det som går. Man kan inte låta någon som inte tar emot dö. Så hänsyn, beror på hur du menar. Man har aldrig rätt att köra över en patient även om det kostar den livet
  • Grizelda
    enny signatur skrev 2010-04-15 15:42:01 följande:
    Allewrgi behöver inte handla om liv och död men hälsa. Om någon ger mig kött så lär jag inte äta den mer än om jag hade varit väldigt allergisk. Det är INGET alternativ för mig oavsett vad. Mat har man rätt till men halal kött kanske inte ordnas men då blir kanske alternativet vegetariskt tex. Gällande vård, man har alltid rätt att vägra utifrån sin tro (religion eller ej) och man bör göra det som går. Man kan inte låta någon som inte tar emot dö. Så hänsyn, beror på hur du menar. Man har aldrig rätt att köra över en patient även om det kostar den livet
    Va?
  • Dr Mupp

Ett ganska typiskt fall är ju jehovas vittnen och blod. Vuxna har rätt att vägra ta emot blod, men om barn till jehovas vittnen behöver blod och föräldrarna vägrar omhändertas barnen akut och ges blod mot föräldrarnas vilja.

• enny signatur
    Dr Mupp skrev 2010-04-18 12:53:23 följande:
    Ett ganska typiskt fall är ju jehovas vittnen och blod. Vuxna har rätt att vägra ta emot blod, men om barn till jehovas vittnen behöver blod och föräldrarna vägrar omhändertas barnen akut och ges blod mot föräldrarnas vilja.
    Vad  händer om det gäller ett barn på 16 år som själv vägrar (och föräldrarna med)?  Finns något sådant fall?
    Det gäller väl just i livshotande situationer, inte bara för att det är bättre *tro, men undran*
  • Dr Mupp
    enny signatur skrev 2010-04-18 14:44:39 följande:
    Jag vet faktiskt inte.
Svar på tråden I hur stor utsträckning ska man ta hänsyn till religiösa värderingar och rekommendationer i vårdarbetet?